Evaluating in- and outbound logistics processes in Company X
Laine, Jani (2024)
Laine, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia ja arvioida tuotannossa toimivan yrityksen tulo- ja lähtölogistiikka prosesseja. Työ ajoittuu ajankohtaan, jossa yrityksessä on tehty muutoksia, jotka ovat johtaneet lisääntyneisiin volyymeihin ja uusiin toimintatapoihin. Tavoitteena on löytää kehityskohteita ja tarjota vaihtoehtoisia toimintatapoja prosessien kehittämiseen. Toimeksiantajana toimii Yritys X.
Opinnäytetyön metodina on yrityksen logistiikkaprosessien observointi, yrityksen työntekijöiden kanssa käydyt keskustelut ja yrityksen olemassa olevan datan läpikäynti. Opinnäytetyön keskeisimmät havainnot ja kehittämisen kohteet ovat manuaalisen työn määrän vähentäminen, informaation kulun parantaminen, kertyvä jätteiden määrän vähentäminen ja vastaanottoprosessin tehokkuuden kasvattaminen. Näiden kehityskohteiden ratkaisuksi esitetään varastoteknologian lisäämistä, uudelleenkäytettävien pakkausten suosimista ja ulkoisen varaston hyödyntämistä prosessien tukena. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota yritykselle kehitysideoita, joita yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää prossien kehityksessään. The subject of this thesis is to investigate and evaluate the inbound and outbound logistics processes of a company operating in the manufacturing field. The study is conducted at a time when the company has undergone changes, resulting in increased volumes and the adoption of new operational methods. The objective is to identify areas for improvement and provide alternative suggestions for process development. The client for this project is Company X.
The methods used in the study are observing the Company´s processes, engaging in discussions with the company’s employees, and researching company data. The key areas for improvement that emerged were to reduce the amount of manual work, improve the information flow, reduce the accumulation of waste, and improve the efficiency of the inbound logistics process. Proposed solutions for these development areas included increasing warehouse technology, favoring reusable packaging, and utilizing external warehouses to support processes. This thesis aims to offer development ideas for the company that can be utilized in future process improvements.
Opinnäytetyön metodina on yrityksen logistiikkaprosessien observointi, yrityksen työntekijöiden kanssa käydyt keskustelut ja yrityksen olemassa olevan datan läpikäynti. Opinnäytetyön keskeisimmät havainnot ja kehittämisen kohteet ovat manuaalisen työn määrän vähentäminen, informaation kulun parantaminen, kertyvä jätteiden määrän vähentäminen ja vastaanottoprosessin tehokkuuden kasvattaminen. Näiden kehityskohteiden ratkaisuksi esitetään varastoteknologian lisäämistä, uudelleenkäytettävien pakkausten suosimista ja ulkoisen varaston hyödyntämistä prosessien tukena. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota yritykselle kehitysideoita, joita yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää prossien kehityksessään.
The methods used in the study are observing the Company´s processes, engaging in discussions with the company’s employees, and researching company data. The key areas for improvement that emerged were to reduce the amount of manual work, improve the information flow, reduce the accumulation of waste, and improve the efficiency of the inbound logistics process. Proposed solutions for these development areas included increasing warehouse technology, favoring reusable packaging, and utilizing external warehouses to support processes. This thesis aims to offer development ideas for the company that can be utilized in future process improvements.