Ohjausmenetelmät ja yksilölliset järjestelyt korkeakouluopiskelijan tukemisessa : perehdytysmateriaali opintopalveluille
Nyman, Paula (2024)
Nyman, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166726
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytteen tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaali erilaisille oppijoille tarjottaviin yksilöllisiin järjestelyihin ja sosiaalialan ohjausmenetelmiin opiskelijoiden ohjaustilanteissa. Opinnäytteen tavoitteena oli vahvistaa opintoneuvontaa antavien tietoja ja taitoja ohjaustilanteissa ja siten erilaisten oppijoiden palvelukokemuksen parantaminen. Opinnäytteellä ei ollut toimeksiantajaa, mutta opinnäyte tehtiin oman työelämäosaamisen ja työyhteisön kehittämisen näkökulmasta. Teoreettisessa tietoperustassa keskityttiin lainsäädännön ja tutkimuslaitosten julkaisujen lisäksi sosiaaliohjauksen ja ohjausohjaamisen näkökulmaan saavutettavuuden ja yksilöllisten järjestelyjen tarkastelussa. Lisäksi tietoperustassa tutustuttiin kotimaisten korkeakoulujen yksilöllisten opintojärjestelyjen nykytilaan ja prosesseihin kokonaiskuvan muodostamiseksi, uusien ideoiden ja sosiaalialan rajapintojen tunnistamiseksi.
Menetelmiä rajaavana tekijänä oli huomioida kehittämistyön mahdollisten loppukäyttäjien tarpeet, joten kehittämistyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja benchmarking menetelmää. Lisäksi käytettiin ennakointia, joka pohjautui vapaisiin keskusteluihin, trendien, uutisten ja yhteiskunnan muutosten seuraamiseen.
Opinnäytteen tuloksena on tehty perehdytysmateriaali esitysmuodossa ohjaukseen soveltuvista sosiaalityön ohjausmenetelmien tarjoamista näkökulmista sekä katsaus yksilöllisiin järjestelyihin ja saavutettavuuteen. Perehdytysmateriaalia voisi jatkossa kehittää täydentämällä sitä korkeakoulujen opiskeluhyvinvoinnin asiantuntijoiden osioilla ja tuoda vahvemmin esiin myös muita korkeakoulun ulkopuolisia tukea tarjoavia tahoja ja sosiaalialan palveluita.
Asiasanat: sosiaaliohjaus, ohjaus, yksilölliset opintojärjestelyt, saavutettavuus
Menetelmiä rajaavana tekijänä oli huomioida kehittämistyön mahdollisten loppukäyttäjien tarpeet, joten kehittämistyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja benchmarking menetelmää. Lisäksi käytettiin ennakointia, joka pohjautui vapaisiin keskusteluihin, trendien, uutisten ja yhteiskunnan muutosten seuraamiseen.
Opinnäytteen tuloksena on tehty perehdytysmateriaali esitysmuodossa ohjaukseen soveltuvista sosiaalityön ohjausmenetelmien tarjoamista näkökulmista sekä katsaus yksilöllisiin järjestelyihin ja saavutettavuuteen. Perehdytysmateriaalia voisi jatkossa kehittää täydentämällä sitä korkeakoulujen opiskeluhyvinvoinnin asiantuntijoiden osioilla ja tuoda vahvemmin esiin myös muita korkeakoulun ulkopuolisia tukea tarjoavia tahoja ja sosiaalialan palveluita.
Asiasanat: sosiaaliohjaus, ohjaus, yksilölliset opintojärjestelyt, saavutettavuus