Dynaaminen kuormanhallinta autonlatausjärjestelmässä
Brown, Simon (2024)
Brown, Simon
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa eri latauslaitteiden käyttö samassa kiinteistössä ja varmistaa, että latauslaitteiden kuormituksen hallinta on tasapuolinen ja kiinteistön sulakkeet on turvattu.
Opinnäytetyö on tuotettu avoimella OCPP-kommunikaatioprotokollalla, MODBUS-energiamittarilla ja Raspberry pi:llä. Tämän tuotteen kehittämiseen kului kuusi kuukautta kehitykseen ja testaukseen.
Työn tarve tuli latausjärjestelmien urakoinnista, jossa havaittiin, että jokaisella laitevalmistajalla on oma kuormi-tuksenhallinta, joka sitoisi koko latausjärjestelmän yhteen laitevalmistajaan. Jos laitteen valmistaja ei jatka lait-teen valmistusta, sähköautojen latausjärjestelmän laajentaminen menetetään.
Opinnäytetyö sisältää universaalin dynaamisen kuormanhallinnan tuotteistamisen, joka mahdollistaa useiden eri latauslaitevalmistajien käyttämien latauslaitteiden käytön samassa laitoksessa samalla kuormituksenhallinnal-la.
Tuote toteutettiin Python-ohjelmointikielellä Websocket-yhteydellä.
Latauslaitteet ja kuormanhallinta kommunikoivat OCPP 1.6J-, 2.0- tai 2.0.1-tiedonsiirtoprotokollalla.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli tarkoitus luoda pohja, josta on mahdollista jatkaa tuotekehitystä tulevai-suudessa ja lisätä uusia sähköautojen latauslaitteita.
Opinnäytetyö on tuotettu avoimella OCPP-kommunikaatioprotokollalla, MODBUS-energiamittarilla ja Raspberry pi:llä. Tämän tuotteen kehittämiseen kului kuusi kuukautta kehitykseen ja testaukseen.
Työn tarve tuli latausjärjestelmien urakoinnista, jossa havaittiin, että jokaisella laitevalmistajalla on oma kuormi-tuksenhallinta, joka sitoisi koko latausjärjestelmän yhteen laitevalmistajaan. Jos laitteen valmistaja ei jatka lait-teen valmistusta, sähköautojen latausjärjestelmän laajentaminen menetetään.
Opinnäytetyö sisältää universaalin dynaamisen kuormanhallinnan tuotteistamisen, joka mahdollistaa useiden eri latauslaitevalmistajien käyttämien latauslaitteiden käytön samassa laitoksessa samalla kuormituksenhallinnal-la.
Tuote toteutettiin Python-ohjelmointikielellä Websocket-yhteydellä.
Latauslaitteet ja kuormanhallinta kommunikoivat OCPP 1.6J-, 2.0- tai 2.0.1-tiedonsiirtoprotokollalla.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli tarkoitus luoda pohja, josta on mahdollista jatkaa tuotekehitystä tulevai-suudessa ja lisätä uusia sähköautojen latauslaitteita.