Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Rustvilla
Soikkeli, Taru (2024)
Soikkeli, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Ylikiimingissä sijaitsevalle Rustvillalle. Rustvilla on pieni vaatekauppa, joka myy naisten vaatteita, asusteita ja kenkiä kivijalkamyymälässä sekä vasta avatussa verkkokaupassa. Yrityksellä ei ole aiempaa sosiaalisen median markkinoinninsuunnitelmaa, joten toimeksianto on hyödyllinen yrityksen liiketoiminnan kehittämisen kannalta.
Työn tavoitteena on luoda informatiivinen, selkeä ja kattava kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantaja voi jatkossa toteuttaa omaa markkinointiaan säännöllisesti ja yhtenäisesti. Näiden keinojen avulla halutaan lisätä tunnettuutta yrityksestä, kasvattaa myyntiä ja informoida asiakkaita vasta avatusta verkkokaupasta. Työ on toteutettu yrityksen näkökulmasta eli kaikki ratkaisut on valittu niin, että ne ovat juuri tälle yritykselle ne parhaimmat.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka pohjana toimii SOSTAC-malli. Opinnäytetyön rakenne etenee vetoketjumallin mukaan. Tietoperusta ei ole raportin erillinen osa vaan se etenee rinnakkain empirian kanssa. Työssä käsitellään yksi tietoperustan aihe kerrallaan, jonka jälkeen kerrotaan, kuinka sitä on sovellettu käytännössä. Tämän jälkeen esitetään tehdyt ratkaisut ja saavutetut tulokset.
Tietoperusta koostuu tässä työssä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Tutkimustietoa on kerätty asiakkaille suunnatulla verkkokyselyllä, haastattelemalla yrittäjää sekä tekemällä omia havaintoja.
Opinnäytetyöstä tuli kattava kokonaisuus, jonka avulla yrittäjä voi lähteä kehittämään yrityksen markkinoinnista säännöllisempää, laadukkaampaa ja yhtenäisempää. Tavoitteena on, että tällä kokonaisuudella toimeksiantaja saa kasvatettua sosiaalisen median seuraajamääriä ja sitoutettua asiakkaita seuraamaan Rustvillaa sosiaalisessa mediassa.
Työn tavoitteena on luoda informatiivinen, selkeä ja kattava kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantaja voi jatkossa toteuttaa omaa markkinointiaan säännöllisesti ja yhtenäisesti. Näiden keinojen avulla halutaan lisätä tunnettuutta yrityksestä, kasvattaa myyntiä ja informoida asiakkaita vasta avatusta verkkokaupasta. Työ on toteutettu yrityksen näkökulmasta eli kaikki ratkaisut on valittu niin, että ne ovat juuri tälle yritykselle ne parhaimmat.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka pohjana toimii SOSTAC-malli. Opinnäytetyön rakenne etenee vetoketjumallin mukaan. Tietoperusta ei ole raportin erillinen osa vaan se etenee rinnakkain empirian kanssa. Työssä käsitellään yksi tietoperustan aihe kerrallaan, jonka jälkeen kerrotaan, kuinka sitä on sovellettu käytännössä. Tämän jälkeen esitetään tehdyt ratkaisut ja saavutetut tulokset.
Tietoperusta koostuu tässä työssä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Tutkimustietoa on kerätty asiakkaille suunnatulla verkkokyselyllä, haastattelemalla yrittäjää sekä tekemällä omia havaintoja.
Opinnäytetyöstä tuli kattava kokonaisuus, jonka avulla yrittäjä voi lähteä kehittämään yrityksen markkinoinnista säännöllisempää, laadukkaampaa ja yhtenäisempää. Tavoitteena on, että tällä kokonaisuudella toimeksiantaja saa kasvatettua sosiaalisen median seuraajamääriä ja sitoutettua asiakkaita seuraamaan Rustvillaa sosiaalisessa mediassa.