Kiinteistönvälitys Suomessa : kilpailuanalyysi Mysteeri ostajana
Hoseinzadeh, Kiana (2024)
Hoseinzadeh, Kiana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi kiinteistönvälityksen prosessia Suomessa sekä avata hieman lainsäädäntöä kiinteistövälittäjän velvollisuuksista. Opinnäytetyössä Kuvataan myös ensiasunnon ostajien varainsiirtoveron muutosta ja kaupantekotilannetta. Opinnäytetyössä tutustutaan markkinointitutkimukseen sekä digimarkkinointii tutkitaan näiden vaikutusta yritystoimintaan. Opinnäytetyö on teoriapohjainen lukuun ottamatta työn lopussa olevaa tutkimusosuutta.
Työ toteutettiin Aninkaisten kiinteistönvälitysyritykselle. Tutkimustyö pohjautuu markkinatutkimuksen teoriaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisen tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin sähköposti tiedustelun muodossa mysteeriostajana. Tarkoituksena selvittää kilpailijoiden tarjontaa ja saada liiketoiminnalle kehitysideoita.Tutkimuksen tuloksista tuli huomattua kehittämisen tarpeita Aninkaiselle. Yritysten välisiä eroja oli esimerkiksi. sähköpostin sisällössä ja verkkosivuilla. Aninkaisilla voisi olla laajempi esittely välittäjistä verkkosivuilla tai esittely tiedosto sähköpostien yhteydessä, jotta asiakas saa paremman kuvan kenen kanssa asioi.
Työ toteutettiin Aninkaisten kiinteistönvälitysyritykselle. Tutkimustyö pohjautuu markkinatutkimuksen teoriaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisen tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin sähköposti tiedustelun muodossa mysteeriostajana. Tarkoituksena selvittää kilpailijoiden tarjontaa ja saada liiketoiminnalle kehitysideoita.Tutkimuksen tuloksista tuli huomattua kehittämisen tarpeita Aninkaiselle. Yritysten välisiä eroja oli esimerkiksi. sähköpostin sisällössä ja verkkosivuilla. Aninkaisilla voisi olla laajempi esittely välittäjistä verkkosivuilla tai esittely tiedosto sähköpostien yhteydessä, jotta asiakas saa paremman kuvan kenen kanssa asioi.