Markkinointisuunnitelma Hiukkavaaraan avattavalle kuntosalille
Ojala, Siiri; Alatorvinen, Juulia (2024)
Ojala, Siiri
Alatorvinen, Juulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186858
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on keskeinen tapa yritykselle saavuttaa sekä sitouttaa asiakkaita sosiaalisen median avulla. Se sisältää monia erilaisia toimenpiteitä, kuten sisältömarkkinointia, sähköpostimarkkinointia ja sosiaalisen median markkinointia. Menestyäkseen digitaalinen markkinointi tarvitsee selkeän strategian, laadukkaan sisällön, monipuoliset kanavat, analytiikan seurantaa sekä tietenkin jatkuvaa sopeutumista muuttuvaan maailmaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Liikuntakeskus Voitto, joka suunnittelee uuden kuntosalin avaamista tulevaisuudessa Oulun Hiukkavaaraan. Opinnäytetyön taustalla on meidän kiinnostuksemme liikunta-alaa kohtaan sekä toimeksiantajan tarve markkinointisuunnitelmalle.
Tavoitteena oli tehdä toimiva ja toimeksiantajaa hyödyttävä markkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin mukaan, joka keskittyy kuntosalin avaamishetkeen. Työn päämääränä oli tuottaa erilaisia menetelmiä sekä tarjota ratkaisuja, joilla saavutetaan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja saadaan uusia asiakkaita heti salin avautuessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui monipuolisesti eri lähteistä, kuten ammattilaiskirjallisuudesta ja artikkeleista. Lähteet käsittelivät niin digitaalista kuin perinteistäkin markkinointia ja sen eri keinoja, markkinointisuunnitelman rakennetta sekä sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Liikuntakeskus Voitto voi hyödyntää niin avauksen aikaan kuin sen jälkeenkin. Työssä esiteltiin erilaisia markkinointikeinoja ja -kanavia, joilla uuden salin markkinointi olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja johdonmukaista. Opinnäytetyössä määrittelyt tavoitteet ovat saavutettavissa markkinointisuunnitelman avulla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Liikuntakeskus Voitto, joka suunnittelee uuden kuntosalin avaamista tulevaisuudessa Oulun Hiukkavaaraan. Opinnäytetyön taustalla on meidän kiinnostuksemme liikunta-alaa kohtaan sekä toimeksiantajan tarve markkinointisuunnitelmalle.
Tavoitteena oli tehdä toimiva ja toimeksiantajaa hyödyttävä markkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin mukaan, joka keskittyy kuntosalin avaamishetkeen. Työn päämääränä oli tuottaa erilaisia menetelmiä sekä tarjota ratkaisuja, joilla saavutetaan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja saadaan uusia asiakkaita heti salin avautuessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui monipuolisesti eri lähteistä, kuten ammattilaiskirjallisuudesta ja artikkeleista. Lähteet käsittelivät niin digitaalista kuin perinteistäkin markkinointia ja sen eri keinoja, markkinointisuunnitelman rakennetta sekä sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Liikuntakeskus Voitto voi hyödyntää niin avauksen aikaan kuin sen jälkeenkin. Työssä esiteltiin erilaisia markkinointikeinoja ja -kanavia, joilla uuden salin markkinointi olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja johdonmukaista. Opinnäytetyössä määrittelyt tavoitteet ovat saavutettavissa markkinointisuunnitelman avulla.