Perehdytyskäytänteiden kehittäminen: Case Blic Oy
Koli, Veera (2017)
Koli, Veera
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia materiaalia kohdeyritys Blic Oy:n perehdytykseen sekä kehittää yrityksen perehdytysprosesseja. Työn tekijä työskenteli kohdeyrityksen palveluksessa, kun keskusteluissa ilmeni tahto tuottaa yritykselle perehdytyskansio. Aiheesta keskusteltiin ja päädyttiin tuottamaan kattava uuden työntekijän opas, perehdyttäjän opas sekä perehdytyksen itsearviointi-lomake.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Blic Oy:lle. Blic on suomalainen vaikuttajaviestintään erikoistunut konsulttitoimisto, joka on perustettu vuonna 2014. Yrityksellä on syksyllä 2017 yhteensä 13 työntekijää, joista kaksi työskentelee Brysselin toimipisteellä ja loput Helsingin toimipisteellä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään perehdyttämiseen lähteiden ja erilaisten teorioiden avulla. Teoriapohjan tärkeimpiä osa-alueita ovat motivaatio ja sitouttaminen, jotka molemmat ovat tiiviisti yhteydessä perehdytykseen. Raportissa käsitellään perehdytyksen teoriaa, sen tavoitteita ja haasteita, lainsäädäntöä, Maslow’n tarvehierarkiaa, Herzbergin motivaatioteoriaa sekä sitouttamista.
Toimeksiantajalla ei ollut valmista materiaalia uuden työntekijän opasta varten, joten tietoa produktia varten kerättiin haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Opinnäytetyön produktista tuli kattava opas, joka tarjoaa uudelle työntekijälle kaiken tarvittavan tiedon työsuhteesta, palkasta, järjestelmistä, organisaatiosta sekä toimintatavoista ja jonka avulla varmistetaan perehdytyksen laadukas toteutuminen.
Perehdytyskäytänteitä kehitettiin selkeyttämällä prosessia ja luomalla erillinen perehdyttäjän opas selkeällä vastuujaolla. Perehdytyksen laadun seuraamiseen laadittu arviointilomake toimii pohjana perehdytyksen jatkuvalle kehittämiselle.
Opinnäytetyöhön ei ole liitetty oppaita kokonaisuudessaan, sillä ne sisältävät arkaluontoista tietoa yrityksen toiminnasta. Sen sijaan liitteissä on uuden työntekijän oppaan kansilehti ja sisällysluettelo kuvaamassa produktin sisältöä ja ulkonäköä. The aim of this thesis was to prepare material for introduction training and to develop the introduction process of the client company Blic Oy. The author was working for the client company when the discussions showed a need to produce an introduction training file for the company. The topic was discussed and finally decided to produce a comprehensive guide for a new employee, a guide for the introduction process and introduction evaluation form.
The thesis was commissioned by Blic Oy. Blic is a Finnish consultant agency specialized in advocacy, established in 2014. In the autumn of 2017, the company has a total of 13 employees, two of whom work at the Brussels office and the rest at the Helsinki office.
The theoretical part of the thesis deals with orientation through different sources and various theories. The most important areas of the theoretical foundation are motivation and engagement, both of which are closely linked to induction. The report deals with the theory of orientation, its aims and challenges, legislation, Maslow's needs hierarchy, Herzberg's motivational theory, and engagement.
The client company did not have any existing material for the guidebooks, so the information for the product was collected through interviews and participatory observation. The thesis product is a comprehensive guide that provides the new employee with all the information they need about employment, salary, all the systems used, organization and common practices. It aims to ensure the quality of the introduction process. Implementation practices were developed by streamlining the process and creating a separate guide for the supervisors, who are responsible for the introduction, with a clear division of responsibilities. The evaluation form for monitoring the quality of introduction serves as a basis for the continuous development of introduction process.
This thesis does not include the full guidebooks, because they contain sensitive information about the client company and its operations. Thesis includes the cover and the continents of the new employee guidebook, to give insight to the product of the thesis.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Blic Oy:lle. Blic on suomalainen vaikuttajaviestintään erikoistunut konsulttitoimisto, joka on perustettu vuonna 2014. Yrityksellä on syksyllä 2017 yhteensä 13 työntekijää, joista kaksi työskentelee Brysselin toimipisteellä ja loput Helsingin toimipisteellä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään perehdyttämiseen lähteiden ja erilaisten teorioiden avulla. Teoriapohjan tärkeimpiä osa-alueita ovat motivaatio ja sitouttaminen, jotka molemmat ovat tiiviisti yhteydessä perehdytykseen. Raportissa käsitellään perehdytyksen teoriaa, sen tavoitteita ja haasteita, lainsäädäntöä, Maslow’n tarvehierarkiaa, Herzbergin motivaatioteoriaa sekä sitouttamista.
Toimeksiantajalla ei ollut valmista materiaalia uuden työntekijän opasta varten, joten tietoa produktia varten kerättiin haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Opinnäytetyön produktista tuli kattava opas, joka tarjoaa uudelle työntekijälle kaiken tarvittavan tiedon työsuhteesta, palkasta, järjestelmistä, organisaatiosta sekä toimintatavoista ja jonka avulla varmistetaan perehdytyksen laadukas toteutuminen.
Perehdytyskäytänteitä kehitettiin selkeyttämällä prosessia ja luomalla erillinen perehdyttäjän opas selkeällä vastuujaolla. Perehdytyksen laadun seuraamiseen laadittu arviointilomake toimii pohjana perehdytyksen jatkuvalle kehittämiselle.
Opinnäytetyöhön ei ole liitetty oppaita kokonaisuudessaan, sillä ne sisältävät arkaluontoista tietoa yrityksen toiminnasta. Sen sijaan liitteissä on uuden työntekijän oppaan kansilehti ja sisällysluettelo kuvaamassa produktin sisältöä ja ulkonäköä.
The thesis was commissioned by Blic Oy. Blic is a Finnish consultant agency specialized in advocacy, established in 2014. In the autumn of 2017, the company has a total of 13 employees, two of whom work at the Brussels office and the rest at the Helsinki office.
The theoretical part of the thesis deals with orientation through different sources and various theories. The most important areas of the theoretical foundation are motivation and engagement, both of which are closely linked to induction. The report deals with the theory of orientation, its aims and challenges, legislation, Maslow's needs hierarchy, Herzberg's motivational theory, and engagement.
The client company did not have any existing material for the guidebooks, so the information for the product was collected through interviews and participatory observation. The thesis product is a comprehensive guide that provides the new employee with all the information they need about employment, salary, all the systems used, organization and common practices. It aims to ensure the quality of the introduction process. Implementation practices were developed by streamlining the process and creating a separate guide for the supervisors, who are responsible for the introduction, with a clear division of responsibilities. The evaluation form for monitoring the quality of introduction serves as a basis for the continuous development of introduction process.
This thesis does not include the full guidebooks, because they contain sensitive information about the client company and its operations. Thesis includes the cover and the continents of the new employee guidebook, to give insight to the product of the thesis.