Tietojenkäsittelyn muuntokoulutusryhmän kokemuksia verkko-opinnoista : ”Se vaatii sitoutumista ja motivaatiota”
Kari, Reijo (2017)
Kari, Reijo
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126328
Tiivistelmä
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman digitaalisten palvelujen suuntautumisvaihtoehto oli kaksivuotinen muuntokoulutus. Monimuotoinen aikuiskoulutus toteutettiin verkko-oppimisympäristössä. Suhteellisen uutena opintomuotona koulutuksen järjestäjä ja vastaavat opettajat halusivat opintojen toteutukseen liittyvää ajankohtaista tietoa. Tiiviillä verkkokoulutuksella oli saatava opiskelijoita, työmarkkinoita ja koulutuksen järjestäjää tyydyttäviä tuloksia. Sen lisäksi digitalisaation vaikutus ammattialan työn muuttumiseen edellyttää reaaliaikaista käyttäjätietoa koulutuksesta.
Tämän opinnäytteen tilaajana oli Tietojenkäsittelyn TIK16KMD-ryhmän vastaavat opettajat. Työssä kerättiin tietoa TIK16KMD-ryhmän verkko-opinnoista. Samalla kartoitettiin opiskelijoiden kokemusten kautta onnistumis- ja kehityskohteita koulutuksessa. Opiskelijahaastatteluilla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, miten muuntokoulutuksen verkko-opetus ja opintojen toteutus on onnistunut opiskelijan näkökulmasta. Lisäksi haluttiin selvittää opintojen ohjauksen roolia opinnoissa.
Työn viitekehyksinä toimivat tietojenkäsittelyn ammattialaan sekä oppimisen ja verkko-oppimisen liittyvät perustiedot. Digitalisaation vaikutusta perinteiselle työnkuvalle sekä digitaalisten palvelujen mukanaan tuomia palvelumalleja kuvattiin osin tulevaisuuden näkymästä. Tutkimusosassa sovellettiin laadullista tutkimusta, jonka teemahaastattelut tehtiin harkinnanvaraisella otannalla TIK16KMD-ryhmän opiskelijoista. Kerätystä aineistosta saatiin tuloksia, joista tehtiin johtopäätöksiä. Tietoaineistona käytettiin laadullisen tutkimuksen opintojaksomateriaaleja. Digitalisaation ja oppimisen osioilla hyödynnettiin uusimpia verkkomateriaaleja.
Tietojenkäsittelyn muuntokoulutus oli suunniteltu tiiviiksi opintopaketiksi, jossa ammattitaidot kehittyivät asteittain. Rinnakkaisten kurssien työkuormitus oli ajoittain jaksamisen ylärajoilla, siksi opintosuunnitelman mukaan eteneminen toi usein parhaan tuloksen. Opetuksellisesti tiiviiden AC-lähiopetustuntien määrä oli opintojaksokohtaisesti alarajoilla. Koulutuksen kannalta kriittisenä tekijänä verkkoyhteydet toimivat kokonaisuutena hyvin alun ongelmien jälkeen. AC-luento- ja lisämateriaalin tallentaminen Moodleen toimi hyvin itseopiskelun kertausmateriaalina. Etäryhmätyöt olivat parhaimmillaan erinomainen vertais- ja yhdessä oppimisen menetelmä. Sen sijaan AC-ryhmätöiden anti jäi ajoittain vajaaksi muun muassa lyhyen ajan takia. Opetuksen todettiin olevan hyvällä tasolla ja vuorovaikutuksen toimineen verkkoluentojen aikana. Tarvittaessa työelämän luennoitsijoilla voidaan lisätä tietoutta ammattialan tarpeista yrityksissä. Opintojen ohjaus toimi hyvin informaation jakajana sekä opiskelijakohtaisten opintoasioiden selvittämisessä. Itsenäisessä opiskelussa opintojen ohjauksella oli ”tietä tasoittava vaikutus”. Tarvittaessa tietoja voidaan käyttää koulutustoiminnan kehittämiseen opiskelijoiden, opetustoiminnan ja oppimisympäristön hyväksi. The option of Digital Services in the degree programme of Business Information Systems was two-year education which was carried out in a form of retraining and upgrading of qualifications. This retraining and upgrading of qualifications was carried out as web-based studies in the network education environment. The organizer of the education and the corresponding teachers wanted to have current information related to the implementation of studies as a relatively new way of studying. With online training one must obtain results, which satisfy both students, labor markets and the organizer of the training education. In addition, the influence of digitalization on the changing of the professional field requires real-time user data from the training.
The commissioner of this thesis was the corresponding teachers of the group TIK16KMD who study in the study programme of Business Information Systems. In the thesis information on the online studies of the group was gathered. Furthermore, positive issues and targets for development were surveyed through the student's experiences about the training. In the study an attempt was made to answer a question how the online teaching of the retraining and upgrading of qualifications and the implementation of studies have succeeded from the student's point of view. Furthermore, the role of study counselling was discussed in the studies.
The theoretical background consisted of sources related to data processing, learning and online learning. The effect of digitalization on traditional concept of work and on the service models were described from the future viewpoint. The study was conducted by using qualitative study in a form of theme interviews which were made with a discretionary sampling from the students of the TIK16KMD group. The course materials of the qualitative study were used as a collection of data. With the digitalization and learning the most recent online materials were utilized.
The retraining and upgrading of qualifications in the degree programme of Business Information Systems was designed as a tight study package in which the professional skills developed gradually. The workload of parallel courses was considerable; therefore, the progress often brought the best result according to the curriculum. The amount of AC sessions per course was low. The network connections operated well. The AC-lecture recordings and additional material in Moodle served well for purposes of self-studying. At best the online student team projects were an excellent way of peer learning and learning together. Instead the contribution of AC teamwork remained insufficient due to the short time spent for teamwork. It was stated that teaching was at a good level and the interaction worked well during the online lectures. Study counselling proved to be a good way of sharing information and when clarifying student-specific study matters. When studying independently study counselling seemed to have an effect that "smooths the road".
Tämän opinnäytteen tilaajana oli Tietojenkäsittelyn TIK16KMD-ryhmän vastaavat opettajat. Työssä kerättiin tietoa TIK16KMD-ryhmän verkko-opinnoista. Samalla kartoitettiin opiskelijoiden kokemusten kautta onnistumis- ja kehityskohteita koulutuksessa. Opiskelijahaastatteluilla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, miten muuntokoulutuksen verkko-opetus ja opintojen toteutus on onnistunut opiskelijan näkökulmasta. Lisäksi haluttiin selvittää opintojen ohjauksen roolia opinnoissa.
Työn viitekehyksinä toimivat tietojenkäsittelyn ammattialaan sekä oppimisen ja verkko-oppimisen liittyvät perustiedot. Digitalisaation vaikutusta perinteiselle työnkuvalle sekä digitaalisten palvelujen mukanaan tuomia palvelumalleja kuvattiin osin tulevaisuuden näkymästä. Tutkimusosassa sovellettiin laadullista tutkimusta, jonka teemahaastattelut tehtiin harkinnanvaraisella otannalla TIK16KMD-ryhmän opiskelijoista. Kerätystä aineistosta saatiin tuloksia, joista tehtiin johtopäätöksiä. Tietoaineistona käytettiin laadullisen tutkimuksen opintojaksomateriaaleja. Digitalisaation ja oppimisen osioilla hyödynnettiin uusimpia verkkomateriaaleja.
Tietojenkäsittelyn muuntokoulutus oli suunniteltu tiiviiksi opintopaketiksi, jossa ammattitaidot kehittyivät asteittain. Rinnakkaisten kurssien työkuormitus oli ajoittain jaksamisen ylärajoilla, siksi opintosuunnitelman mukaan eteneminen toi usein parhaan tuloksen. Opetuksellisesti tiiviiden AC-lähiopetustuntien määrä oli opintojaksokohtaisesti alarajoilla. Koulutuksen kannalta kriittisenä tekijänä verkkoyhteydet toimivat kokonaisuutena hyvin alun ongelmien jälkeen. AC-luento- ja lisämateriaalin tallentaminen Moodleen toimi hyvin itseopiskelun kertausmateriaalina. Etäryhmätyöt olivat parhaimmillaan erinomainen vertais- ja yhdessä oppimisen menetelmä. Sen sijaan AC-ryhmätöiden anti jäi ajoittain vajaaksi muun muassa lyhyen ajan takia. Opetuksen todettiin olevan hyvällä tasolla ja vuorovaikutuksen toimineen verkkoluentojen aikana. Tarvittaessa työelämän luennoitsijoilla voidaan lisätä tietoutta ammattialan tarpeista yrityksissä. Opintojen ohjaus toimi hyvin informaation jakajana sekä opiskelijakohtaisten opintoasioiden selvittämisessä. Itsenäisessä opiskelussa opintojen ohjauksella oli ”tietä tasoittava vaikutus”. Tarvittaessa tietoja voidaan käyttää koulutustoiminnan kehittämiseen opiskelijoiden, opetustoiminnan ja oppimisympäristön hyväksi.
The commissioner of this thesis was the corresponding teachers of the group TIK16KMD who study in the study programme of Business Information Systems. In the thesis information on the online studies of the group was gathered. Furthermore, positive issues and targets for development were surveyed through the student's experiences about the training. In the study an attempt was made to answer a question how the online teaching of the retraining and upgrading of qualifications and the implementation of studies have succeeded from the student's point of view. Furthermore, the role of study counselling was discussed in the studies.
The theoretical background consisted of sources related to data processing, learning and online learning. The effect of digitalization on traditional concept of work and on the service models were described from the future viewpoint. The study was conducted by using qualitative study in a form of theme interviews which were made with a discretionary sampling from the students of the TIK16KMD group. The course materials of the qualitative study were used as a collection of data. With the digitalization and learning the most recent online materials were utilized.
The retraining and upgrading of qualifications in the degree programme of Business Information Systems was designed as a tight study package in which the professional skills developed gradually. The workload of parallel courses was considerable; therefore, the progress often brought the best result according to the curriculum. The amount of AC sessions per course was low. The network connections operated well. The AC-lecture recordings and additional material in Moodle served well for purposes of self-studying. At best the online student team projects were an excellent way of peer learning and learning together. Instead the contribution of AC teamwork remained insufficient due to the short time spent for teamwork. It was stated that teaching was at a good level and the interaction worked well during the online lectures. Study counselling proved to be a good way of sharing information and when clarifying student-specific study matters. When studying independently study counselling seemed to have an effect that "smooths the road".