Ajonhallintajärjestelmien toiminta ja testaus
Mäkelä, Milla (2017)
Mäkelä, Milla
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196977
Tiivistelmä
Työssä luotiin kattava tietopaketti ajonhallintajärjestelmien toiminnasta ja testauksesta Huolto-asema Mäkelä Ky:n käyttöön korjaamotoiminnan tueksi. Työhön on koostettu eri kirjallisuuslähteistä ajonhallintajärjestelmien toiminnan kuvaus, jonka avulla korjaamon on mahdollista kouluttaa omaa henkilökuntaansa. Aineistona työssä on käytetty alan kirjallisuuslähteitä sekä henkilö-ajoneuvojen dynaamiseen testaukseen liittyviä standardeja.
Työn tuloksena syntyi käsikirja, jossa käsitellään aluksi taustatiedoksi jarrutettavan ja kiihdytettävän pyörän ajodynamiikkaa, käydään läpi jarrujärjestelmän komponentit ja niiden toiminta sekä jarrujärjestelmän suunnitteluperiaatteet. Ajonhallintajärjestelmien toimintaa kuvataan käymällä läpi jarrujen lukittumisenesto-, vetoluistonesto- sekä ajonhallintajärjestelmiä.
Järjestelmistä käsitellään toimintaan tarvittavat komponentit ja toiminnan edellyttämät mittasuureet. Mitattavien suureiden tulokset käsitellään eri ohjausyksiköissä, joille on ohjelmoitu ajodynamiikkaan perustuvia matemaattisia malleja. Ohjausyksikön laskelmien perusteella tehdään säätöjä, joilla pyritään vakauttamaan ajoneuvo. Lisäksi työssä käsitellään tavat, joilla ajotilanteen vakauttamiseen pystytään vaikuttamaan.
Mikäli työtä haluaisi hyödyntää ajonhallintajärjestelmien korjauksen yhteydessä, seuraava kehitysaskel olisi työn sisällön yksinkertaistaminen, jotta lukeminen olisi nopeampaa ja helppoa kun auto on korjattavana huoltohallissa. The goal for this thesis is to provide a comprehensive information package about the operation and testing of the control systems of a road vehicle to support the workshop business of Huoltoasema Mäkelä Ky. The purpose is to collect information from various sources to create a useful informative hand book that can be used to train the employees of Huoltoasema Mäkelä Ky. The information is collected from literature of the field of control systems and from the international standards that apply to the dynamic testing of road vehicles.
As a result, from this thesis is a manual that includes information for basis about basic driving dynamics and functions of regular wheel brake systems and the design principles of a braking system. Driving control system part consists of the components, function and control of anti-lock braking, acceleration skid regulation and electronic stability control systems.
To improve the work in the future, it might be of use to pack up and simplify the information in the manual to make it more sufficient to use also in the middle of a maintenance work concerning driving control systems.
Työn tuloksena syntyi käsikirja, jossa käsitellään aluksi taustatiedoksi jarrutettavan ja kiihdytettävän pyörän ajodynamiikkaa, käydään läpi jarrujärjestelmän komponentit ja niiden toiminta sekä jarrujärjestelmän suunnitteluperiaatteet. Ajonhallintajärjestelmien toimintaa kuvataan käymällä läpi jarrujen lukittumisenesto-, vetoluistonesto- sekä ajonhallintajärjestelmiä.
Järjestelmistä käsitellään toimintaan tarvittavat komponentit ja toiminnan edellyttämät mittasuureet. Mitattavien suureiden tulokset käsitellään eri ohjausyksiköissä, joille on ohjelmoitu ajodynamiikkaan perustuvia matemaattisia malleja. Ohjausyksikön laskelmien perusteella tehdään säätöjä, joilla pyritään vakauttamaan ajoneuvo. Lisäksi työssä käsitellään tavat, joilla ajotilanteen vakauttamiseen pystytään vaikuttamaan.
Mikäli työtä haluaisi hyödyntää ajonhallintajärjestelmien korjauksen yhteydessä, seuraava kehitysaskel olisi työn sisällön yksinkertaistaminen, jotta lukeminen olisi nopeampaa ja helppoa kun auto on korjattavana huoltohallissa.
As a result, from this thesis is a manual that includes information for basis about basic driving dynamics and functions of regular wheel brake systems and the design principles of a braking system. Driving control system part consists of the components, function and control of anti-lock braking, acceleration skid regulation and electronic stability control systems.
To improve the work in the future, it might be of use to pack up and simplify the information in the manual to make it more sufficient to use also in the middle of a maintenance work concerning driving control systems.