Tanssin keinoin kohti ekososiaalista sivistystä: Näkökulmia kestävyystietoisen tanssikasvatuksen toteuttamiseen.
Hiltunen, Laura (2024)
Hiltunen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197004
Tiivistelmä
Tämä artikkeli tarkastelee tanssinopetuksen mahdollisuuksia kestävyyskasvatuksen toteuttamisessa ja ekososiaalisen sivistyksen tukemisessa. Artikkelin tarkoitus on selvittää, millä tavoin taide- ja tanssikasvatus voivat tukea ekososiaalista sivistystä. Lisäksi tavoitteena on löytää käytännön työtapoja ja näkökulmia kestävyystietoisen tanssikasvatuksen toteuttamiseen.
Artikkeli on kartoittava kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan tanssikasvatuksen kestävyysnäkökulmia aineistolähtöisesti. Artikkelissa avataan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen käsitteitä ja tarkastellaan niitä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kyseessä on aiempaa opinnäytetyötä täydentävä artikkeli.
Aineiston mukaan taide- ja tanssikasvatuksella on monia keinoja toteuttaa kestävyyskasvatusta. Taiteen avulla voi lisätä tietoa ja tietoisuutta kestävyyden teemoista kokemuksellisella ja tunteita herättävällä tavalla. Lisäksi taiteen kautta voi kehittää monia ekososiaaliselle sivistykselle keskeisiä ajattelun taitoja, kuten kriittistä ajattelua, luovuutta ja kuvittelukykyä. Taidekasvatuksen yhteisölliset työskentelymenetelmät kehittävät empatiakykyä, osallisuutta ja haastavat yksilökeskeistä maailmankuvaa. Aineiston pohjalta hahmottuneita käytännön työtapoja kestävyystietoisen tanssikasvatuksen toteuttamiseen ovat kehotietoisuuden vahvistaminen, improvisaatio, yhteisölliset työskentelytavat, paikkasidonnainen työskentely, kestävyyden teemojen tarkastelu tanssin keinoin sekä moninaisuuden arvostaminen.
Artikkeli on kartoittava kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan tanssikasvatuksen kestävyysnäkökulmia aineistolähtöisesti. Artikkelissa avataan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen käsitteitä ja tarkastellaan niitä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kyseessä on aiempaa opinnäytetyötä täydentävä artikkeli.
Aineiston mukaan taide- ja tanssikasvatuksella on monia keinoja toteuttaa kestävyyskasvatusta. Taiteen avulla voi lisätä tietoa ja tietoisuutta kestävyyden teemoista kokemuksellisella ja tunteita herättävällä tavalla. Lisäksi taiteen kautta voi kehittää monia ekososiaaliselle sivistykselle keskeisiä ajattelun taitoja, kuten kriittistä ajattelua, luovuutta ja kuvittelukykyä. Taidekasvatuksen yhteisölliset työskentelymenetelmät kehittävät empatiakykyä, osallisuutta ja haastavat yksilökeskeistä maailmankuvaa. Aineiston pohjalta hahmottuneita käytännön työtapoja kestävyystietoisen tanssikasvatuksen toteuttamiseen ovat kehotietoisuuden vahvistaminen, improvisaatio, yhteisölliset työskentelytavat, paikkasidonnainen työskentely, kestävyyden teemojen tarkastelu tanssin keinoin sekä moninaisuuden arvostaminen.