Huumori sisällöntuotannon ytimessä – menesty TikTokissa yrityksenä
Kulpakko, Jesse (2024)
Kulpakko, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197054
Tiivistelmä
Lyhytvideot ovat muuttaneet markkinoinnin maailmaa pysyvästi. Nykyään yrityksen on osattava tuottaa laadukkaita ja mukaansatempaavia videoita pysyäkseen kilpailijoiden mukana. Audiovisuaalinen sisällöntuotanto auttaa yrityksiä tuomaan tuotteitaan ja palveluitaan esille ennennäkemättömällä tavalla.
TikTok on kanavana jo vakiinnuttanut paikkaansa myös yritysten keskuudessa, vaikka onkin suhteessa vielä tuore tapaus sosiaalisen median kentällä. Tässä opinnäytetyössä syvennytään TikTokin maailmaan sekä tutustutaan siihen syväluotaavasti alustana ja tarkasteltiin sitä yrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen tulisi toimia TikTokissa sekä minkälaista sisältöä sinne olisi hyvä tuottaa, kun tavoitteena on menestyksekäs orgaaninen sisällöntuotanto.
Opinnäytetyössä luotiin laadullinen kyselyhaastattelu, joka jaettiin toimeksiantajayrityksen seuraajille. Tätä kautta pyrittiin hahmottamaan tiliä jo valmiiksi seuraavien henkilöiden mielipiteitä videoiden sisällöstä ja toiveita tulevasta sisällöntuotannosta. Tutkimuksen kohteena oli myös kaksi suomalaista TikTokiin sisältöä tuottavaa yritystä, jotka ovat sitä menestyksekkäästi tehneet. Näitä yrityksiä tutkimalla pyrittiin ammentamaan tietoa siitä, minkälaista sisällön tulisi yrityksen tilillä olla.
Tutkimuksen tulosten perusteella TikTok on paikka autenttisuudelle ja aidolle tekemiselle. Läpinäkyvyys on tärkeää kuten myös huumori. Videoiden ei tule näyttää mainoksilta, vaan sisällön on oltava jopa paikoittain rosoista ja anteeksipyytelemätöntä. TikTok ei ole verrattavissa mihinkään muuhun sosiaalisen median kanavaan, vaan se on paikka, jossa yritykselle on jopa suotavaa toimia vasten yleisiä odotuksia.
TikTok on kanavana jo vakiinnuttanut paikkaansa myös yritysten keskuudessa, vaikka onkin suhteessa vielä tuore tapaus sosiaalisen median kentällä. Tässä opinnäytetyössä syvennytään TikTokin maailmaan sekä tutustutaan siihen syväluotaavasti alustana ja tarkasteltiin sitä yrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen tulisi toimia TikTokissa sekä minkälaista sisältöä sinne olisi hyvä tuottaa, kun tavoitteena on menestyksekäs orgaaninen sisällöntuotanto.
Opinnäytetyössä luotiin laadullinen kyselyhaastattelu, joka jaettiin toimeksiantajayrityksen seuraajille. Tätä kautta pyrittiin hahmottamaan tiliä jo valmiiksi seuraavien henkilöiden mielipiteitä videoiden sisällöstä ja toiveita tulevasta sisällöntuotannosta. Tutkimuksen kohteena oli myös kaksi suomalaista TikTokiin sisältöä tuottavaa yritystä, jotka ovat sitä menestyksekkäästi tehneet. Näitä yrityksiä tutkimalla pyrittiin ammentamaan tietoa siitä, minkälaista sisällön tulisi yrityksen tilillä olla.
Tutkimuksen tulosten perusteella TikTok on paikka autenttisuudelle ja aidolle tekemiselle. Läpinäkyvyys on tärkeää kuten myös huumori. Videoiden ei tule näyttää mainoksilta, vaan sisällön on oltava jopa paikoittain rosoista ja anteeksipyytelemätöntä. TikTok ei ole verrattavissa mihinkään muuhun sosiaalisen median kanavaan, vaan se on paikka, jossa yritykselle on jopa suotavaa toimia vasten yleisiä odotuksia.