Pk-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen visiolähtöisesti Yritys Oy:ssä
Punkka, Marika (2024)
Punkka, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kohdeyrityksen kautta, miten pk-sektorin yritys voi hyödyntää strategisen uudistumisen ja liiketoiminnan kehittämisen työkaluja liiketoiminnan uudistamistyössään. Kohdeyrityksenä toimii pääkaupunkiseudulla toimiva ajoneuvoteollisuuden toimialan pk-yritys.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kohdeyritystä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintaansa uudistetun vision ja liiketoimintamallin avulla. Kyseessä on kohdeyrityksen kanssa tehty kehittämistyö, jonka toteuttamismenetelminä käytetään työpajatyöskentelyä ja haastattelua. Kehittämistyön lopuksi työn vaikuttavuutta ja toimenpiteiden osuvuutta kohdeyrityksen nykyisessä asiakaskunnassa arvioidaan pienimuotoisen asiakaskyselyn avulla.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Opinnäytetyön tietoperustassa paneudutaan strategiseen uudistumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen sekä visionääriseen johtamiseen.
Kehittämistyön tuloksena luodaan malli, jonka avulla kohdeyritys saa kokonaisnäkymän liiketoimintansa kehittämiseen ja kehittymiseen nykytilasta kohti visiota. Malli konkretisoi ja tuo näkyviin yrityksen nykyisen liiketoimintamallin, vision, muutostarpeet sekä valitut toimenpiteet ja näiden väliset suhteet.
Mahdollisesti resursseista ja kenties toimialan luonteesta johtuen kyseisen kokoluokan ja toimialan yritysten strategian tai liiketoiminnan kehitystyö vaikuttaa olleen melko vähäistä. Tästä syystä tutkimuksella ja kohdeyritykselle luotavalla mallilla on merkitystä myös muiden vastaavien toimijoiden liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Tutkimuksessa luotu malli toimii esimerkkinä pk-yrityksen tarpeisiin luodusta liiketoiminnan kehitystyön mallista, jossa yritys saa käyttöönsä hyödynnettävän, selkeän ja riittävän konkreettisen näkymän liiketoimintansa kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kohdeyritystä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintaansa uudistetun vision ja liiketoimintamallin avulla. Kyseessä on kohdeyrityksen kanssa tehty kehittämistyö, jonka toteuttamismenetelminä käytetään työpajatyöskentelyä ja haastattelua. Kehittämistyön lopuksi työn vaikuttavuutta ja toimenpiteiden osuvuutta kohdeyrityksen nykyisessä asiakaskunnassa arvioidaan pienimuotoisen asiakaskyselyn avulla.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Opinnäytetyön tietoperustassa paneudutaan strategiseen uudistumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen sekä visionääriseen johtamiseen.
Kehittämistyön tuloksena luodaan malli, jonka avulla kohdeyritys saa kokonaisnäkymän liiketoimintansa kehittämiseen ja kehittymiseen nykytilasta kohti visiota. Malli konkretisoi ja tuo näkyviin yrityksen nykyisen liiketoimintamallin, vision, muutostarpeet sekä valitut toimenpiteet ja näiden väliset suhteet.
Mahdollisesti resursseista ja kenties toimialan luonteesta johtuen kyseisen kokoluokan ja toimialan yritysten strategian tai liiketoiminnan kehitystyö vaikuttaa olleen melko vähäistä. Tästä syystä tutkimuksella ja kohdeyritykselle luotavalla mallilla on merkitystä myös muiden vastaavien toimijoiden liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Tutkimuksessa luotu malli toimii esimerkkinä pk-yrityksen tarpeisiin luodusta liiketoiminnan kehitystyön mallista, jossa yritys saa käyttöönsä hyödynnettävän, selkeän ja riittävän konkreettisen näkymän liiketoimintansa kehittämiseen.