Ikääntyneiden päivätoiminnan kehittäminen : liiketoimintasuunnitelma uudelle, innovatiiviselle ikääntyneiden palvelulle
Päivänsäde, Pia (2024)
Päivänsäde, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247615
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa etsitään aktiivisesti ratkaisuja vastaamaan kasvavaan ikääntyneiden määrään ja heidän tarpeisiinsa. Erityisesti ikääntyneiden palvelutarjontaan tarvitaan uudenlaisia, innovatiivisia tapoja. Tämä sisältää muun muassa uusien hoitomallien kehittämistä, teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä ja yhteistyön tiivistämistä eri toimijoiden välillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudenlaisen ikääntyneiden palvelun liiketoimintasuunnitelman kehittäminen ja sen myötä uuden palvelun konseptointi. Tavoitteena on tarjota innovatiivisia ja kohdennettuja ratkaisuja ikääntyneiden tarpeisiin yhdistämällä gerontologista asiantuntemusta ja liiketoimintaosaamista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, joka mahdollisti parhaiden käytäntöjen tunnistamisen ja soveltamisen omassa toiminnassa. Tuotoksena syntyi kattava liiketoimintasuunnitelma, joka tarjoaa käytännön pohjan uuden palvelun käynnistämiselle ja operatiivisten toimintojen organisoinnille. Suunnitelma on suunniteltu toimivaksi enintään kolmen vuoden ajan, suunnitelmaa päivitetään kuitenkin tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön aikana syvennettiin gerontologista asiantuntemusta erityisesti ikääntyneiden tarpeiden ymmärtämisen ja palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Vaikka pääpaino olikin liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, opinnäytetyö tarjosi myös arvokasta tietoa ja näkemystä ikääntyneiden palveluiden nykytilasta ja tulevaisuuden haasteista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudenlaisen ikääntyneiden palvelun liiketoimintasuunnitelman kehittäminen ja sen myötä uuden palvelun konseptointi. Tavoitteena on tarjota innovatiivisia ja kohdennettuja ratkaisuja ikääntyneiden tarpeisiin yhdistämällä gerontologista asiantuntemusta ja liiketoimintaosaamista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, joka mahdollisti parhaiden käytäntöjen tunnistamisen ja soveltamisen omassa toiminnassa. Tuotoksena syntyi kattava liiketoimintasuunnitelma, joka tarjoaa käytännön pohjan uuden palvelun käynnistämiselle ja operatiivisten toimintojen organisoinnille. Suunnitelma on suunniteltu toimivaksi enintään kolmen vuoden ajan, suunnitelmaa päivitetään kuitenkin tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön aikana syvennettiin gerontologista asiantuntemusta erityisesti ikääntyneiden tarpeiden ymmärtämisen ja palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Vaikka pääpaino olikin liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, opinnäytetyö tarjosi myös arvokasta tietoa ja näkemystä ikääntyneiden palveluiden nykytilasta ja tulevaisuuden haasteista.