Yrityksen markkinoinnin kehittäminen
Moilanen, Tomi (2018)
Moilanen, Tomi
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mikropiirejä suunnittelevan yrityksen markkinointia. Työssä dokumentoidaan vuoden 2018 markkinointisuunnitelma ja lisäksi kehitettiin dokumentti-runko tuotekohtaisen markkinointisuunnitelman tekoon. Tuotekohtainen markkinointisuunnitelma hyödyntää markkinointimixin 4P-mallin ja Inbound-markkinoinnin parhaita puolia. Tavoitteena oli selvittää yrityksen näkyvyyden parantamista sosiaalisessa mediassa ja sen eri kanavissa. Lisäksi selvitetään puolijohdemarkkinan ja kilpailijoiden tilannetta. Markkina-analyysien avulla arvioidaan yrityksen toimialaan liittyvien markkinoiden tulevaisuuden kasvua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osasta, joita ovat markkinointi, markkinointiympäristö, markkinointistrategia ja markkinoinnin toteutustavat. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinoinnin nykytilaa, markkinointimixia ja segmentointia. Toisessa osassa tarkastellaan markkinointiympäristöön liittyviä asioita, kuten makro- ja mikroympäristöä. Kolmannessa osassa perehdytään markkinointistrategiaan ja etenkin markkinoinnin suunnitteluun. Neljännessä osassa syvennytään markkinoinnin toteutustapoihin, Outbound-markkinointiin, Inbound-markkinointiin ja sen keinoihin. Lisäksi perehdytään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, jossa kuvataan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheet sekä esitellään sosiaalisen me-dian kanavia markkinointikeinona.
Markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisuudesta saatujen tietojen sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin yrityksen markkinointikanaviksi LinkedIn sekä omat internetsivut. Lisäksi otettiin käyttöön Google Analytics -yrityksen internetsivujen liikenteen seurantaan, ja hakukoneoptimointiin päätettiin käyttää Google AdWords -sovellusta. Markkinointisuunnitelma toteutettiin tekemällä yrityksestä nykytilan analyysi. Siinä arvioitiin puolijohde-markkinoiden, kilpailijoiden ja yrityksen tilannetta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Työssä on pyritty ymmärtämään yrityksen markkinoinnin laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti sekä vaikuttamaan yrityksen markkinoinnin toimintaan sitä kehittävästi ja parantavasti. Lähtökohtana työn tekemiselle on ollut teoriatiedon ja käytännöllisyyden yhdistäminen niin, että työntekijä on osallistunut itse tutkimuskohteen toimintaan. The purpose of the thesis was to develop the marketing of a company that designs microcircuits. Year 2018 marketing plan is documented, and a document frame was developed for the product-specific marketing plan. The product-specific marketing plan utilizes the best aspects of the marketing mix 4P and Inbound marketing. The aim was to find out how to improve the company's visibility in social media and its various channels. In addition, the situation of the semiconductor market and competitors is studied. Market analysis assesses the future growth of the business-related market.
The theoretical framework of the thesis consists of four parts: marketing, marketing environment, marketing strategy and marketing methods. The first part deals with the current state of marketing, marketing mix and segmentation. In the second part, the factors of the marketing environment are examined: macro and micro environment. In the third section, the marketing strategy and marketing planning are discussed. In the fourth part, the marketing methods, Outbound marketing, Inbound marketing and its ways are deepened. In addition, the social media marketing plan will be de-scribed, describing the stages of drawing up a social media marketing plan and presenting social media channels as a marketing tool.
The marketing plan was drawn up based on the information obtained from the literature and the author's own findings. The marketing plan included LinkedIn as its marketing channel and its own Internet pages. In addition, Google Analytics was introduced to track traffic to your website and search engine optimization was decided to use the Google AdWords application. The marketing plan was carried out by making an analysis of the current state of the company. It assessed the situation of the semi-conductor market, competitors and the company.
The research method of this thesis is qualitative research. The aim of the thesis is to understand the quality, characteristics and meanings of the company's marketing comprehensively, and to influence the company's marketing activities in a more evolving and improving manner. The starting point for work was to combine theory and practicality with the employee participating in the research topic itself.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osasta, joita ovat markkinointi, markkinointiympäristö, markkinointistrategia ja markkinoinnin toteutustavat. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinoinnin nykytilaa, markkinointimixia ja segmentointia. Toisessa osassa tarkastellaan markkinointiympäristöön liittyviä asioita, kuten makro- ja mikroympäristöä. Kolmannessa osassa perehdytään markkinointistrategiaan ja etenkin markkinoinnin suunnitteluun. Neljännessä osassa syvennytään markkinoinnin toteutustapoihin, Outbound-markkinointiin, Inbound-markkinointiin ja sen keinoihin. Lisäksi perehdytään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, jossa kuvataan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheet sekä esitellään sosiaalisen me-dian kanavia markkinointikeinona.
Markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisuudesta saatujen tietojen sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin yrityksen markkinointikanaviksi LinkedIn sekä omat internetsivut. Lisäksi otettiin käyttöön Google Analytics -yrityksen internetsivujen liikenteen seurantaan, ja hakukoneoptimointiin päätettiin käyttää Google AdWords -sovellusta. Markkinointisuunnitelma toteutettiin tekemällä yrityksestä nykytilan analyysi. Siinä arvioitiin puolijohde-markkinoiden, kilpailijoiden ja yrityksen tilannetta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Työssä on pyritty ymmärtämään yrityksen markkinoinnin laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti sekä vaikuttamaan yrityksen markkinoinnin toimintaan sitä kehittävästi ja parantavasti. Lähtökohtana työn tekemiselle on ollut teoriatiedon ja käytännöllisyyden yhdistäminen niin, että työntekijä on osallistunut itse tutkimuskohteen toimintaan.
The theoretical framework of the thesis consists of four parts: marketing, marketing environment, marketing strategy and marketing methods. The first part deals with the current state of marketing, marketing mix and segmentation. In the second part, the factors of the marketing environment are examined: macro and micro environment. In the third section, the marketing strategy and marketing planning are discussed. In the fourth part, the marketing methods, Outbound marketing, Inbound marketing and its ways are deepened. In addition, the social media marketing plan will be de-scribed, describing the stages of drawing up a social media marketing plan and presenting social media channels as a marketing tool.
The marketing plan was drawn up based on the information obtained from the literature and the author's own findings. The marketing plan included LinkedIn as its marketing channel and its own Internet pages. In addition, Google Analytics was introduced to track traffic to your website and search engine optimization was decided to use the Google AdWords application. The marketing plan was carried out by making an analysis of the current state of the company. It assessed the situation of the semi-conductor market, competitors and the company.
The research method of this thesis is qualitative research. The aim of the thesis is to understand the quality, characteristics and meanings of the company's marketing comprehensively, and to influence the company's marketing activities in a more evolving and improving manner. The starting point for work was to combine theory and practicality with the employee participating in the research topic itself.