Meemistä tuotteeksi : Miten hyödyntää viraali-ilmiöksi noussut meemi?
Korhonen, Hanna (2018)
Korhonen, Hanna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257703
Tiivistelmä
Internet-meemeistä on tullut osa ihmisten jokapäiväistä elämää. Ne leviävät helposti, muuntautuvat yhteisön mukaan ja suosituimmat niistä saavuttavat viraali-ilmiön statuksen. Huolimatta meemien suosiosta, niiden hyödyntäminen kaupallisesti tuotteistamalla ja lisensoimalla on varsinkin Suo-messa vielä erittäin pienimuotoista, eikä aiheesta juuri löydy tietoa tai ohjeita.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten olemassa olevaa viraali-ilmiötä voi hyödyntää ta-loudellisesti. Tutkielman aihevalinta pohjautuu Finnish Nightmares-meemiin ja siitä tehtyyn kirjaan, jotka toimivat myös opinnäytetyön produktio-osana.
Aineistona käytän viraali-ilmiöitä ja meemejä käsittelevää kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Mutta meemejä ja lisenssointia koskevan kirjallisuuden vähyyden vuoksi tukeudun paljon internet-lähtei-siin ja haastatteluihin. Tutkielman tietoperustassa käsittelen meemiä ja viraali-ilmiötä käsitteenä ja esittelen Jonah Bergerin kuusi viraaliuden askelta. Kertaan myös Finnish Nightmares-ilmiön synty-tarinan ja kirjan markkinoinnin alkuvaiheet ja analysoin ilmiötä keräämieni tietojen pohjalta tutkien, onko Finnish Nightmares-ilmiö meemi ja millä tavalla se täyttää viraaliuden piirteet sekä kuinka hyvin ilmiön tuotteistaminen onnistui.
Johtopäätöksenä totean, että viraali-ilmiöksi nousseen meemin piirteet varmistavat sen, että ilmiöstä ollaan kiinnostuneita. Meemin tuotteistamisessa tärkein osuus on tuotteistamisen ajoittaminen oikeaan hetkeen, itse ilmiön ylläpitäminen ja sen kestävyyden varmistaminen, ei niinkään itse tuotteiden markkinointi. Internet memes are a big part of our daily life. They spread easily, evolve depending on the community in which they spread and the most popular ones become viral. Despite the popularity of Internet memes, they are rarely used in marketing or utilized by licencsing. In Finland licencsing business is still very marginal and not much information can be found about how to licsence your content.
The purpose of this thesis is to clarify the ways to monetarily utilize a viral phenomenon. The choice of topic is founded on Finnish Nightmares meme and Finnish Nightmares book both of which are also the production part of my thesis work.
As my study material I have used literature about viral phenomenons and memes. Due the scarce quantity of printed literature about memes and licencing memes I have relied on various sources on the Internet. Those sources include researches, studies and articles. I will go over the definition of meme and a viral phenomenon and introduce Jonah Bergers six steps for achieving virality. Furthermore, I will go through the beginning of Finnish Nightmares as a viral phenomenon and analyze if it fits the criteria of a meme, how it fulfills the six steps of virality and whether the productization was successful.
As a conclusion I can make a statement that if a meme has become a viral phenomenon, it has the necessary traits that keep people talking about it and it will keep the interest high enough for the additional products if the core idea is kept alive and sustainable.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten olemassa olevaa viraali-ilmiötä voi hyödyntää ta-loudellisesti. Tutkielman aihevalinta pohjautuu Finnish Nightmares-meemiin ja siitä tehtyyn kirjaan, jotka toimivat myös opinnäytetyön produktio-osana.
Aineistona käytän viraali-ilmiöitä ja meemejä käsittelevää kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Mutta meemejä ja lisenssointia koskevan kirjallisuuden vähyyden vuoksi tukeudun paljon internet-lähtei-siin ja haastatteluihin. Tutkielman tietoperustassa käsittelen meemiä ja viraali-ilmiötä käsitteenä ja esittelen Jonah Bergerin kuusi viraaliuden askelta. Kertaan myös Finnish Nightmares-ilmiön synty-tarinan ja kirjan markkinoinnin alkuvaiheet ja analysoin ilmiötä keräämieni tietojen pohjalta tutkien, onko Finnish Nightmares-ilmiö meemi ja millä tavalla se täyttää viraaliuden piirteet sekä kuinka hyvin ilmiön tuotteistaminen onnistui.
Johtopäätöksenä totean, että viraali-ilmiöksi nousseen meemin piirteet varmistavat sen, että ilmiöstä ollaan kiinnostuneita. Meemin tuotteistamisessa tärkein osuus on tuotteistamisen ajoittaminen oikeaan hetkeen, itse ilmiön ylläpitäminen ja sen kestävyyden varmistaminen, ei niinkään itse tuotteiden markkinointi.
The purpose of this thesis is to clarify the ways to monetarily utilize a viral phenomenon. The choice of topic is founded on Finnish Nightmares meme and Finnish Nightmares book both of which are also the production part of my thesis work.
As my study material I have used literature about viral phenomenons and memes. Due the scarce quantity of printed literature about memes and licencing memes I have relied on various sources on the Internet. Those sources include researches, studies and articles. I will go over the definition of meme and a viral phenomenon and introduce Jonah Bergers six steps for achieving virality. Furthermore, I will go through the beginning of Finnish Nightmares as a viral phenomenon and analyze if it fits the criteria of a meme, how it fulfills the six steps of virality and whether the productization was successful.
As a conclusion I can make a statement that if a meme has become a viral phenomenon, it has the necessary traits that keep people talking about it and it will keep the interest high enough for the additional products if the core idea is kept alive and sustainable.