Kilpailukyvyn parantaminen kustannustenhallinnan näkökulmasta
Anttonen, Lassi (2018)
Anttonen, Lassi
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Testauspalvelu Oy. Työn tavoitteena oli parantaa yrityksen kilpailukykyä vähentämällä yrityksen toiminnasta syntyviä välillisiä kustannuksia. Välillisiä kustannuksia lähdettiin vähentämään kahden eri toiminnon avulla. Nämä toiminnot ovat laskuttamattomien tuntien vähentäminen sekä uuden toiminnanohjausjärjestelmän luominen.
Työ koostuu kahdesta osiosta: teoriaosiosta ja empiirisestä osiosta. Työn teoriaosuus suoritettiin pääosin kirjallisuustutkimuksena, jonka lähteenä käytettiin kirjoja, tieteellisiä artikkeleita ja alan julkaisuja. Teoriaosio on jaettu kolmeen eri osaan: yrityksen toimimiseen markkinoilla, tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja Lean-periaatteisiin. Empiirinen osio suoritettiin kehitystehtävänä, jossa hyödynnettiin myös systemaattista havainnointia. Empiirinen osio on jaettu kahteen eri osioon: kilpailukyvyn parantamisen keinoihin ja kilpailukyvyn parantumiseen numeerisesti esiteltynä.
Työn tuloksina toimeksiantajalle saatiin luotua uusi räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä sekä erillinen järjestelmä yrityksen toiminnasta syntyvien laskuttamattomien tuntien seurantaan ja hallintaan. Työn tuloksien onnistuvuutta arvioitiin Lean-filosofian avulla. Empiriaosiossa määritettiin, paljonko yrityksen toimintaprosessissa olevaa hukkaa saatiin tehdyillä toimilla vähennettyä. Tämä poistettu hukka esitetään työssä myös numeerisena määreenä.
Työn lopputuloksena Suomen Testauspalvelu Oy:n raportointi- ja laskutusprosessia saatiin no-peutettua yli xx % uuden toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Tätä saavutettua aikasäästöä ei voida suoraan kääntää rahalliseksi säästöksi, sillä vielä tässä vaiheessa ei pystytä luotettavasti toteamaan sitä, kuinka paljon tästä saavutetusta aikasäästöstä voidaan todellisuudessa hyödyntää laskutettavana työnä. Realistista on odottaa, että vähintäänkin puolet saavutetuista aikasäästöistä voidaan hyödyntää. Nykyisellä henkilömäärällä tämä tarkoittaisi noin xx euron lisätuloja vuositasolla. Työn toisena tuloksena yritykselle luotiin järjestelmä, jolla pyritään vaikuttamaan yrityksen toiminnasta syntyviin laskuttamattomiin tunteihin. Tämän järjestelmän määrittämillä toimilla on tavoitteena vähentää laskuttamattomia tunteja noin xx %. Rahallisena määreenä tämä tarkoittaisi noin xx euron säästöjä vuositasolla.
Opinnäytetyön jatkotoimena yrityksen johtoryhmä sitoutuu käyttämään opinnäytetyössä luotuja toimintoja sekä seuraamaan määritettyjen tavoitteiden saavuttamista. Seurannan avulla johtoryhmä määrittelee vuosittain tarvittavat toimenpiteet esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Määritetyt tavoitteet on tarkoitus saavuttaa viimeistään vuoden 2019 loppuun mennessä. This thesis was made as an assignment for company called Suomen Testauspalvelu Oy. Purpose of this thesis was to improve company`s competitiveness with the help of decreasing the company`s indirect costs. These indirect cost`s were reduced with two different functions. These functions are: reducing the uncharged hours of the company`s workers and developing a new ERP system for the company.
The thesis is divided to two different parts: the theoretical part and empirical part. The theoretical part was a literature study which was based on books and scientific articles. Theoretical part is divided into three different parts: how companies are behaving in the markets, methodological principles of the study and Lean-principles. The empirical part was a development task where systematic observation was also used. The empirical part is divided into two different parts: the ways of improving company`s competitiveness and how much competitiveness has improved numerically displayed.
As a result, there were two new systems developed: new ERP system and system for managing and control of uncharged working hours. The results were reviewed with the help of Lean-principles: the empirical part defined how much “loss” from the company`s order-to-delivery pro-cess could be reduced. The amount of this “loss” is also presented as a numerical form.
As a final result, company`s order-to-delivery process was speed up to xx % with the help of new ERP system when comparing the results with the old working ways. This time save couldn’t be directly converted as a financial savings but realistically it can be assumed that at least half of this time save can be used for charged work. When converting these time saves to charged work the amount for extra income would be approximately xx euros / year. The other developed system defined new targets for maximum amounts of uncharged working hours of the company`s workers. If these defined targets are reached the uncharged working hours are reduced xx %. When converting this xx % as a monetary value it is approximately xx euros / year.
As a further action, the management of the company commits to use the developed systems and monitor that defined targets are reached. These defined targets are intended to be achieved by the end of the year 2019.
Työ koostuu kahdesta osiosta: teoriaosiosta ja empiirisestä osiosta. Työn teoriaosuus suoritettiin pääosin kirjallisuustutkimuksena, jonka lähteenä käytettiin kirjoja, tieteellisiä artikkeleita ja alan julkaisuja. Teoriaosio on jaettu kolmeen eri osaan: yrityksen toimimiseen markkinoilla, tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja Lean-periaatteisiin. Empiirinen osio suoritettiin kehitystehtävänä, jossa hyödynnettiin myös systemaattista havainnointia. Empiirinen osio on jaettu kahteen eri osioon: kilpailukyvyn parantamisen keinoihin ja kilpailukyvyn parantumiseen numeerisesti esiteltynä.
Työn tuloksina toimeksiantajalle saatiin luotua uusi räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä sekä erillinen järjestelmä yrityksen toiminnasta syntyvien laskuttamattomien tuntien seurantaan ja hallintaan. Työn tuloksien onnistuvuutta arvioitiin Lean-filosofian avulla. Empiriaosiossa määritettiin, paljonko yrityksen toimintaprosessissa olevaa hukkaa saatiin tehdyillä toimilla vähennettyä. Tämä poistettu hukka esitetään työssä myös numeerisena määreenä.
Työn lopputuloksena Suomen Testauspalvelu Oy:n raportointi- ja laskutusprosessia saatiin no-peutettua yli xx % uuden toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Tätä saavutettua aikasäästöä ei voida suoraan kääntää rahalliseksi säästöksi, sillä vielä tässä vaiheessa ei pystytä luotettavasti toteamaan sitä, kuinka paljon tästä saavutetusta aikasäästöstä voidaan todellisuudessa hyödyntää laskutettavana työnä. Realistista on odottaa, että vähintäänkin puolet saavutetuista aikasäästöistä voidaan hyödyntää. Nykyisellä henkilömäärällä tämä tarkoittaisi noin xx euron lisätuloja vuositasolla. Työn toisena tuloksena yritykselle luotiin järjestelmä, jolla pyritään vaikuttamaan yrityksen toiminnasta syntyviin laskuttamattomiin tunteihin. Tämän järjestelmän määrittämillä toimilla on tavoitteena vähentää laskuttamattomia tunteja noin xx %. Rahallisena määreenä tämä tarkoittaisi noin xx euron säästöjä vuositasolla.
Opinnäytetyön jatkotoimena yrityksen johtoryhmä sitoutuu käyttämään opinnäytetyössä luotuja toimintoja sekä seuraamaan määritettyjen tavoitteiden saavuttamista. Seurannan avulla johtoryhmä määrittelee vuosittain tarvittavat toimenpiteet esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Määritetyt tavoitteet on tarkoitus saavuttaa viimeistään vuoden 2019 loppuun mennessä.
The thesis is divided to two different parts: the theoretical part and empirical part. The theoretical part was a literature study which was based on books and scientific articles. Theoretical part is divided into three different parts: how companies are behaving in the markets, methodological principles of the study and Lean-principles. The empirical part was a development task where systematic observation was also used. The empirical part is divided into two different parts: the ways of improving company`s competitiveness and how much competitiveness has improved numerically displayed.
As a result, there were two new systems developed: new ERP system and system for managing and control of uncharged working hours. The results were reviewed with the help of Lean-principles: the empirical part defined how much “loss” from the company`s order-to-delivery pro-cess could be reduced. The amount of this “loss” is also presented as a numerical form.
As a final result, company`s order-to-delivery process was speed up to xx % with the help of new ERP system when comparing the results with the old working ways. This time save couldn’t be directly converted as a financial savings but realistically it can be assumed that at least half of this time save can be used for charged work. When converting these time saves to charged work the amount for extra income would be approximately xx euros / year. The other developed system defined new targets for maximum amounts of uncharged working hours of the company`s workers. If these defined targets are reached the uncharged working hours are reduced xx %. When converting this xx % as a monetary value it is approximately xx euros / year.
As a further action, the management of the company commits to use the developed systems and monitor that defined targets are reached. These defined targets are intended to be achieved by the end of the year 2019.