Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin sisäisen hankintatoimen kehittäminen
Tähtinen, Maria (2018)
Tähtinen, Maria
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257699
Tiivistelmä
Materiaalien ja palveluiden hankintakustannuksilla on merkittävä vaikutus julkisen organisaation tuottaman erikoissairaanhoidon kokonaiskustannuksiin. Julkisella hankintatoimella tarkoitetaan julkisin varoin rahoitettua hankintatoimintaa, ja sitä säätelee laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista.
Kehittämistehtävän toimeksiantaja on Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Sairaanhoitopiirin organisaatioon kuuluvan hankintatoimiston asiakassegmentti on muuttunut siten, että valtaosa hankintatoimiston asiakkaista on sairaanhoitopiirin omia työntekijöitä, eli sisäisiä asiakkaita. Kehittämistehtävän tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sisäisen asiakkaan kokemuksista hankintatoimiston toteuttaman hankintaprosessin vaiheista. Tarkoituksena oli selvittää hankintojen palvelupolussa ilmenevät pullonkaulat ja pyrkiä löytämään niihin ratkaisuja.
Organisaation lähtötilanne kartoitettiin sekä perehdyttiin hankintatoimen keskeisiin käsitteisiin. Teoreettista tietoperustaa hankittiin kirjallisuudesta sekä sairaanhoitopiirin dokumentteja tutkimalla. Tietoa sisäisen asiakkaan kokemuksista hankittiin kyselyn avulla, josta siirryttiin käsittelemään aihetta palvelumuotoilun menetelmillä. Palvelumuotoilun tavoitteena oli hankkia asiakasymmärrystä eri työkalujen avulla, ja ideoida uudenlaista palvelupolkua sisäisen asiakkaan kokemusten perusteella. Toisena lähestymistapana kehittämistehtävässä käytettiin tapaustutkimusta.
Kehittämistehtävän tavoitteet toteutuvat. Sisäisen asiakkaan kokemuksista saatiin uutta tietoa ja osoittautui, että hankintaohjeistus ei tavoita organisaation sisäisiä asiakkaita riittävän hyvin. Palvelupolulla olevat pullonkaulat liittyvät keskeisesti tiedottamiseen, jolloin jatkotoimenpiteiksi ja hankintatoimen kehittämiskohteeksi nousivat tiedottamisen ja ohjeistuksen kehittäminen.
Kehittämistehtävän toimeksiantaja on Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Sairaanhoitopiirin organisaatioon kuuluvan hankintatoimiston asiakassegmentti on muuttunut siten, että valtaosa hankintatoimiston asiakkaista on sairaanhoitopiirin omia työntekijöitä, eli sisäisiä asiakkaita. Kehittämistehtävän tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sisäisen asiakkaan kokemuksista hankintatoimiston toteuttaman hankintaprosessin vaiheista. Tarkoituksena oli selvittää hankintojen palvelupolussa ilmenevät pullonkaulat ja pyrkiä löytämään niihin ratkaisuja.
Organisaation lähtötilanne kartoitettiin sekä perehdyttiin hankintatoimen keskeisiin käsitteisiin. Teoreettista tietoperustaa hankittiin kirjallisuudesta sekä sairaanhoitopiirin dokumentteja tutkimalla. Tietoa sisäisen asiakkaan kokemuksista hankittiin kyselyn avulla, josta siirryttiin käsittelemään aihetta palvelumuotoilun menetelmillä. Palvelumuotoilun tavoitteena oli hankkia asiakasymmärrystä eri työkalujen avulla, ja ideoida uudenlaista palvelupolkua sisäisen asiakkaan kokemusten perusteella. Toisena lähestymistapana kehittämistehtävässä käytettiin tapaustutkimusta.
Kehittämistehtävän tavoitteet toteutuvat. Sisäisen asiakkaan kokemuksista saatiin uutta tietoa ja osoittautui, että hankintaohjeistus ei tavoita organisaation sisäisiä asiakkaita riittävän hyvin. Palvelupolulla olevat pullonkaulat liittyvät keskeisesti tiedottamiseen, jolloin jatkotoimenpiteiksi ja hankintatoimen kehittämiskohteeksi nousivat tiedottamisen ja ohjeistuksen kehittäminen.