"Ja leiviskästäni tilin teen..." : Kirkkomuusikkous osana laulutaiteilijan identiteettiä
Heikkilä, Tuomas (2018)
Heikkilä, Tuomas
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247602
Tiivistelmä
Klassisella laululla on Suomen kanttorikoulutuksessa ollut merkittävä rooli kirkkomu-siikin koulutuksen historiassa. Tämän myötä on luontevaa, että osa kanttoreista tai kant-toriopiskelijoista on ajautunut solistiselle laulajanuralle. Nämä kaksi ammattia ovat kui-tenkin identiteetiltään varsin erilaisia, vaikka muusikon ammatteja ovatkin. Olen saanut havainnoida tämän itsekin jo opiskeluympäristössä, opiskeltuani ensin kanttoriksi ja sittemmin laulupedagogiksi.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, kuinka kanttorikoulutus on evästänyt laulutaitelijaa hänen työssään kokonaisvaltaisesti ja miten nämä kaksi ammatti-identiteettiä kommuni-koivat keskenään. Hain vastausta myös toiseen suuntaan: miten ura esimerkiksi ooppe-ralaulajana on palvellut henkilöä kanttorintyössä? Työn keskeisenä tutkimuskohteena olivat kaksi kanttori-laulutaiteilijaa, joita haastattelin. Lähteinä käytin enimmäkseen kirkkomusiikkialaan ja ammatti-identiteettiin liittyvää kirjallisuutta.
Kirkkomusiikin opinnoilla on ollut laulutaiteilijan työssä erittäin merkittävä musiikilli-nen hyöty: se on auttanut laulajaa hahmottamaan musiikkia kokonaisvaltaisemmin ja omaksumaan uutta musiikkia helpommin. Kirkkomusiikin opintojen ei sen sijaan ole nähty palvelevan laulajaa lavatyöskentelyssä ja tilanteisiin heittäytymisessä. Näiden asioiden hallinta on toisaalta palvellut vastaavasti kanttoria työssään, kun kanttori on työskennellyt ensiksi oopperalavoilla. Kanttorin ja laulajan ammatit eivät ole myöskään toisiaan poissulkevia. Jos henkilö on hakeutunut kanttoriopintoihin tähtäimessään kanttorin työ, yleensä hänen kirkkomuusikkoidentiteettinsä on päässyt kehittymään melko vahvaksi laulajanurasta riippumatta. Classical singing has an important role in the education of Finnish church music. Con-sequently, it is natural that some of the church musicians or students find themselves as a singer instead of church musician. These professions are quite different in their identi-ty, even though they both are the musicians.
The aim of the study was to find out, how the education of church music has helped opera singers in their singer career and how these two professional identities are com-bined. Secondly, I also looked for another answer – how did a career as an opera singer has served a person as a church musician. I interviewed two church musician-opera singers for this thesis. These interviews are the main research material in this thesis.
Church music studies have served very good options to opera singers; studies have helped a singer to perceive music easier and better. Otherwise, church music studies have not helped an opera singers in their stage presence. But the experience of being an opera singer has helped a cantor in his/her work.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, kuinka kanttorikoulutus on evästänyt laulutaitelijaa hänen työssään kokonaisvaltaisesti ja miten nämä kaksi ammatti-identiteettiä kommuni-koivat keskenään. Hain vastausta myös toiseen suuntaan: miten ura esimerkiksi ooppe-ralaulajana on palvellut henkilöä kanttorintyössä? Työn keskeisenä tutkimuskohteena olivat kaksi kanttori-laulutaiteilijaa, joita haastattelin. Lähteinä käytin enimmäkseen kirkkomusiikkialaan ja ammatti-identiteettiin liittyvää kirjallisuutta.
Kirkkomusiikin opinnoilla on ollut laulutaiteilijan työssä erittäin merkittävä musiikilli-nen hyöty: se on auttanut laulajaa hahmottamaan musiikkia kokonaisvaltaisemmin ja omaksumaan uutta musiikkia helpommin. Kirkkomusiikin opintojen ei sen sijaan ole nähty palvelevan laulajaa lavatyöskentelyssä ja tilanteisiin heittäytymisessä. Näiden asioiden hallinta on toisaalta palvellut vastaavasti kanttoria työssään, kun kanttori on työskennellyt ensiksi oopperalavoilla. Kanttorin ja laulajan ammatit eivät ole myöskään toisiaan poissulkevia. Jos henkilö on hakeutunut kanttoriopintoihin tähtäimessään kanttorin työ, yleensä hänen kirkkomuusikkoidentiteettinsä on päässyt kehittymään melko vahvaksi laulajanurasta riippumatta.
The aim of the study was to find out, how the education of church music has helped opera singers in their singer career and how these two professional identities are com-bined. Secondly, I also looked for another answer – how did a career as an opera singer has served a person as a church musician. I interviewed two church musician-opera singers for this thesis. These interviews are the main research material in this thesis.
Church music studies have served very good options to opera singers; studies have helped a singer to perceive music easier and better. Otherwise, church music studies have not helped an opera singers in their stage presence. But the experience of being an opera singer has helped a cantor in his/her work.