Tuotteistamisprosessin kehittäminen
Lukkari, Mirja (2018)
Lukkari, Mirja
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247586
Tiivistelmä
Tuotteistaminen tuo selkeitä hyötyjä sekä tuotetta tuottavalle yritykselle että tuotetta ostavalle asiakkaalle. Tuotteistaminen on haastavaa. Se vaatii paljon dokumentointia, jonka tuottamista ei aina nähdä olennaiseksi tai ainakaan kovin trendikkääksi tehtäväksi vaan se on se pakollinen paha.
Tässä työssä pureudutaan kohdeyrityksen yhden ohjelmistotuotteen tuotteistamisen nykytilan selvitykseen, nykytilan selvityksessä esille tulleiden kehityskohteiden kartoittamiseen sekä kehittämistoimien suunnitteluun ja niiden priorisointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka soveltuu hyvin tapauksessa, jossa tutkija työskentelee kohdeyrityksessä. Nykytilan kartoitus ja sen haasteet kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Tuotteistamisen teoriaa tutkittiin laajasti kirjallisuudesta ja aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin selkeä kuva kohdeyrityksen yhden ohjelmistotuotteen tuotteistamisen nykytilasta ja analyysin kehityskohteista.
Kohdeyritys saa tutkimuksen tuloksessa selvityksen nykytilasta, kehityskohteista ja kehitystoimista. Productization brings clear benefits to both the product-generating company and the customer purchasing the product. Productization is challenging, it requires a lot of documentation, whose production is not always seen as essential or at least not very trendy, but it is compulsory evil.
This thesis with the current state of productization of one software product of the target company and the mapping of the development targets that have emerged in the current status study and the planning and prioritization of the development measures.
The research method used was an action study, which is well suited for the case where the researcher works in the target company. The current state mapping and its challenges were collected by observing and interviewing the employees of the company. Theory of the productization was widely studied in literature and in previous studies.
The result of this study was a clear picture of the current state of the productization of one software product and the development targets of the analysis.
As a result of the research, the target company will find a survey of the current state, development targets and development measures.
Tässä työssä pureudutaan kohdeyrityksen yhden ohjelmistotuotteen tuotteistamisen nykytilan selvitykseen, nykytilan selvityksessä esille tulleiden kehityskohteiden kartoittamiseen sekä kehittämistoimien suunnitteluun ja niiden priorisointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka soveltuu hyvin tapauksessa, jossa tutkija työskentelee kohdeyrityksessä. Nykytilan kartoitus ja sen haasteet kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Tuotteistamisen teoriaa tutkittiin laajasti kirjallisuudesta ja aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin selkeä kuva kohdeyrityksen yhden ohjelmistotuotteen tuotteistamisen nykytilasta ja analyysin kehityskohteista.
Kohdeyritys saa tutkimuksen tuloksessa selvityksen nykytilasta, kehityskohteista ja kehitystoimista.
This thesis with the current state of productization of one software product of the target company and the mapping of the development targets that have emerged in the current status study and the planning and prioritization of the development measures.
The research method used was an action study, which is well suited for the case where the researcher works in the target company. The current state mapping and its challenges were collected by observing and interviewing the employees of the company. Theory of the productization was widely studied in literature and in previous studies.
The result of this study was a clear picture of the current state of the productization of one software product and the development targets of the analysis.
As a result of the research, the target company will find a survey of the current state, development targets and development measures.