Tulorekisterin vaikutus
Kuorilehto, Helka (2018)
Kuorilehto, Helka
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247583
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on selvittää tulorekisterin tuomia muutoksia, niiden aikataulua ja niihin valmistautumista. Työn toimeksiantaja on terveyspalvelualalla toimiva yritys, joka laskee itse työntekijöidensä palkat. Tulorekisterin käyttöönottoon on alle vuosi aikaa, joten työ on hyvin ajankohtainen. Työ antaa lukijalle kokonaiskuvan tulorekisteristä ja sen toimintamallista palkanlaskennan näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja suoritettu toimeksiantajayritykseen kysely sekä haastattelu. Työn tekemiseen on käytetty laajasti internetlähteitä, koska tuorein tieto aiheesta löytyy internetistä. Aiheeseen liittyy paljon lakiin liittyviä asioita, joten useampaa eri lakia on käytetty lähdeaineistona. Lisäksi on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja webinaaria.
Työn tietoperusta käsittelee työnantajan velvollisuuksia ennen ja jälkeen tulorekisterin käyttöönottoa. Tulorekisterin tavoitteita, toimintaa ja mukana olevia tahoja käydään läpi ja lisäksi sitä, miten tulorekisteriin voi etukäteen valmistautua.
Työn tuloksena saatiin toimeksiantajalle taulukkomuotoinen toimintasuunnitelma siitä, mitä heidän kannattaa ottaa huomioon ennen tulorekisterin käyttöönottoa. Taulukko on luovutettu toimeksiantajalle ja tässä työssä on esitetty toimintasuunnitelman kannalta oleelliset osat. Lisäksi saatiin arvio, että tulorekisterin tultua täysin käyttöön, toimeksiantajan palkkahallinnossa työmäärä vähenee kuukaudessa noin viidellä henkilötyöpäivällä. Verokortteihin tulevat muutokset vähentävät työmäärää entisestään. This thesis explores the changes related to adopting the national Incomes Register. This work is prepared for Attendo, a company which operates in healthcare sector, and does not outsource its payroll. This topic is current since every employer in Finland must use the Incomes Register by January 1, 2019.
The theoretical background focuses on employers’ responsibilities before and after adopting the use of Incomes Register. This section discusses the basic knowledge of Incomes Register and what can be done to make deployment smoother. Many of the sources for this thesis are Internet based, because printed publications are not yet available. The thesis uses qualitative research method based on a survey study. The informants were relevant employees in the case company.
Based on the acquired information, the most important result is a table of recommended actions, and what can be done to make the payroll easier in January 2019. This table is provided to the company, but not included in this thesis. Interview and survey results were used as a basis for estimating the time needed to perform all the required declarations at the moment, before the Incomes Register is taken into use. It is also predicted, how the Incomes Register will change the time required to perform these declarations.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja suoritettu toimeksiantajayritykseen kysely sekä haastattelu. Työn tekemiseen on käytetty laajasti internetlähteitä, koska tuorein tieto aiheesta löytyy internetistä. Aiheeseen liittyy paljon lakiin liittyviä asioita, joten useampaa eri lakia on käytetty lähdeaineistona. Lisäksi on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja webinaaria.
Työn tietoperusta käsittelee työnantajan velvollisuuksia ennen ja jälkeen tulorekisterin käyttöönottoa. Tulorekisterin tavoitteita, toimintaa ja mukana olevia tahoja käydään läpi ja lisäksi sitä, miten tulorekisteriin voi etukäteen valmistautua.
Työn tuloksena saatiin toimeksiantajalle taulukkomuotoinen toimintasuunnitelma siitä, mitä heidän kannattaa ottaa huomioon ennen tulorekisterin käyttöönottoa. Taulukko on luovutettu toimeksiantajalle ja tässä työssä on esitetty toimintasuunnitelman kannalta oleelliset osat. Lisäksi saatiin arvio, että tulorekisterin tultua täysin käyttöön, toimeksiantajan palkkahallinnossa työmäärä vähenee kuukaudessa noin viidellä henkilötyöpäivällä. Verokortteihin tulevat muutokset vähentävät työmäärää entisestään.
The theoretical background focuses on employers’ responsibilities before and after adopting the use of Incomes Register. This section discusses the basic knowledge of Incomes Register and what can be done to make deployment smoother. Many of the sources for this thesis are Internet based, because printed publications are not yet available. The thesis uses qualitative research method based on a survey study. The informants were relevant employees in the case company.
Based on the acquired information, the most important result is a table of recommended actions, and what can be done to make the payroll easier in January 2019. This table is provided to the company, but not included in this thesis. Interview and survey results were used as a basis for estimating the time needed to perform all the required declarations at the moment, before the Incomes Register is taken into use. It is also predicted, how the Incomes Register will change the time required to perform these declarations.