OLS Salibandy: Someboostaus
Laru, Joonas (2018)
Laru, Joonas
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247551
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee urheiluseuran markkinointikeinoja sosiaalisessa mediassa. Työn asia-kasyrityksenä on Oulun Luistinseuran (myöhemmin OLS) salibandyjaosto. Opinnäytetyön tavoit-teena on selvittää, minkälainen sisältö toimii parhaiten sosiaalisessa mediassa urheiluseuran toiminnoissa. Tutkimuksessa perehdytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä sosiaali-sen median kanaviin. Päämääränä on selvittää minkälaisilla keinoilla ja välineillä some-kanavien sisältö saadaan sellaiseksi, että ihmiset kiinnostuvat seurasta ja sen sosiaalisen median kanavis-ta. Työssä keskitytään OLS:n sosiaalisen median viestinnän kanavista YouTubeen, Facebookiin ja Instagramiin.
Työssä esitellään valittujen sosiaalisten medioiden teoriatiedot sekä niiden käyttötavat ja -tarkoitukset. Työssä soveltuva teoria käsittelee sosiaalista mediaa sekä markkinointiviestintää ylipäätään sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Työssä käytettiin tietolähteenä myös sosiaalisen median asiantuntijoita haastattelemalla kahta sosiaaliseen median mainonnan parissa työskentelevää ihmistä. Tutkimukseen sisältyi toiminnallinen osuus, jossa tutkija teki sisältösuunnitelman, sekä tuotti materiaalia sosiaaliseen mediaan lähdekirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella. Tällä testattiin käytännössä teoriaosuudessa tehtyjä havaintoja ja sitä saadaanko niillä lisättyä OLS:n sosiaalisen median kanavien näkyvyyttä ja sitä, että tavoittavatko ne enemmän ihmisiä. Thesis tells about sport clubs marketing methods at social media platforms. Main goal for the thesis is to find out what kind of content works best for sports team and especially for OLS Salibandy in their social media. Focus for the study is to find out what kind of means and methods are the right way to make right kind of content to Social Media, and by the right kind of content to make people interested by the team and its Social Media channels. Main focus at this thesis is OLS Salibandy Facebook-page, Instagram and their YouTube account.
This thesis contains the chosen theory knowledge of social media, and right ways and means to use them. Theory handles social media and marketing, and marketing in social media.
For the thesis there were also interviewed two social media experts, who are working with social media advertising.
The study included an operational part in which the researcher made an content marketing plan to OLS and also began to produce material on social media based on source literature and expert interviews. This was to test the perceptions made in the theory part of the theory and whether they have added OLS: the visibility of social media channels and whether they can reach more people.
Työssä esitellään valittujen sosiaalisten medioiden teoriatiedot sekä niiden käyttötavat ja -tarkoitukset. Työssä soveltuva teoria käsittelee sosiaalista mediaa sekä markkinointiviestintää ylipäätään sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Työssä käytettiin tietolähteenä myös sosiaalisen median asiantuntijoita haastattelemalla kahta sosiaaliseen median mainonnan parissa työskentelevää ihmistä. Tutkimukseen sisältyi toiminnallinen osuus, jossa tutkija teki sisältösuunnitelman, sekä tuotti materiaalia sosiaaliseen mediaan lähdekirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella. Tällä testattiin käytännössä teoriaosuudessa tehtyjä havaintoja ja sitä saadaanko niillä lisättyä OLS:n sosiaalisen median kanavien näkyvyyttä ja sitä, että tavoittavatko ne enemmän ihmisiä.
This thesis contains the chosen theory knowledge of social media, and right ways and means to use them. Theory handles social media and marketing, and marketing in social media.
For the thesis there were also interviewed two social media experts, who are working with social media advertising.
The study included an operational part in which the researcher made an content marketing plan to OLS and also began to produce material on social media based on source literature and expert interviews. This was to test the perceptions made in the theory part of the theory and whether they have added OLS: the visibility of social media channels and whether they can reach more people.