Kaleva 365 Oy:n palvelutarjoaman sovittaminen yritysten markkinointiviestintään : Kohderyhmänä nuoret aikuiset.
Raaska, Jenni (2018)
Raaska, Jenni
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella medialiiketoimintaa harjoittavan Kaleva 365 Oy:n markkinointiviestinnän palveluiden soveltumista paikallisten yritysten markkinointiviestinnän tarpeisiin. Tarkasteltavat toimialat ovat leipomot, vaateliikkeet sekä optikkoliikkeet. Rajasin myös kohderyhmätarkastelun nuoriin aikuisiin eli tässä tapauksessa 18–24 -vuotiaisiin. Kaleva 365 Oy kuuluu Kaleva -konserniin.
Kalevan päätuote on sanomalehti, mutta Kaleva 365 Oy tarjoaa myös laajan markkinointiviestinnän palveluiden ja tuotteiden verkoston. Digitalisaation vahva murros on käynnissä ja sanomalehden tilanne on vaakalaudalla. Tämä työ tarkasteli, että pystyykö Kaleva tarjoamaan palveluita, joita paikalliset yritykset oikeasti tarvitsevat. Tavoitteena oli saada Kalevalle tärkeää tietoa paikallisista yrityksistä sekä niiden markkinointiviestinnän tarpeistaan. Tutkin samalla, että koetaanko nuoret tärkeänä kohderyhmänä ja millä tavoilla nuoria koitetaan tavoittaa viestinnällisin keinoin.
Työn teoreettista tietoperustaa varten kerättiin lähteitä internetistä sekä painetuista lähteistä. Tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sanomalehteä digitaalisessa murroksessa. Toisessa osassa käsitellään markkinointiviestinnän teoriaa. Kolmas osa käsittelee nuoria mediapalvelujen kohderyhmänä. Työ sisälsi kvalitatiivisen tutkimuksen. Tutkimus sisälsi myös puolistrukturoidun haastattelun. Haastattelin kahta leipomoa, kahta vaateliikettä sekä kahta optikkoliikettä saadakseni heiltä vertailutiedon tämän työn empiiriseen osioon. Kaleva halusi tämän työn tehtävän täysin ulkopuolisesta näkökulmasta, joten vertailutieto kerättiin itse.
Empiirisessä osiossa sovellettiin tietoperustaa käytäntöön. Myös kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia sovellettiin empiirisessä osiossa. Tässä osiossa haastattelun tulokset avattiin ja pohdittiin vastauksia ja niiden syitä sekä mitä ne tarkoittavat käytännössä. Lopuksi pohdin omasta näkökulmastani, että miten Kaleva voi vastata näihin haastatteluissa ilmi tulleisiin tarpeisiin sekä onko Kalevalla oikea palvelukokonaisuus tyydyttämään paikallisten yritysten tarpeita. Lisäksi pohdittiin, mitä Kalevan kannattaisi ottaa huomioon, jotta voisi paremmin palvella asiakkaidensa tarpeita ja täten voisi tehostaa toimintaansa entisestään tulevaisuudessa.
Työ on hyödynnettävissä esimerkiksi myynnin tukena osoittamaan, mitä yritykset oikeasti tarvitsevat ja täten heille voidaan tarjota oikeita palveluita asiakaslähtöisemmin. Yksi tärkein muutos tulisi olla siirtyminen tuloslähtöisestä ajattelusta asiakaslähtöiseen ajatteluun ja sen kautta myydä palveluita yrityksille. The main issues for this theseus is to examine how Kaleva 365 Oy’s, which produce media business in Kaleva, marketing communication services correspond for the local companies needs in marketing communication. Business areas, which are examined in this thesus are bakers, clothing and optician. The target group is young people, between age 18–24. Kaleva 365 Oy includes to Kaleva group.
Kaleva’s main product is newspapers but Kaleva 365 Oy also offer a wide network in marketing communication services and products. The transformation of digitalization is ongoing and newspapers situation is not strong. This theseus examined that can Kaleva offer services for the local companies’ real needs. The aim was to collect important information to Kaleva about the local companies and their marketing communications needs. I also figured out are the young people important target group and are the communication different type than for another groups.
Teorical information was collected from internet and printed source and consist of three parts. The first one treats newspapers in digital transformation. The second one treats the theory of marketing communication. And the last one treats young people as a target group in media services. The theseus included a qualitative research and semi-structured interview. This interview was made for two bakeries, two clothing companies and two optician companies to get comparative data for this theseus empirical part. Kaleva wanted me to research this area as external perspective so I collected comparative data by myself.
The theoretical framework was also applied empirically. Also the output from qualitative research was applied in empirical part. In this part the outputs of interviews was analyzed and mirrored in practice. At the end considered I for my own perspective how Kaleva can meet the companies needs, which was found in interviews. In addition has Kaleva the right service entity to satisfy local companies needs for marketing communication. Also was considered what Kaleva should take into consideration to service its customers better and more effective in the future.
This theses can be used for example supporting the sales to show what the companies really needs and to offer them right services more customer-oriented. The most important change should be moving forward from result-oriented to customer-oriented view and sell the services accordingly.
Kalevan päätuote on sanomalehti, mutta Kaleva 365 Oy tarjoaa myös laajan markkinointiviestinnän palveluiden ja tuotteiden verkoston. Digitalisaation vahva murros on käynnissä ja sanomalehden tilanne on vaakalaudalla. Tämä työ tarkasteli, että pystyykö Kaleva tarjoamaan palveluita, joita paikalliset yritykset oikeasti tarvitsevat. Tavoitteena oli saada Kalevalle tärkeää tietoa paikallisista yrityksistä sekä niiden markkinointiviestinnän tarpeistaan. Tutkin samalla, että koetaanko nuoret tärkeänä kohderyhmänä ja millä tavoilla nuoria koitetaan tavoittaa viestinnällisin keinoin.
Työn teoreettista tietoperustaa varten kerättiin lähteitä internetistä sekä painetuista lähteistä. Tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sanomalehteä digitaalisessa murroksessa. Toisessa osassa käsitellään markkinointiviestinnän teoriaa. Kolmas osa käsittelee nuoria mediapalvelujen kohderyhmänä. Työ sisälsi kvalitatiivisen tutkimuksen. Tutkimus sisälsi myös puolistrukturoidun haastattelun. Haastattelin kahta leipomoa, kahta vaateliikettä sekä kahta optikkoliikettä saadakseni heiltä vertailutiedon tämän työn empiiriseen osioon. Kaleva halusi tämän työn tehtävän täysin ulkopuolisesta näkökulmasta, joten vertailutieto kerättiin itse.
Empiirisessä osiossa sovellettiin tietoperustaa käytäntöön. Myös kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia sovellettiin empiirisessä osiossa. Tässä osiossa haastattelun tulokset avattiin ja pohdittiin vastauksia ja niiden syitä sekä mitä ne tarkoittavat käytännössä. Lopuksi pohdin omasta näkökulmastani, että miten Kaleva voi vastata näihin haastatteluissa ilmi tulleisiin tarpeisiin sekä onko Kalevalla oikea palvelukokonaisuus tyydyttämään paikallisten yritysten tarpeita. Lisäksi pohdittiin, mitä Kalevan kannattaisi ottaa huomioon, jotta voisi paremmin palvella asiakkaidensa tarpeita ja täten voisi tehostaa toimintaansa entisestään tulevaisuudessa.
Työ on hyödynnettävissä esimerkiksi myynnin tukena osoittamaan, mitä yritykset oikeasti tarvitsevat ja täten heille voidaan tarjota oikeita palveluita asiakaslähtöisemmin. Yksi tärkein muutos tulisi olla siirtyminen tuloslähtöisestä ajattelusta asiakaslähtöiseen ajatteluun ja sen kautta myydä palveluita yrityksille.
Kaleva’s main product is newspapers but Kaleva 365 Oy also offer a wide network in marketing communication services and products. The transformation of digitalization is ongoing and newspapers situation is not strong. This theseus examined that can Kaleva offer services for the local companies’ real needs. The aim was to collect important information to Kaleva about the local companies and their marketing communications needs. I also figured out are the young people important target group and are the communication different type than for another groups.
Teorical information was collected from internet and printed source and consist of three parts. The first one treats newspapers in digital transformation. The second one treats the theory of marketing communication. And the last one treats young people as a target group in media services. The theseus included a qualitative research and semi-structured interview. This interview was made for two bakeries, two clothing companies and two optician companies to get comparative data for this theseus empirical part. Kaleva wanted me to research this area as external perspective so I collected comparative data by myself.
The theoretical framework was also applied empirically. Also the output from qualitative research was applied in empirical part. In this part the outputs of interviews was analyzed and mirrored in practice. At the end considered I for my own perspective how Kaleva can meet the companies needs, which was found in interviews. In addition has Kaleva the right service entity to satisfy local companies needs for marketing communication. Also was considered what Kaleva should take into consideration to service its customers better and more effective in the future.
This theses can be used for example supporting the sales to show what the companies really needs and to offer them right services more customer-oriented. The most important change should be moving forward from result-oriented to customer-oriented view and sell the services accordingly.