Verkkokaupan perustaminen kuluttaja-asiakkaille kalustealalla
Ojala, Juuso (2018)
Ojala, Juuso
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247526
Tiivistelmä
Oppinäytetyön toimeksiantajana toimii --------. Yritys toimii kalustealalla ja valmistaa kaikkia kodin kiintokalusteita niin kuluttajien kuin rakennusliikkeiden tarpeisiin.
Yritys on avaamassa verkkokauppaa jälleenmyyjien käyttöön keväällä 2018. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kannattaisiko verkkokauppa avata tulevaisuudessa suoraan kuluttaja-asiakkaille. Idea opinnäytetyöhön syntyi kesätöiden yhteydessä kohdeyrityksessä.
Työn teoriapohja perustuu verkkokaupasta, kilpailija-analyysista ja benchmarkingista kertovaan ammattikirjallisuuteen. Verkkokaupan osalta painopiste oli erityisesti verkkokaupan luokitteluun liittyvissä asioissa sekä verkkokaupan käyttämiseen asiakkuudenhallinnan välineenä.
Opinnäytetyö sisältää kilpailija-analyysin jossa tutkitaan alalla toimivien yritysten verkkokauppatarjontaa. Lisäksi haastattelen yrityksen jälleenmyyjiä liittyen verkkokauppaan. Haastattelujen avulla selvitetään verkkokaupan tarpeellisuutta myyjien näkökulmasta. Kilpailija-analyysin ja haastattelun perusteella arvioidaan onko kohdeyrityksen kannattavaa tai tarpeellista avata verkkokauppaa suoraan kuluttaja-asiakkaiden käyttöön.
Verkkokaupat ja verkossa tehtävät ostokset yleistyvät vauhdilla ja yritysten onkin tarpeellista arvioida, minkälaiset mahdollisuudet heillä on toteuttaa myyntiä myös tätä kautta. Nykypäivän asiakas olettaakin monesti, että kaikki tämän tarvitsema löytyy verkosta. Tämän takia opinnäytetyön aihe on ajankohtainen kohdeyrityksessäkin.
Saatujen tulosten perusteella verkkokaupan avaaminen kuluttaja-asiakkaille on perusteltua. Alalla tämä ei kuitenkaan vaatimus vielä ole, joten kohdeyritys ehtii miettiä rauhassa kuinka asian suhteen jatketaan. The client for this thesis is ----.The company works in the fixture industry and produces all of the homes fixtures for the needs of consumers and construction companies.
The client is opening an online store for the use of their retailers in the spring of 2018. The purpose of this thesis is to research would it be useful to open an online store for consumer use in the future. Idea for the thesis came up while working in summer job for the company.
The theoretical framework for the thesis is based on professional literature about online stores, competitor analysis and benchmarking. For the online store, focus was especially on the classification of the online stores and use of online store as a customer relationship management tool.
The thesis includes a competitor analysis. The analysis is a research about the online store supply of the companies in the fixture industry. I also interview the retailers of the client about the online store. From the interviews, I can get an opinion of the need for an online store from retailers point of view. Based on the competitor analysis and the interviews, I evaluate is the consumer online store profitable or essential for the client.
Online stores and internet shopping are becoming more and more common and companies should evaluate what kind of possibilities they have to make sales in the internet. Today customer assumes that everything they need, can be found from the internet. Because of this reason, the thesis is current also for the client company.
Based on the results it would be justified to open an online store for consumers. It is not a requirement in the industry, so the client company can has time to evaluate and figure out how to proceed on the matter.
Yritys on avaamassa verkkokauppaa jälleenmyyjien käyttöön keväällä 2018. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kannattaisiko verkkokauppa avata tulevaisuudessa suoraan kuluttaja-asiakkaille. Idea opinnäytetyöhön syntyi kesätöiden yhteydessä kohdeyrityksessä.
Työn teoriapohja perustuu verkkokaupasta, kilpailija-analyysista ja benchmarkingista kertovaan ammattikirjallisuuteen. Verkkokaupan osalta painopiste oli erityisesti verkkokaupan luokitteluun liittyvissä asioissa sekä verkkokaupan käyttämiseen asiakkuudenhallinnan välineenä.
Opinnäytetyö sisältää kilpailija-analyysin jossa tutkitaan alalla toimivien yritysten verkkokauppatarjontaa. Lisäksi haastattelen yrityksen jälleenmyyjiä liittyen verkkokauppaan. Haastattelujen avulla selvitetään verkkokaupan tarpeellisuutta myyjien näkökulmasta. Kilpailija-analyysin ja haastattelun perusteella arvioidaan onko kohdeyrityksen kannattavaa tai tarpeellista avata verkkokauppaa suoraan kuluttaja-asiakkaiden käyttöön.
Verkkokaupat ja verkossa tehtävät ostokset yleistyvät vauhdilla ja yritysten onkin tarpeellista arvioida, minkälaiset mahdollisuudet heillä on toteuttaa myyntiä myös tätä kautta. Nykypäivän asiakas olettaakin monesti, että kaikki tämän tarvitsema löytyy verkosta. Tämän takia opinnäytetyön aihe on ajankohtainen kohdeyrityksessäkin.
Saatujen tulosten perusteella verkkokaupan avaaminen kuluttaja-asiakkaille on perusteltua. Alalla tämä ei kuitenkaan vaatimus vielä ole, joten kohdeyritys ehtii miettiä rauhassa kuinka asian suhteen jatketaan.
The client is opening an online store for the use of their retailers in the spring of 2018. The purpose of this thesis is to research would it be useful to open an online store for consumer use in the future. Idea for the thesis came up while working in summer job for the company.
The theoretical framework for the thesis is based on professional literature about online stores, competitor analysis and benchmarking. For the online store, focus was especially on the classification of the online stores and use of online store as a customer relationship management tool.
The thesis includes a competitor analysis. The analysis is a research about the online store supply of the companies in the fixture industry. I also interview the retailers of the client about the online store. From the interviews, I can get an opinion of the need for an online store from retailers point of view. Based on the competitor analysis and the interviews, I evaluate is the consumer online store profitable or essential for the client.
Online stores and internet shopping are becoming more and more common and companies should evaluate what kind of possibilities they have to make sales in the internet. Today customer assumes that everything they need, can be found from the internet. Because of this reason, the thesis is current also for the client company.
Based on the results it would be justified to open an online store for consumers. It is not a requirement in the industry, so the client company can has time to evaluate and figure out how to proceed on the matter.