Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttäjälähtöisyys keskiössä : Verkkosivujen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin

Toikka, Johanna (2018)

 
Avaa tiedosto
toikka_johanna.pdf (1000.Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Toikka, Johanna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämiskohteena oli SI- ja toimintaterapiaa antavan yrityksen käyttäjälähtöisesti toteutetut verkkosivut. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mistä eri elementeistä syntyivät käyttäjälähtöiset verkkosivut? Lähtökohtana oli asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessin toteuttaminen palvelumuotoilun keinoin, minkä vuoksi tietoa hankittiin sivustoa hyödyntäviltä potentiaalisilta asiakkailta. Verkkosivujen kehittäminen oli osa SoteYBoost-hyvinvointiyrittäjyyshanketta. Hankkeen tavoitteena oli edistää sosiaali- ja terveysalan palvelumarkkinoiden kehittymistä, palvelutarjonnan monipuolistumista ja liiketoiminnan vahvistumista alueellisesti.

Kehittämistyön menetelminä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä: käyttäjätutkimusta, osallistavaa haastattelua ja blueprintiä, joilla saatiin syvempää tietoa sivustoon liittyvistä kehittämistehtävistä sekä asiakkaiden tarpeista. Aihepiiriin tutustuttiin keräämällä yleistä tietoa asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä eri näkökulmista. Aineisto hankittiin kyselylomakkeiden avulla.

Aineiston keräämiseen valittiin mukaan kolme sivuston potentiaalisinta asiakasta, jotka olivat myös SI-terapian asiakkaita. Kyselylomakkeissa selvitettiin yrityksen verkkosivujen käytettävyyttä, palautteenantamista terapiasta sekä kokemusta verkkosivuista. Saatua aineistoa analysoitiin ja sen perusteella tehtiin yhteenvetoja, joita hyödynnettiin verkkosivujen kehittämisessä.

Tämän opinnäytetyön kehittämistyön perusteella nousi esille kolme keskeistä elementtiä asiakaslähtöisten verkkosivujen kehittämiseksi: vuorovaikutus, saatavuus ja käytettävyys. Asiakkailta saatua palautetta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää sekä vastaavanlaisen sivuston kehittämisessä, että yrityksen verkkosivujen jatkokehittämisessä.
 
The purpose of the thesis was to develop the user-driven web pages of the company providing SI and operative therapies. The aim of the development project was to find out which elements generated user-driven websites? Baseline was a customer-oriented product development process by means of service design, what for data was collected from the potential users of the site. Website development was part of the SoteYBoost welfare entrepreneurship project. The aim of the project was to promote the development of the services market in social and healthcare services, diversification of services and regional business strengthening.

Methods for service design were utilized as development methods: user survey, inclusive interview and blueprint, which provided deeper information about site-related development needs and customer needs. The topic was introduced by collecting general information on customer-led product development from different perspectives. The material was obtained through questionnaires.

Three potential customers of the site, who were also clients of SI therapy firm, were selected to collect the data. The questionnaires examined the usability of the website, feedback on therapy and the experience of websites. The resulting material was analyzed, summarized and used in the development of web pages.

Based on this thesis development work, three key elements for the development of customer-generated websites emerged: interaction, availability and usability. Feedback from customers can be used in the future in the development of a similar site and in the further development of a company's website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste