Terveysalan kehittäminen haasteena : opinnäytteitä terveysalalta 2008
Editoija
Paltta, Hannele
Walta, Leena
Koivuniemi, Sirkku
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-090-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-090-4
Tiivistelmä
"Terveysalan kehittäminen haasteena – opinnäytteitä terveysalalta 2008 -julkaisu on esimerkki siitä, miten monipuolisesti ammattikorkeakoulun opinnäytetöillä pystytään vastaamaan työelämän kehittämishaasteisiin.
Tärkeä osa tutkimus- ja kehitystyötä on hyvien käytäntöjen levittäminen tutkimusviestinnän, kuten esimerkiksi tulosten julkistamisen, avulla. Tässä artikkelijulkaisussa Terveysala-tulosalueen opiskelijat esittelevät nuorten ja aikuisten tutkintoon johtavissa koulutusohjelmissa tehtyjä opinnäytetöitä sekä ylemmän AMK-tutkinnon opinnoissa laaditun opinnäytetyön ja työelämän kehittämistehtävän.
Artikkeleissa kuvataan uusia menetelmiä terveyden edistämiseen, esitellään ensihoito-osaamisen arviointia ja kehittämistä sekä kuntouttavan hoitotyön kehittämistä. Lisäksi tarkastellaan terveyspalvelujärjestelmän kehittämistä mm. terveydenhuoltohenkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin sekä palvelujen kehittämisen näkökulmasta.
Tärkeä osa tutkimus- ja kehitystyötä on hyvien käytäntöjen levittäminen tutkimusviestinnän, kuten esimerkiksi tulosten julkistamisen, avulla. Tässä artikkelijulkaisussa Terveysala-tulosalueen opiskelijat esittelevät nuorten ja aikuisten tutkintoon johtavissa koulutusohjelmissa tehtyjä opinnäytetöitä sekä ylemmän AMK-tutkinnon opinnoissa laaditun opinnäytetyön ja työelämän kehittämistehtävän.
Artikkeleissa kuvataan uusia menetelmiä terveyden edistämiseen, esitellään ensihoito-osaamisen arviointia ja kehittämistä sekä kuntouttavan hoitotyön kehittämistä. Lisäksi tarkastellaan terveyspalvelujärjestelmän kehittämistä mm. terveydenhuoltohenkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin sekä palvelujen kehittämisen näkökulmasta.