Perehdyttämisen kehittäminen naisten vaateliikkeessä
Marttila, Merimaaria (2024)
Marttila, Merimaaria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298291
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mitä asioita tulee ottaa huomioon perehdyttämisprosessia tehdessä. Tutkimuksessa tuotetaan nuorelle perheyritykselle perehdyttämisprosessi, jota voidaan käyttää uusien työntekijöiden kouluttamisessa yrityksen tavoille. Opinnäytetyön tavoitteena on myös kehittää laadukasta perehdytystä yrityksen sisällä. Perehdyttämispro-sessin tarkoituksena on taata jokaiselle työntekijälle sama oppi. Perehdyttämisprosessi laa-ditaan yritykselle kirjoittajan kokemuksesta yrityksessä sekä yrittäjien ja työntekijöiden toi-veesta. Prosessi antaa valmiudet yrittäjille toteuttaa tiiviin ja tehokkaan perehdytyksen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja kehittämismenetelmänä on käytetty kehittämistutki-musta. Teoriapohjassa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Empiiri-nen aineisto on toteutettu strukturoituna teemahaastatteluina yrityksen työntekijöiden ja kauppiaiden kanssa. Haastatteluissa perehdyttiin työntekijöiden sekä kauppiaiden toiveisiin ja kehityskohtiin perehdyttämisestä.
Perehdyttämisellä on iso vaikutus yrityksen kannattavuuteen ja kilpailukykyyn. Perehdytyk-sen avulla työntekijä saadaan sitoutumaan ja motivoitumaan yrityksen toimintamalleihin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja kehittämismenetelmänä on käytetty kehittämistutki-musta. Teoriapohjassa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Empiiri-nen aineisto on toteutettu strukturoituna teemahaastatteluina yrityksen työntekijöiden ja kauppiaiden kanssa. Haastatteluissa perehdyttiin työntekijöiden sekä kauppiaiden toiveisiin ja kehityskohtiin perehdyttämisestä.
Perehdyttämisellä on iso vaikutus yrityksen kannattavuuteen ja kilpailukykyyn. Perehdytyk-sen avulla työntekijä saadaan sitoutumaan ja motivoitumaan yrityksen toimintamalleihin.