Sairaanhoitajan infektio-osaamisen kehittymistä edistävät tekijät: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Neitiniemi, Ritva; Tuominen, Riina-Maija (2024)
Neitiniemi, Ritva
Tuominen, Riina-Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308454
Tiivistelmä
Sairaanhoitajalla on keskeinen rooli hoitoon liittyvien infektioiden torjunnassa. Osaamisessa on kuitenkin havaittu puutteita, sillä suurin osa hoitotyön infektioista tarttuu kosketuksen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajan infektio-osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitajan infektio-osaamista ja tietoisuutta sitä edistävistä tekijöistä.
Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toimeksiantajana oli Turun ammattikorkeakoulu, joka toimii yhtenä osapuolena kansainvälisessä Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general population -hankkeessa. Aineistoa haettiin Cinahl-, PubMed- ja Medic-tietokannoista. Tutkimukset valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Työhön valittiin seitsemäntoista kansainvälistä tutkimusta ja ne analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Sairaanhoitajan infektio-osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä olivat tutkimustulosten mukaan koulutus, opiskelijalähtöiset tekijät ja yhteisön tuki. Koulutukseen liittyvät interaktiiviset opetustavat sekä tietotekniikan kasvava rooli nousivat esille tutkimustuloksissa. Myös kliininen harjoittelu on tärkeä osa infektio-osaamisen kehittymistä. Opiskelijalähtöiset tekijät kuten myönteinen asenne sekä tietojen ja taitojen kehittyminen edistävät infektio-osaamista. Oppimisprosessin tueksi opiskelija tarvitsee yhteisön tukea eli koulua ja työyhteisöä.
Tietotekniikalla on kasvava rooli sairaanhoitajan koulutuksessa perinteisen opetuksen rinnalla. Opiskelijan asema on muuttumassa passiivisesta kuuntelijasta aktiiviseen osallistujaan. Jatkotutkimuksia voisi tehdä tietotekniikan käyttömahdollisuuksista sekä sairaanhoitajaopiskelijan kommunikaatiotaidoista ja kyvystä puolustaa osaamistaan.
Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toimeksiantajana oli Turun ammattikorkeakoulu, joka toimii yhtenä osapuolena kansainvälisessä Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general population -hankkeessa. Aineistoa haettiin Cinahl-, PubMed- ja Medic-tietokannoista. Tutkimukset valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Työhön valittiin seitsemäntoista kansainvälistä tutkimusta ja ne analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Sairaanhoitajan infektio-osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä olivat tutkimustulosten mukaan koulutus, opiskelijalähtöiset tekijät ja yhteisön tuki. Koulutukseen liittyvät interaktiiviset opetustavat sekä tietotekniikan kasvava rooli nousivat esille tutkimustuloksissa. Myös kliininen harjoittelu on tärkeä osa infektio-osaamisen kehittymistä. Opiskelijalähtöiset tekijät kuten myönteinen asenne sekä tietojen ja taitojen kehittyminen edistävät infektio-osaamista. Oppimisprosessin tueksi opiskelija tarvitsee yhteisön tukea eli koulua ja työyhteisöä.
Tietotekniikalla on kasvava rooli sairaanhoitajan koulutuksessa perinteisen opetuksen rinnalla. Opiskelijan asema on muuttumassa passiivisesta kuuntelijasta aktiiviseen osallistujaan. Jatkotutkimuksia voisi tehdä tietotekniikan käyttömahdollisuuksista sekä sairaanhoitajaopiskelijan kommunikaatiotaidoista ja kyvystä puolustaa osaamistaan.