Liiketoimintasuunnitelma vintage-second hand vaateliike
Nurminen, Joel (2024)
Nurminen, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018634
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on muodostaa opinnäytetyön tekijälle osaamista luoda liiketoimintasuunnitelma ja tehdä sen pohjalta liikeidealleen liiketoimintasuunnitelma. Työn tavoitteena on luoda selkeä visio siitä, kuinka yrityksen liiketoimintaa harjoitettaisiin sen alkutaipaleella. Opinnäytetyössä haluttiin luoda liiketoimintasuunnitelma vintage-second hand vaatekaupalle, jonka avulla voitaisiin aloittaa liiketoiminta. Opinnäytetyön idea on lähtöisin kirjoittajan omasta intohimosta ja mielenkiinnosta luoda vintage-second hand vaatekauppa. Hän on jo pitkään elämässään nauttinut vaatteista, ja lähivuosina mielenkiinto siirtynyt erityisesti vintage-second hand vaatteisiin. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu liiketoimintasuunnitelman teoria-alueiden ympärille. Keskeisiä käsittelyjä termejä ovat liiketoimintastrategia, liikeidea, asiakkaiden ja riskien tunnistaminen.
Tutkimuskirjallisuuden avulla pyrittiin löytämään vastaukset työn sisältämiin teoreettisiin käsitteisiin. Teoriaa on tutkittu/analysoitu useista eri lähteistä. Opinnäytetyön materiaali analysoitiin teoriaohjaavalla analyysillä. Teoriaohjaavan analyysin avulla pyritään luomaan teoreettinen kokonaisuus, jolla vastataan tutkittavaan toimintaan eli liikesuunnitelman muodostamiseen Työssä on myös tutkittu benchmarkingia ja kuinka sitä hyödynnettäisiin liiketoiminnan alussa. Benchmarkingin avulla tutkittiin alalla toimivia kilpailijoita ja kuinka heidän osaamisensa eroaa ja kuinka heidän osaamistaan voitaisiin hyödyntää liiketoimintasuunnitelman yrityksessä. Yrityksiksi valikoitui yksi paikallinen toimija sekä laajemmin Suomessa tunnettu toimija.
Opinnäytetyön teoriaosuuden avulla luotiin hyvä pohja opinnäytetyön tekijälle lähteä muodostamaan vintage-second hand vaatekaupan liiketoimintasuunnitelma. Opinnäytetyö luo kuvan siitä, millaisia termejä liiketoimintasuunnitelman sisältää ja millaisia asioita aloittavan yrittäjän kannattaa pohtia ja huomioida yritystoimintaa aloittaessa. Opinnäytetyön tekijän toteuttama liiketoimintasuunnitelma omalle liikeidealleen toimii tekijälle työkaluna, kuinka yritystoiminta tulisi aloittaa. Opinnäytetyö prosessi lisäsi opinnäytetyön tekijän ymmärrystä yrittäjyydestä ja siihen liittyvistä teemoista.
Tutkimuskirjallisuuden avulla pyrittiin löytämään vastaukset työn sisältämiin teoreettisiin käsitteisiin. Teoriaa on tutkittu/analysoitu useista eri lähteistä. Opinnäytetyön materiaali analysoitiin teoriaohjaavalla analyysillä. Teoriaohjaavan analyysin avulla pyritään luomaan teoreettinen kokonaisuus, jolla vastataan tutkittavaan toimintaan eli liikesuunnitelman muodostamiseen Työssä on myös tutkittu benchmarkingia ja kuinka sitä hyödynnettäisiin liiketoiminnan alussa. Benchmarkingin avulla tutkittiin alalla toimivia kilpailijoita ja kuinka heidän osaamisensa eroaa ja kuinka heidän osaamistaan voitaisiin hyödyntää liiketoimintasuunnitelman yrityksessä. Yrityksiksi valikoitui yksi paikallinen toimija sekä laajemmin Suomessa tunnettu toimija.
Opinnäytetyön teoriaosuuden avulla luotiin hyvä pohja opinnäytetyön tekijälle lähteä muodostamaan vintage-second hand vaatekaupan liiketoimintasuunnitelma. Opinnäytetyö luo kuvan siitä, millaisia termejä liiketoimintasuunnitelman sisältää ja millaisia asioita aloittavan yrittäjän kannattaa pohtia ja huomioida yritystoimintaa aloittaessa. Opinnäytetyön tekijän toteuttama liiketoimintasuunnitelma omalle liikeidealleen toimii tekijälle työkaluna, kuinka yritystoiminta tulisi aloittaa. Opinnäytetyö prosessi lisäsi opinnäytetyön tekijän ymmärrystä yrittäjyydestä ja siihen liittyvistä teemoista.