Työelämän osaamisvaatimukset sairaanhoitajakoulutuksen lähtökohtana : kehittämistehtävän raportti
Paltta, Hannele (2005)
Paltta, Hannele
Turun ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:952-5596-21-4
https://urn.fi/URN:ISBN:952-5596-21-4
Tiivistelmä
Terveysalan ammattikorkeakoulutuksesta valmistuvien osaamisvaatimukset määriteltiin laajassa opetusministeriön projektissa vuonna 2001. Määrittely tehtiin ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyönä. Parhaillaan osaamisvaatimuksia päivitetään.
Julkaisussa selvitetään kartoitusta, jossa varsinaissuomalaisilta hoitotyön johtajilta kysyttiin, miten tärkeinä he pitävät osaamisvaatimuksia ammattikorkeakoulusta valmistuvan sairaanhoitajan kohdalla. Vastaajat edustivat sekä julkista että yksityistä terveydenhuoltoa, perusterveydenhuoltoa ja erikoissairaanhoitoa sekä sosiaalitointa ja kolmannen sektorin aluetta.
Tuloksista ilmenee, että määriteltyjä osaamisalueita pidettiin erittäin tärkeinä. Vastaajaryhmittäin oli eroa eri-ikäisten hoitotyön johtajien näkemyksissä. Eroa näkemyksissä oli myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon edustajilla. Yksityissektoria edustavat hoitotyön johtajat pitivät useita osaamisalueita tärkeämpinä kuin julkisen sektorin edustajat.
Osaamisvaatimusten määrittely yhdessä työelämän kanssa varmistaa työelämälähtöisen koulutuksen. Samalla se dokumentoi tehokkaasti ammattikorkeakoulusta valmistuvien osaamisen, jolloin Bolognan prosessin mukainen opintojen ja tutkintojen vertailtavuus mahdollistuu. Vastaavanlaista osaamisvaatimusten määrittelyä voidaan näin suositella muillekin koulutusaloille.
Julkaisussa selvitetään kartoitusta, jossa varsinaissuomalaisilta hoitotyön johtajilta kysyttiin, miten tärkeinä he pitävät osaamisvaatimuksia ammattikorkeakoulusta valmistuvan sairaanhoitajan kohdalla. Vastaajat edustivat sekä julkista että yksityistä terveydenhuoltoa, perusterveydenhuoltoa ja erikoissairaanhoitoa sekä sosiaalitointa ja kolmannen sektorin aluetta.
Tuloksista ilmenee, että määriteltyjä osaamisalueita pidettiin erittäin tärkeinä. Vastaajaryhmittäin oli eroa eri-ikäisten hoitotyön johtajien näkemyksissä. Eroa näkemyksissä oli myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon edustajilla. Yksityissektoria edustavat hoitotyön johtajat pitivät useita osaamisalueita tärkeämpinä kuin julkisen sektorin edustajat.
Osaamisvaatimusten määrittely yhdessä työelämän kanssa varmistaa työelämälähtöisen koulutuksen. Samalla se dokumentoi tehokkaasti ammattikorkeakoulusta valmistuvien osaamisen, jolloin Bolognan prosessin mukainen opintojen ja tutkintojen vertailtavuus mahdollistuu. Vastaavanlaista osaamisvaatimusten määrittelyä voidaan näin suositella muillekin koulutusaloille.