Sosiaalisen median strategia : Osuuskauppa Arina
Salo, Hanna; Kämäräinen, Janette (2024)
Salo, Hanna
Kämäräinen, Janette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069314
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tarkoituksena kehittää kohdeyrityksen sosiaalisen median markkinointia. Tavoitteena oli luoda toimiva sosiaalisen median strategia, joka vastaa toimeksiantajan tarpeita. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2024 ja se valmistui saman vuoden huhtikuun lopussa.
Teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin kirjallisuudesta, kuten kotimaisista ja kansainvälisistä painetuista kirjoista, e-kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Opinnäytetyön tietoperustan luovat markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Tietoperustaan kuului SOSTAC-mallin mukainen nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet ja seuranta. Markkinoinnin perusmalleja, kuten markkinoinnin SWOT-, 7P- ja SMART-malleja hyödynnettiin tietoperustaa tehdessä.
Opinnäytetyö kirjoitettiin vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytännön toimintamallit menivät limittäin läpi toimintasuunnitelman. Opinnäytetyön metodologia pohjautui triangulaatioon, jossa käytetään kahta eri kehitysmenetelmää aiheen tarkastelussa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Tutkinnallinen osuus oli opinnäytetyön alussa tehty nykytila-analyysi, johon kuului analyysi toimeksiantajayrityksen tämän hetkisestä sosiaalisen median markkinoinnista, kilpailijoista ja asiakkaista. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetetiin sosiaalisen median strategian luominen toimeksiantajayritykselle, jotta sosiaalisen median sisällöt ovat tasalaatuisia jokaisella kohdeyrityksen toimipaikalla. Tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin strategia ja taktiikat, joiden pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinoinnin keinojen käytännön toimintamallit. Toimeksiantajayritykselle luotiin sosiaalisen median vuosikello, joka toimii sosiaalisen median markkinoinnin runkona vuoden ympäri. Lisäksi markkinointitoimenpiteenä luotiin sosiaalisen median opas toimeksiantajayrityksen työntekijöille, jotka tekevät sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö tarjoaa Osuuskauppa Arinalle konkreettisia toimintamalleja ja toimenpiteitä toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi työ sisältää toimeksiantajayritykselle paljon hyödyllistä, ajankohtaista tietoa aiheesta. Opinnäytetyö on käytännönläheinen sosiaalisen median strategia toimeksiantajalle.
Teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin kirjallisuudesta, kuten kotimaisista ja kansainvälisistä painetuista kirjoista, e-kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Opinnäytetyön tietoperustan luovat markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Tietoperustaan kuului SOSTAC-mallin mukainen nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet ja seuranta. Markkinoinnin perusmalleja, kuten markkinoinnin SWOT-, 7P- ja SMART-malleja hyödynnettiin tietoperustaa tehdessä.
Opinnäytetyö kirjoitettiin vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytännön toimintamallit menivät limittäin läpi toimintasuunnitelman. Opinnäytetyön metodologia pohjautui triangulaatioon, jossa käytetään kahta eri kehitysmenetelmää aiheen tarkastelussa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Tutkinnallinen osuus oli opinnäytetyön alussa tehty nykytila-analyysi, johon kuului analyysi toimeksiantajayrityksen tämän hetkisestä sosiaalisen median markkinoinnista, kilpailijoista ja asiakkaista. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetetiin sosiaalisen median strategian luominen toimeksiantajayritykselle, jotta sosiaalisen median sisällöt ovat tasalaatuisia jokaisella kohdeyrityksen toimipaikalla. Tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin strategia ja taktiikat, joiden pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinoinnin keinojen käytännön toimintamallit. Toimeksiantajayritykselle luotiin sosiaalisen median vuosikello, joka toimii sosiaalisen median markkinoinnin runkona vuoden ympäri. Lisäksi markkinointitoimenpiteenä luotiin sosiaalisen median opas toimeksiantajayrityksen työntekijöille, jotka tekevät sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö tarjoaa Osuuskauppa Arinalle konkreettisia toimintamalleja ja toimenpiteitä toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi työ sisältää toimeksiantajayritykselle paljon hyödyllistä, ajankohtaista tietoa aiheesta. Opinnäytetyö on käytännönläheinen sosiaalisen median strategia toimeksiantajalle.