Digitaalisen markkinoinnin vaikutukset verkkosivujen kävijämääriin : case Reolink.fi
Hietakari, Matias (2023)
Hietakari, Matias
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuonna 2023 toteutettujen digitaalisen markkinoinnin kampanjoiden vaikutusta Reolink.fi-sivuston kävijä- ja istuntomääriin verrattuna kampanja-aikaa vastaavaan ajanjaksoon ennen kampanjoita.
Työssä tietopohjana toimivat digitaalinen markkinointi ja tiedolla johtaminen. Näiden alueiden avulla arvioitiin kampanjoiden menestystä käyttäen Google Analytics 4:sta työkaluna. Tiedolla johtamista käytettiin tiedon ymmärtämiseen sekä tiedon hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Digitaalisella markkinoinnilla esiteltiin kampanjoiden tyylilajit sekä käydään läpi sen keinoja sivuston kävijämäärien parantamiseen.
Työssä esiteltiin Google Analytics 4:n avulla saatujen lukujen kautta kampanjoiden vaikutuksia, vertailtiin Metan ja Sanoman kautta toteutettuja kampanjoita ja tutkittiin myös Googlen kautta sivustolle tullutta liikennettä. Sivuston liikennettä tarkasteltiin kävijä- ja istuntomäärien lisäksi vierailujen pituuksina sekä laiteluokkina. Tietopohjan tukemana hyödynnettiin tuloksia ja perustettiin niihin kehitysehdotuksia. Työn tuloksissa todettiin kampanjoilla olleen positiivinen vaikutus sivuston kävijämääriin. Kampanjoissa oli suuria eroja keskenään liikenteen määrässä, sivustolla käytetyssä ajassa ja laiteluokissa.
Työssä tietopohjana toimivat digitaalinen markkinointi ja tiedolla johtaminen. Näiden alueiden avulla arvioitiin kampanjoiden menestystä käyttäen Google Analytics 4:sta työkaluna. Tiedolla johtamista käytettiin tiedon ymmärtämiseen sekä tiedon hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Digitaalisella markkinoinnilla esiteltiin kampanjoiden tyylilajit sekä käydään läpi sen keinoja sivuston kävijämäärien parantamiseen.
Työssä esiteltiin Google Analytics 4:n avulla saatujen lukujen kautta kampanjoiden vaikutuksia, vertailtiin Metan ja Sanoman kautta toteutettuja kampanjoita ja tutkittiin myös Googlen kautta sivustolle tullutta liikennettä. Sivuston liikennettä tarkasteltiin kävijä- ja istuntomäärien lisäksi vierailujen pituuksina sekä laiteluokkina. Tietopohjan tukemana hyödynnettiin tuloksia ja perustettiin niihin kehitysehdotuksia. Työn tuloksissa todettiin kampanjoilla olleen positiivinen vaikutus sivuston kävijämääriin. Kampanjoissa oli suuria eroja keskenään liikenteen määrässä, sivustolla käytetyssä ajassa ja laiteluokissa.