Asiakastutkimus yritykselle Pohjoisen Laatumaalaus
Majuri, Aurora (2024)
Majuri, Aurora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079740
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä palvelun laatua koskeva asiakastutkimus yritykselle Pohjoisen Laatumaalaus Oy. Tavoitteena oli ensimmäiseksi selvittää asiakkaiden kokemuksia yrityksestä ja sitä kautta löytää mahdollisia kehitysideoita yrityksen palvelun laadusta. Asiakastutkimus toteutettiin sähköisesti ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa että määrällistä eli kvantitatiivista tutkimustapaa.
Tutkimuksen toteutuksen jälkeen huomattiin, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä palvelun laatuun ja kokemuksiin yrityksen kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella kehittämisideoitakin löytyi ja niitä voitaisiin parantaa olemalla enemmän yhteydessä asiakkaisiin urakan alkaessa ja olemalla aktiivisempi yhteydenpidon suhteen ja sitä kautta herättämällä asiakasluottamusta jatkossakin.
Tulevaisuuden kannalta yrityksen asiakastutkimukset tulisi ottaa käyttöön joka vuosi ja kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, jotta palvelunlaatu voidaan pitää erinomaisena. Kehitystä yrityksen sisällä voidaan nähdä vain, jos yritys uusii asiakastutkimuksia säännöllisin ajoin. Tutkimusten tulosten avulla voidaan tarkastella palvelun laadussa tapahtuvaa pitkän aikavälin kehitystä sekä varmistaa, että yrityksen toiminnan kehityssuunta pidetään oikeana. The purpose of this thesis was to make customer research for the company Pohjoisen Laa-tumaalaus Oy which is painting industry. The research was done both in a qualitative and quan-titative form and the inquiry was sent to customers through email.
The research investigated the quality of the service, and the goal was to find out customer ex-periences with the company. After the research was done it was noticed that the customers were satisfied with the quality service but there were also good development ideas regarding the service quality. Based on the results of the research development ideas were also found and should be improved by being more customer-oriented at the start of the contract.
The company’s customer surveys should be introduced at least every year and development should be continuous in order to maintain the best service quality
Tutkimuksen toteutuksen jälkeen huomattiin, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä palvelun laatuun ja kokemuksiin yrityksen kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella kehittämisideoitakin löytyi ja niitä voitaisiin parantaa olemalla enemmän yhteydessä asiakkaisiin urakan alkaessa ja olemalla aktiivisempi yhteydenpidon suhteen ja sitä kautta herättämällä asiakasluottamusta jatkossakin.
Tulevaisuuden kannalta yrityksen asiakastutkimukset tulisi ottaa käyttöön joka vuosi ja kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, jotta palvelunlaatu voidaan pitää erinomaisena. Kehitystä yrityksen sisällä voidaan nähdä vain, jos yritys uusii asiakastutkimuksia säännöllisin ajoin. Tutkimusten tulosten avulla voidaan tarkastella palvelun laadussa tapahtuvaa pitkän aikavälin kehitystä sekä varmistaa, että yrityksen toiminnan kehityssuunta pidetään oikeana.
The research investigated the quality of the service, and the goal was to find out customer ex-periences with the company. After the research was done it was noticed that the customers were satisfied with the quality service but there were also good development ideas regarding the service quality. Based on the results of the research development ideas were also found and should be improved by being more customer-oriented at the start of the contract.
The company’s customer surveys should be introduced at least every year and development should be continuous in order to maintain the best service quality