Valmentava johtaminen tradenomiopinnoissa
Räsänen, Timo (2024)
Räsänen, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810034
Tiivistelmä
Yritysmaailmassa valmentavan johtamisen oppeja käytetään enenevissä määrin, joten koulutuksen tuottamien valmiuksien tutkiminen on tärkeää niin opiskelijoiden kuin koulutusta tarjoavien organisaatioiden kannalta. Opinnäytetyössä tutkittiin mitä on valmentava johtaminen ja millaisia taitoja valmentava esihenkilötyö vaatii. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden suomenkielinen tutkinto-ohjelma vastaa valmentavan esihenkilötyön vaatimuksiin opintojaksokuvauksien perusteella ja löytyykö opintojaksokuvauksista valmentava esihenkilötyön ydintaitojen avainsanoja.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineiston analysointi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tässä tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenteista koottua tietoa. Aineistona käytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opintojaksojen opintojaksokuvauksia ja aineisto rajattiin ainoastaan ne opintojaksot, joiden nimestä löytyy johtaminen tai esihenkilötyö. Tutkimuksessa tutkittiin kolmea johtamisen opintojakson opintojaksokuvausta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Savonia-ammattikorkeakoulun suomenkielisen liiketalouden opinnoissa ei ole tarjolla suoranaisesti valmentavaan johtamiseen tai valmentavaan esihenkilötyöhön keskittyviä opintojaksoja. Valmentavan esihenkilötyön avainsanoja opintojaksoilta löytyy kokonaisuutena niukasti.
Koska tutkimustulosten perusteella valmentava esihenkilötyön ydintaitoja löytyi käytetyllä tutkimusmenetelmällä tutkimusaineistosta niukasti, olisi jatkotutkimusta ajatellen mielenkiintoista tutkia laajemmin Savonia ammattikorkeakoulun suomenkielisen liiketalouden opinto-ohjelman tuottamia valmiuksia valmentavaan johtamiseen ja valmentavaan esihenkilötyöhön. Jatkotutkimuksen voisi toteuttaa tutkimalla koko opinto-opasta ja lisäksi selvittää joko kysely- tai haastattelututkimuksella opinto-ohjelmasta valmistuneiden ja johtamis- tai esihenkilötehtävissä työskentelevien kokemuksia siitä, millaisia valmiuksia valmentavaan johtamiseen tai esihenkilötyöhön he ovat saaneet.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineiston analysointi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tässä tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenteista koottua tietoa. Aineistona käytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opintojaksojen opintojaksokuvauksia ja aineisto rajattiin ainoastaan ne opintojaksot, joiden nimestä löytyy johtaminen tai esihenkilötyö. Tutkimuksessa tutkittiin kolmea johtamisen opintojakson opintojaksokuvausta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Savonia-ammattikorkeakoulun suomenkielisen liiketalouden opinnoissa ei ole tarjolla suoranaisesti valmentavaan johtamiseen tai valmentavaan esihenkilötyöhön keskittyviä opintojaksoja. Valmentavan esihenkilötyön avainsanoja opintojaksoilta löytyy kokonaisuutena niukasti.
Koska tutkimustulosten perusteella valmentava esihenkilötyön ydintaitoja löytyi käytetyllä tutkimusmenetelmällä tutkimusaineistosta niukasti, olisi jatkotutkimusta ajatellen mielenkiintoista tutkia laajemmin Savonia ammattikorkeakoulun suomenkielisen liiketalouden opinto-ohjelman tuottamia valmiuksia valmentavaan johtamiseen ja valmentavaan esihenkilötyöhön. Jatkotutkimuksen voisi toteuttaa tutkimalla koko opinto-opasta ja lisäksi selvittää joko kysely- tai haastattelututkimuksella opinto-ohjelmasta valmistuneiden ja johtamis- tai esihenkilötehtävissä työskentelevien kokemuksia siitä, millaisia valmiuksia valmentavaan johtamiseen tai esihenkilötyöhön he ovat saaneet.