Uuden palveluyrityksen brändin rakentaminen ja lanseeraus
Laine, Carla Maria (2024)
Laine, Carla Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079755
Tiivistelmä
Tämän portfolio-opinnäytetyön aiheena oli esitellä uuden palveluyrityksen brändin rakentaminen ja lanseeraus yrityksen perustamisen yhteydessä. Perustettu palveluyritys tarjoaa koirien päivähoitoa. Työn keskeisenä tavoitteena oli dokumentoida brändin tavoitemielikuva sekä ilme ja visuaaliset elementit eri kanavissa. Yrittäjä hyötyy opinnäytetyössään saamallaan tiedolla brändin kehittämisestä jatkossa. Perustetun yrityksen tavoitteena oli luoda vahva ja tunnistettava brändi-ilme, joka vastaa markkinoiden tarpeisiin ja erottuu kilpailijoista.
Teoriaosuudessa tutustuttiin kilpailuedun määritykseen sekä brändin rakentamisen teoriaan. Lisäksi syvennyttiin brändistrategiaan ja brändi-identiteetin luomiseen. Työssä hyödynnettiin kirjallisuuden lisäksi käytännön esimerkkejä ja alan asiantuntijoiden näkemyksiä. Näitä tietoja sovellettiin portfolion rakentamisessa ja uuden palveluyrityksen brändi-ilmeen luomisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä benchmarkingia ja net scoutingia. Nämä menetelmät auttoivat laajasti ymmärtämään kilpailijoiden toimintaa sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla. Nämä tutkimusmenetelmät auttoivat ymmärtämään asiakaskunnan tarpeita.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on selkeästi määritelty brändin tavoitemielikuva ja visu-aalinen ilme, joka ilmenee kaikessa yrityksen toiminnassa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu brändi-identiteetti parantaa asiakaskokemusta ja erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Johtopäätöksenä todetaan, että jatkuva brändin kehitys ja markkinoiden muutoksiin reagointi ovat avainasemassa brändin menestyksessä. Brändin jatkuvaan päivittämiseen ja markkinatilanteen seuraamiseen on tärkeää panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa tutustuttiin kilpailuedun määritykseen sekä brändin rakentamisen teoriaan. Lisäksi syvennyttiin brändistrategiaan ja brändi-identiteetin luomiseen. Työssä hyödynnettiin kirjallisuuden lisäksi käytännön esimerkkejä ja alan asiantuntijoiden näkemyksiä. Näitä tietoja sovellettiin portfolion rakentamisessa ja uuden palveluyrityksen brändi-ilmeen luomisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä benchmarkingia ja net scoutingia. Nämä menetelmät auttoivat laajasti ymmärtämään kilpailijoiden toimintaa sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla. Nämä tutkimusmenetelmät auttoivat ymmärtämään asiakaskunnan tarpeita.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on selkeästi määritelty brändin tavoitemielikuva ja visu-aalinen ilme, joka ilmenee kaikessa yrityksen toiminnassa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu brändi-identiteetti parantaa asiakaskokemusta ja erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Johtopäätöksenä todetaan, että jatkuva brändin kehitys ja markkinoiden muutoksiin reagointi ovat avainasemassa brändin menestyksessä. Brändin jatkuvaan päivittämiseen ja markkinatilanteen seuraamiseen on tärkeää panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa.