Viestintä johtamisen välineenä : Esihenkilö- ja työyhteisöviestinnällä toimiva työyhteisö.
Rytilahti, Marianne (2024)
Rytilahti, Marianne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka esihenkilöt viestivät omissa työyhteisöissään työntekijöidensä kanssa. Tavoitteena on ymmärtää, minkälaisia viestinnän käytänteitä esihenkilöillä on, sekä kuinka tyytyväisiä esihenkilöt itse ja heidän työntekijänsä siihen ovat. Tutkittavaan aihealueeseen on otettu mukaan myös työyhteisöviestinnän toimivuus. Tutkimus toteutettiin, jotta toimeksiantajayrityksessä voidaan tukea ja kehittää johtamis- ja työyhteisöviestintää ja jakaa toimivia viestinnän käytänteitä muihin yksiköihin.
Työn taustalla vaikuttavat käsitykset viestinnän teorioista, joilla on havaittu olevan merkitystä työyhteisön toimivuudelle, tehokkuudelle ja työtyytyväisyydelle. Työhön on valittu ne viestinnän ilmiöt ja aiheet, jotka näkyvät toimeksiantajayrityksen arjessa. Opinnäytetyön teoria koostuu viidestä viestinnän kokonaisuudesta, joita ovat viestintä ja vuorovaikutus johtamisen välineenä, vuorovaikutteinen johtajuus, johtamisviestintä, esihenkilöviestintä sekä työyhteisöviestintä. Tutkimuksessa on päästy viestinnän periaatteiden jäljille monimetodisella tutkimuksella, jossa on yhdistetty sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Aineistoa varten esihenkilöille toteutettiin teemahaastattelu ja työntekijöille kyselylomake sisältäen avoimia ja suljettuja kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että esihenkilöille oli käytössään useita toimivia viestintäkäytänteitä. Työyhteisöviestinnässä oli myös paljon positiivisia ulottuvuuksia, jotka itsessään tukivat tiimin yhteisöllisyyttä, luottamusta ja kannusti toisten auttamiseen. Tutkimus nosti esiin myös kehittämisen kohteita, joista keskeisimpiä olivat arkiviestinnän periaatteet, pelisäännöt ja säännöllisyys. Lisäksi palaveri- ja palautteenantokäytännöissä esiintyi huomioita, joita edelleen kehittämällä voitaisiin lisätä työntekijöiden tyytyväisyyttä.
Tämä opinnäytetyö on pyritty toteuttamaan siten, että kuka tahansa roolista tai alasta huolimatta voi hyötyä siitä. Tämän opinnäytetyön avulla esihenkilöt ja johtajat voivat kehittää omaa viestintää tehokkaammaksi, selkeämmäksi, motivoivammaksi ja ihmisläheisemmäksi. Myös työntekijälle tämä opinnäytetyö antaa näkökulmia, joiden avulla on helpompi ymmärtää jokaisen vastuu viestijänä osana työyhteisöä.
Työn taustalla vaikuttavat käsitykset viestinnän teorioista, joilla on havaittu olevan merkitystä työyhteisön toimivuudelle, tehokkuudelle ja työtyytyväisyydelle. Työhön on valittu ne viestinnän ilmiöt ja aiheet, jotka näkyvät toimeksiantajayrityksen arjessa. Opinnäytetyön teoria koostuu viidestä viestinnän kokonaisuudesta, joita ovat viestintä ja vuorovaikutus johtamisen välineenä, vuorovaikutteinen johtajuus, johtamisviestintä, esihenkilöviestintä sekä työyhteisöviestintä. Tutkimuksessa on päästy viestinnän periaatteiden jäljille monimetodisella tutkimuksella, jossa on yhdistetty sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Aineistoa varten esihenkilöille toteutettiin teemahaastattelu ja työntekijöille kyselylomake sisältäen avoimia ja suljettuja kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että esihenkilöille oli käytössään useita toimivia viestintäkäytänteitä. Työyhteisöviestinnässä oli myös paljon positiivisia ulottuvuuksia, jotka itsessään tukivat tiimin yhteisöllisyyttä, luottamusta ja kannusti toisten auttamiseen. Tutkimus nosti esiin myös kehittämisen kohteita, joista keskeisimpiä olivat arkiviestinnän periaatteet, pelisäännöt ja säännöllisyys. Lisäksi palaveri- ja palautteenantokäytännöissä esiintyi huomioita, joita edelleen kehittämällä voitaisiin lisätä työntekijöiden tyytyväisyyttä.
Tämä opinnäytetyö on pyritty toteuttamaan siten, että kuka tahansa roolista tai alasta huolimatta voi hyötyä siitä. Tämän opinnäytetyön avulla esihenkilöt ja johtajat voivat kehittää omaa viestintää tehokkaammaksi, selkeämmäksi, motivoivammaksi ja ihmisläheisemmäksi. Myös työntekijälle tämä opinnäytetyö antaa näkökulmia, joiden avulla on helpompi ymmärtää jokaisen vastuu viestijänä osana työyhteisöä.