Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma - Case : FitClub Finland
Hiltunen, Henna (2018)
Hiltunen, Henna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelma FitClub Finland-nimiselle yritykselle, joka tarjoaa kuluttajille verkkovalmennuspalveluita. Ensisijainen tavoite oli tehdä toimiva suunnitelma, jota hyödyntämällä kohdeyritys voisi parantaa asiakkaiden sitoutuneisuutta ja joka tarjoaisi ideoita yrityksen markkinointiviestinnän sisältöön.
Aihe valittiin siten, että kohdeyrityksessä ilmeni tarve suunnitelmalle, joka helpottaisi nopeasti kasvaneen yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma valittiin, koska yrityksen kaikki markkinointi tapahtuu nykyään pääsääntöisesti verkossa eikä yrityksellä ollut tällaiseen suunnitelmaa aiemmin.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriaa useammasta kirjasta sekä erittäin monesta verkkolähteestä. Tietoa kerättiin myös haastattelemalla kohdeyrityksen projektivetäjää sekä omista kokemuksista työn merkeissä. Tietoperustan tarkoituksena oli nostaa esille tärkeitä, huomioitavia asioita digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa ja selventää esimerkiksi analytiikan merkitystä suunnittelussa. Tietoperustassa käydään läpi johdannon jälkeen yleisesti markkinointiviestinnän pohjalla olevia tärkeitä tietoja sekä sen jälkeen digitaalisen markkinoinnin erityispiirteitä ja AIDAmallia.
Käytännön markkinointisuunnitelma tehtiin AIDA-mallia mukaillen. Työssä käydään läpi toimeksiantajan lähtötilanne kyseiseen malliin perustuen, analytiikkatyökalut, mitä sillä on käytössään ja mitä ne kertovat yritykselle perustasolla sekä kohdeyrityksen markkinointikanavat. Tämän jälkeen käydään läpi parannusehdotukset yrityksen markkinointikanaviin ja tehdään vuosikello sosiaaliseen mediaan markkinoinnin suunnittelun helpottamiseksi. Lopuksi Yhteenvetoluvussa mietitään, kuinka opinnäytetyöprojekti eteni tekijän näkökulmasta.
Työn lopputuloksena on tuoda ideoita yrityksen digitaaliseen markkinointiin keskittyen sen eri kanaviin painotuksen ollessa sisältöideoissa ja sen tuottamisessa. Näitä ideoita kohdeyritys voi hyödyntää ja kehittää tarpeisiinsa sopiviksi. Uskon, että yrityksellä on hyvä mahdollisuus hyödyttää kehitysideoita erityisesti muun kuin markkinoinnillisen sisällön tuottamisen osalta. Kun yritys kehittää sisältöä monipuolisesti, se vaikuttaa varmasti positiivisesti asiakkaiden sitoutumiseen ja sitä kautta kokonaismyyntiin. The purpose of the thesis is to form a digital marketing plan for a company named FitClub Finland. The company offers online coaching services to consumers. The primary goal is to form a functioning plan that the company could use and follow to improve customer commitment. In addition, the goal is to offer new ideas for digital marketing, especially content-related marketing communications.
FitClub Finland has had a rapid growth during the recent years. The demand comes directly from digital sources, more specifically mostly from different social medias. Currently, the company does not have a proper marketing plan which justifies the subject of the thesis. FitClub Finland does not use print- or any other channels of marketing, which will furthermore increase the need for the digital marketing plan.
Theoretical base of the thesis was gathered from selected, known marketing-related literature and from different reliable online sources. In addition, information was collected by interviewing the project manager of the company. I have worked for FitClub Finland nearly two years, and my workrelated experiences likewise reflect to the thesis. The purpose of theoretical base of the thesis is to disclose important points concerning digital marketing planning, and for example, clarify the meaning of analytics in this process. By following digital marketing-related analytics the company will get an insight on the kind of marketing messages that work for the target audience. As these matters are taken into consideration while making the digital marketing plan, the company will surely benefit. Theoretical base of the thesis summarises important matters of planning marketing communications, points out specific, special features of digital marketing and compiles theory into practice by using AIDA-model.
The thesis concludes new ideas into the digital marketing plan for FitClub Finland by focusing specially to content. Nowadays, as the consumers have become more and more educated and demanding, different digital marketing sources need to present the consumer interesting and engaging content which, at best, will increase customer commitment. Different sources of digital marketing have different content related aspects that are presented in the thesis. By using the information the thesis provides, the company can develop and improve its digital marketing related content. Furthermore, through better content the company can increase customer commitment, which is an important goal of FitClub Finland´s marketing.
Aihe valittiin siten, että kohdeyrityksessä ilmeni tarve suunnitelmalle, joka helpottaisi nopeasti kasvaneen yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma valittiin, koska yrityksen kaikki markkinointi tapahtuu nykyään pääsääntöisesti verkossa eikä yrityksellä ollut tällaiseen suunnitelmaa aiemmin.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriaa useammasta kirjasta sekä erittäin monesta verkkolähteestä. Tietoa kerättiin myös haastattelemalla kohdeyrityksen projektivetäjää sekä omista kokemuksista työn merkeissä. Tietoperustan tarkoituksena oli nostaa esille tärkeitä, huomioitavia asioita digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa ja selventää esimerkiksi analytiikan merkitystä suunnittelussa. Tietoperustassa käydään läpi johdannon jälkeen yleisesti markkinointiviestinnän pohjalla olevia tärkeitä tietoja sekä sen jälkeen digitaalisen markkinoinnin erityispiirteitä ja AIDAmallia.
Käytännön markkinointisuunnitelma tehtiin AIDA-mallia mukaillen. Työssä käydään läpi toimeksiantajan lähtötilanne kyseiseen malliin perustuen, analytiikkatyökalut, mitä sillä on käytössään ja mitä ne kertovat yritykselle perustasolla sekä kohdeyrityksen markkinointikanavat. Tämän jälkeen käydään läpi parannusehdotukset yrityksen markkinointikanaviin ja tehdään vuosikello sosiaaliseen mediaan markkinoinnin suunnittelun helpottamiseksi. Lopuksi Yhteenvetoluvussa mietitään, kuinka opinnäytetyöprojekti eteni tekijän näkökulmasta.
Työn lopputuloksena on tuoda ideoita yrityksen digitaaliseen markkinointiin keskittyen sen eri kanaviin painotuksen ollessa sisältöideoissa ja sen tuottamisessa. Näitä ideoita kohdeyritys voi hyödyntää ja kehittää tarpeisiinsa sopiviksi. Uskon, että yrityksellä on hyvä mahdollisuus hyödyttää kehitysideoita erityisesti muun kuin markkinoinnillisen sisällön tuottamisen osalta. Kun yritys kehittää sisältöä monipuolisesti, se vaikuttaa varmasti positiivisesti asiakkaiden sitoutumiseen ja sitä kautta kokonaismyyntiin.
FitClub Finland has had a rapid growth during the recent years. The demand comes directly from digital sources, more specifically mostly from different social medias. Currently, the company does not have a proper marketing plan which justifies the subject of the thesis. FitClub Finland does not use print- or any other channels of marketing, which will furthermore increase the need for the digital marketing plan.
Theoretical base of the thesis was gathered from selected, known marketing-related literature and from different reliable online sources. In addition, information was collected by interviewing the project manager of the company. I have worked for FitClub Finland nearly two years, and my workrelated experiences likewise reflect to the thesis. The purpose of theoretical base of the thesis is to disclose important points concerning digital marketing planning, and for example, clarify the meaning of analytics in this process. By following digital marketing-related analytics the company will get an insight on the kind of marketing messages that work for the target audience. As these matters are taken into consideration while making the digital marketing plan, the company will surely benefit. Theoretical base of the thesis summarises important matters of planning marketing communications, points out specific, special features of digital marketing and compiles theory into practice by using AIDA-model.
The thesis concludes new ideas into the digital marketing plan for FitClub Finland by focusing specially to content. Nowadays, as the consumers have become more and more educated and demanding, different digital marketing sources need to present the consumer interesting and engaging content which, at best, will increase customer commitment. Different sources of digital marketing have different content related aspects that are presented in the thesis. By using the information the thesis provides, the company can develop and improve its digital marketing related content. Furthermore, through better content the company can increase customer commitment, which is an important goal of FitClub Finland´s marketing.