Markkinointiviestintäsuunnitelma LeaDo:lle
Poropudas, Tuomas (2018)
Poropudas, Tuomas
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810155
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää, ja se on toteutettu toimeksiantona vuonna 2016 perustetulle Coulu Systems Oy:lle. Coulu Systems Oy:n tavoitteena on tuoda markkinoille oppimiskeskusvälineistö, joka sisältää monipuoliset koulutus- ja liikuntamahdollisuudet. Opinnäytetyn tavoitteena on luoda käyttökelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma viraalimarkkinoinnin ja sosiaalisen median keinoja käyttäen. Tietoperusta rakentuu suurimmalta osin markkinointiviestinnän kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyviin verkkolähteisiin, kuten artikkeleihin ja blogeihin, sekä neljään onnistuneeseen viraalimarkkinointikampanjaan. Työssä hyödynnetään myös toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluita, sähköpostiviestejä ja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa. Työn alussa esitellään yritys ja sen tuote. Teoriaosa käsittelee markkinointiviestinnän teoriaa ja sen suunnitteluprosessin osa-alueita. Toiminnallisessa osiossa toteutetaan markkinointiviestintäsuunnitelma ja yrityksen kannalta oleelliset analyysit sekä valitaan markkinointiviestinnän keinot ja kanavat. Markkinointiviestinnän kanavat rajataan käsittelemään viraalimarkkinoinnin keinoja. Tämän kautta rakennetaan viraalimarkkinointimalli, jonka pohjalta laaditaan esimerkkikampanja. Esimerkkikampanja toteutetaan analysoimalla neljää onnistunutta viraalimarkkinointikampanjaa, joista poimitaan tärkeimmät onnistumiseen johtaneet asiat.