Toisen asteen ammatillinen koulutus muutoksessa
Jaakkola, Mauri (2018)
Jaakkola, Mauri
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille nykyhetken tilanteessa olevan Kaukovainion yksikön rakennusalan opetuksen haasteet ja se, miten ne koetaan ja nähdään toimintakentällä kolmen keskeisimmän sidosryhmän näkökulmasta. Kolme keskeistä sidosryhmää ovat työelämä ja heidän edustajansa, oppilaat ja opettajat. Koulu instituutiona on myös tärkeä sidosryhmä, mutta sitä ohjaa Opetusministeriö, ja nyt keskeisenä asiana on meneillään oleva reformi ja siihen liittyvä siirtymäkausi.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla ja havainnoimalla rakennusalan yrittäjiä ja heidän edustajiaan, suuria- ja pk-yrityksiä, opiskelijoita ja opettajia. Tavoitteena on tuoda esille tutkittavaan tapaukseen liittyvä kriittinen piste työssäoppimisessa ja tulevat haasteet reformista. Työn teoriapohjana on käytetty lakia toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta, mikä määrittelee koululle instituutiona toimintamallin. Toisena teoreettisena asiapohjana on tutkimustietoa oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi haastattelu- ja havainnointitutkimukseen on otettu ne keskeiset käytännön henkilöt sidosryhmistä, jotka ovat käytännön työssä tekemisissä reformiin liittyvissä asiayhteyksissä mm. työssäoppimisen yhteydessä.
Toisen asteen Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on edelleen kouluttaa opiskelijoista ammattilaisia työhön ja luoda myös heille mahdollisuudet jatkokoulutuksen. Uudistuksen asettamiin tavoitteisiin vastaaminen on todellinen haaste koulutuksen järjestäjille, kun samaan aikaan koulutukseen tarkoitettuja määrärahoja on voimakkaasti leikattu.
Opintojen yksilöllisillä opintopoluilla on tavoitteena opintojen lyhentäminen niin, että keskitytään opiskelemaan vain puuttuvaa osaamista, missä tullaan käytännön haasteeseen koulun, opetushenkilöstön ja työnantajien kanssa, kuinka nonstopina tulevat opiskelijat ja haastavat opiskelijat myös resursoidaan järjestelmään yksilöllisin opintopoluin.
Tutkimuksen tuloksena tuli esille, että työssäoppiminen on keskeinen haaste eli onko työelämän ja koulun intressit yhtenevät kaikilta osin laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisestikin ja koskenevatko ne myös niitä haastavia opiskelijoita
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla ja havainnoimalla rakennusalan yrittäjiä ja heidän edustajiaan, suuria- ja pk-yrityksiä, opiskelijoita ja opettajia. Tavoitteena on tuoda esille tutkittavaan tapaukseen liittyvä kriittinen piste työssäoppimisessa ja tulevat haasteet reformista. Työn teoriapohjana on käytetty lakia toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta, mikä määrittelee koululle instituutiona toimintamallin. Toisena teoreettisena asiapohjana on tutkimustietoa oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi haastattelu- ja havainnointitutkimukseen on otettu ne keskeiset käytännön henkilöt sidosryhmistä, jotka ovat käytännön työssä tekemisissä reformiin liittyvissä asiayhteyksissä mm. työssäoppimisen yhteydessä.
Toisen asteen Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on edelleen kouluttaa opiskelijoista ammattilaisia työhön ja luoda myös heille mahdollisuudet jatkokoulutuksen. Uudistuksen asettamiin tavoitteisiin vastaaminen on todellinen haaste koulutuksen järjestäjille, kun samaan aikaan koulutukseen tarkoitettuja määrärahoja on voimakkaasti leikattu.
Opintojen yksilöllisillä opintopoluilla on tavoitteena opintojen lyhentäminen niin, että keskitytään opiskelemaan vain puuttuvaa osaamista, missä tullaan käytännön haasteeseen koulun, opetushenkilöstön ja työnantajien kanssa, kuinka nonstopina tulevat opiskelijat ja haastavat opiskelijat myös resursoidaan järjestelmään yksilöllisin opintopoluin.
Tutkimuksen tuloksena tuli esille, että työssäoppiminen on keskeinen haaste eli onko työelämän ja koulun intressit yhtenevät kaikilta osin laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisestikin ja koskenevatko ne myös niitä haastavia opiskelijoita