Antellin työnantajamielikuva tärkeimpien opiskelijakohderyhmien keskuudessa
Laitinen, Pauliina (2018)
Laitinen, Pauliina
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810044
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Antellille. Antell on henkilöstöravintola-, leipomo- ja kahvila-alan perheyritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen Antellin työnantajamielikuva on heille tärkeimpien opiskelijakohderyhmien keskuudessa ja voisivatko he tulevaisuudessa ajatella työskentelevänsä Antellilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten Antell voisi kehittää heidän työnantajamielikuvaa näiden opiskelijoiden keskuudessa ja mitä kyseiset opiskelijat nykypäivänä arvostavat työpaikassa ja työnantajassa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työnantajamielikuva käsitteestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tietoperustassa käydään läpi, mitä työnantajamielikuva tarkoittaa, miten se muodostuu ja kuinka sitä voi kehittää. Opinnäytetyössä tutkitaan Antellin ulkoista työnantajamielikuvaa. Sisäinen työnantajamielikuva vaikuttaa ulkoiseen työnantajamielikuvaa, jonka vuoksi myös sisäistä työnantajamielikuvaa on tärkeää käydä opinnäytetyössä läpi. Tietoperustassa käsitellään myös läpi yrityskuvaa, imagoa, mainetta ja brändiä, koska nämä käsitteet yhdistetään yleensä työnantajamielikuvaan. Lisäksi työssä käydään läpi rekrytointiviestintää ja sosiaalisen median käyttämistä rekrytoinnissa.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin helmikuussa 2018. Opiskelijoilla oli aikaa vastata kyselyyn 26.2.-7.3.2018 välisen ajan. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 132 kappaletta.
Antellin työnantajamielikuva heille tärkeimpien opiskelijakohderyhmien keskuudessa oli hyvä. Suurin osa vastaajista kertoi, että voisi tulevaisuudessa työskennellä Antellilla. Opiskelijat pitivät Antellia myös luotettavana ja modernina yrityksenä. Kun opiskelijoilta kysyttiin, millä sanoilla he kuvailisivat Antellia, sanat olivat positiivia. Vastauksista kävi kuitenkin ilmi, että Antell ei ole kaikille vastaajille tuttu yritys. Tunnettavuutta opiskelijoiden keskuudessa voisi parantaa järjestämällä muun muassa yritysvierailuja ja osallistumalla oppilaitosten järjestämiin rekrytointitapahtumiin. The principal of this thesis is Antell. Antell is a family owned company of staff restaurants, bakery and cafés. The purpose of the thesis was to find out what kind of employer image Antell has among the most important student target groups and could they consider working in Antell in the future. Antell also wanted to find out how they could develop their employer image among students and what the students appreciate in a workplace and an employer.
The theoretical framework of the thesis consists of the employer's image and the factors that affect it. The theoretical framework describes what the employer's image means, how it forms and how it can be developed. The thesis deals with Antell's external employer image. The internal employer image affects the external employer image. That is why it is important to go through the internal employer image also in the thesis. In the theoretical framework, I also go through the corporate image, image, reputation and brand, as these concepts are usually combined with the employer's image. In addition, I go through recruitment and social media in recruiting.
The empirical part of the thesis was carried out as a quantitative study. The questionnaire was sent to students' email in February 2018. Students had time to respond to the questionnaire between 26th of February and 7th of March 2018. There were 132 replies to this questionnaire.
Antell's employers' image among the most important student target groups was good. Most of the respondents said that they could work in Antell in the future and the students considered Antell as a reliable and modern company. As students were asked what words they would use to describe Antell, the words were positive. However, the responses revealed that Antell is not a well-known company for everybody. Awareness among students could be improved by organizing, for example, company visits and participating in recruitment events organized by educational institutions.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työnantajamielikuva käsitteestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tietoperustassa käydään läpi, mitä työnantajamielikuva tarkoittaa, miten se muodostuu ja kuinka sitä voi kehittää. Opinnäytetyössä tutkitaan Antellin ulkoista työnantajamielikuvaa. Sisäinen työnantajamielikuva vaikuttaa ulkoiseen työnantajamielikuvaa, jonka vuoksi myös sisäistä työnantajamielikuvaa on tärkeää käydä opinnäytetyössä läpi. Tietoperustassa käsitellään myös läpi yrityskuvaa, imagoa, mainetta ja brändiä, koska nämä käsitteet yhdistetään yleensä työnantajamielikuvaan. Lisäksi työssä käydään läpi rekrytointiviestintää ja sosiaalisen median käyttämistä rekrytoinnissa.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin helmikuussa 2018. Opiskelijoilla oli aikaa vastata kyselyyn 26.2.-7.3.2018 välisen ajan. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 132 kappaletta.
Antellin työnantajamielikuva heille tärkeimpien opiskelijakohderyhmien keskuudessa oli hyvä. Suurin osa vastaajista kertoi, että voisi tulevaisuudessa työskennellä Antellilla. Opiskelijat pitivät Antellia myös luotettavana ja modernina yrityksenä. Kun opiskelijoilta kysyttiin, millä sanoilla he kuvailisivat Antellia, sanat olivat positiivia. Vastauksista kävi kuitenkin ilmi, että Antell ei ole kaikille vastaajille tuttu yritys. Tunnettavuutta opiskelijoiden keskuudessa voisi parantaa järjestämällä muun muassa yritysvierailuja ja osallistumalla oppilaitosten järjestämiin rekrytointitapahtumiin.
The theoretical framework of the thesis consists of the employer's image and the factors that affect it. The theoretical framework describes what the employer's image means, how it forms and how it can be developed. The thesis deals with Antell's external employer image. The internal employer image affects the external employer image. That is why it is important to go through the internal employer image also in the thesis. In the theoretical framework, I also go through the corporate image, image, reputation and brand, as these concepts are usually combined with the employer's image. In addition, I go through recruitment and social media in recruiting.
The empirical part of the thesis was carried out as a quantitative study. The questionnaire was sent to students' email in February 2018. Students had time to respond to the questionnaire between 26th of February and 7th of March 2018. There were 132 replies to this questionnaire.
Antell's employers' image among the most important student target groups was good. Most of the respondents said that they could work in Antell in the future and the students considered Antell as a reliable and modern company. As students were asked what words they would use to describe Antell, the words were positive. However, the responses revealed that Antell is not a well-known company for everybody. Awareness among students could be improved by organizing, for example, company visits and participating in recruitment events organized by educational institutions.