Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö : myynnillisen asiakasneuvojan työssä kehittyminen
Haakana, Isa (2024)
Haakana, Isa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810305
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan kirjottajan kehittymistä myynnillisen asiakasneuvojan työssä vakuutusalan yrityksessä. Työstä hyötyy kirjoittaja itse, sillä tarkoituksena on tunnistaa ne osa-alueet, jotka ovat työssä onnistumisen kautta olennaiset, sekä parantaa työtuloksia havainnoinnin kautta. Toisaalta työstä hyötyy toimeksiantajana toimiva työnantajayritys, sillä opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa työntekijästä tuottavampi.
Opinnäytetyö toteutetaan kahdeksan viikon mittaisena päiväkirjamuotoisena havainnointitutkimuksena, jossa hyödynnetään autoetnografista tutkimusmenetelmää. Jokaiseen seurantaviikkoon sisältyy viisi päiväkohtaista päiväkirjamuotoista raporttia, sekä viikon kokoava syvempi viikkoanalyysi. Seurantajakson aikana käsiteltäviä aiheita ovat itsensä johtaminen, työssä kohdattavat haasteet, asiakaskohtaaminen ja asiakaskokemus, tuotteiden tuntemisen tärkeys, myynnin tekeminen, motivaatio ja työn merkityksellisyys sekä asiakaspalvelu. Opinnäytetyö suoritetaan kevään 2024 aikana ja seurantaviikot sijoittuvat aikavälille 15.1.-
8.3.2024.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjottaja tunnistaa yhdeksän työn onnistumisen kannalta olennaista osa-aluetta, joissa kirjoittaja on kokenut kehitystä seurantaviikkojen aikana. Tuotoksena koottava kuvio 1 toimii apuna vastaavassa työssä aloittaville uusille työntekijöille. Kuviota 1 voidaan hyödyntää työnantajan toimesta rekrytointiprosessissa, kun halutaan kartoittaa hakijoissa työn kannalta tärkeitä ominaisuuksia. Työssä seurataan yksilön rehellisiä havaintoja työstä ja omasta kehityksestä ja tuloksia voidaan peilata suurempaan vastaavassa tilanteessa olevaan joukkoon.
Opinnäytetyö toteutetaan kahdeksan viikon mittaisena päiväkirjamuotoisena havainnointitutkimuksena, jossa hyödynnetään autoetnografista tutkimusmenetelmää. Jokaiseen seurantaviikkoon sisältyy viisi päiväkohtaista päiväkirjamuotoista raporttia, sekä viikon kokoava syvempi viikkoanalyysi. Seurantajakson aikana käsiteltäviä aiheita ovat itsensä johtaminen, työssä kohdattavat haasteet, asiakaskohtaaminen ja asiakaskokemus, tuotteiden tuntemisen tärkeys, myynnin tekeminen, motivaatio ja työn merkityksellisyys sekä asiakaspalvelu. Opinnäytetyö suoritetaan kevään 2024 aikana ja seurantaviikot sijoittuvat aikavälille 15.1.-
8.3.2024.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjottaja tunnistaa yhdeksän työn onnistumisen kannalta olennaista osa-aluetta, joissa kirjoittaja on kokenut kehitystä seurantaviikkojen aikana. Tuotoksena koottava kuvio 1 toimii apuna vastaavassa työssä aloittaville uusille työntekijöille. Kuviota 1 voidaan hyödyntää työnantajan toimesta rekrytointiprosessissa, kun halutaan kartoittaa hakijoissa työn kannalta tärkeitä ominaisuuksia. Työssä seurataan yksilön rehellisiä havaintoja työstä ja omasta kehityksestä ja tuloksia voidaan peilata suurempaan vastaavassa tilanteessa olevaan joukkoon.