Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kulttuurisensitiivisestä nuorisotyöstä
Raaterova, Anniina (2018)
Raaterova, Anniina
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010742
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvailla, miten kulttuurisensitiivistä nuorisotyötä on tarkasteltu eri tutkimuksissa ja kirjallisuudessa. Tavoitteena on koota tietoa, joka vastaa tutkimuskysymykseeni “Mitä on kulttuurisensitiivinen nuorisotyö?”. Opinnäytetyöhöni koottua tietoa voidaan hyödyntää sosiaalialan opiskelijoiden ja ammattilaisten työn tukena.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineis-tohaku suoritettiin seuraavissa tietokannoissa: Google Scholar, EBSCOhost web, ERIC ja Melinda. Aineistohaussa käytettiin suomenkielisiä hakusanoja kulttuurisensitii* ja nuorisotyö* sekä englanninkielisiä hakusanoja adolescent*, you*, youth work*, cultural* sensitiv*, cultur* competence*, multicultur* ja cultur*. Valitsin opinnäytetyöhöni yhteensä kuusi (6) sisäänottokriteerit täyttävää julkaisua, joissa käsitellään kulttuurisensitiivisyyttä nuorisotyössä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että kulttuurisensitiivistä nuorisotyötä ohjaavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset kehykset. Kulttuurisensitiivisen nuorisotyön tavoitteena on ennenkaikkea tukea maahanmuuttajanuorten osallisuutta ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusta. Työn toteutuminen vaatii kulttuurista osaamista, avoimuutta, dialogisuutta ja resursseja. Tutkimustulosten pohjalta erityisesti työntekijöiden koulutus nousi keskeiseen asemaan kulttuurisensitiivisyyden ja kulttuurisen osaamisen edistämisessä. Huomoitavaa on myös se, että uudistumiskyvyn merkitys korostuu usealla eri tasolla – kulttuurisensitiivisyyden toteutumiseksi sitä vaaditaan työntekijältä, maahanmuuttajanuorelta, kantaväestön nuorilta ja koko ympäröivältä yhteiskunnalta ja sen organisaatioilta. The purpose of my thesis is to describe how cultural-sensitive youth work has been examined in different researches and literature. The aim is to gather information that answers to my research question “What is cultural-sensitive youth work?”. The information that is gathered in my thesis, can be used to support the work of students and professionals in the social sector.
As a research method was used the descriptive literature review. The material search for the literature review was performed in the the following databases: Google Scholar, EBSCOhost web, ERIC and Melinda. Finnish headwords were kulttuurisensitii* and nuorisotyö* and english headwords that were used was adolescent*, you*, youth work*, cultural* sensitive*, cultur* competence*, multicultur* and cultur*. In total I chose six (6) researches that examined cultural-sensitive youth work. Researches were analysed by using inductive content analysis.
The results of the literature review show that cultural-sensitive youth work is guided by individual, community and social frameworks. The aim of cultural-sensitive youth work is to support the involvement of immigrant children and intercultural interaction. Realization of work requires cultural knowledge, open-minded, dialogue and resources. In the light of research findings, the training of employees promotes cultural-sensitivity and cultural knowledge. It is also noteworthy that the significance of renewal is emphasized on several levels - it is demanded by a worker, immigrant youth, the young people of the support population and the whole surrounding society and its organizations, so cultural-sensitivity is realized.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineis-tohaku suoritettiin seuraavissa tietokannoissa: Google Scholar, EBSCOhost web, ERIC ja Melinda. Aineistohaussa käytettiin suomenkielisiä hakusanoja kulttuurisensitii* ja nuorisotyö* sekä englanninkielisiä hakusanoja adolescent*, you*, youth work*, cultural* sensitiv*, cultur* competence*, multicultur* ja cultur*. Valitsin opinnäytetyöhöni yhteensä kuusi (6) sisäänottokriteerit täyttävää julkaisua, joissa käsitellään kulttuurisensitiivisyyttä nuorisotyössä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että kulttuurisensitiivistä nuorisotyötä ohjaavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset kehykset. Kulttuurisensitiivisen nuorisotyön tavoitteena on ennenkaikkea tukea maahanmuuttajanuorten osallisuutta ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusta. Työn toteutuminen vaatii kulttuurista osaamista, avoimuutta, dialogisuutta ja resursseja. Tutkimustulosten pohjalta erityisesti työntekijöiden koulutus nousi keskeiseen asemaan kulttuurisensitiivisyyden ja kulttuurisen osaamisen edistämisessä. Huomoitavaa on myös se, että uudistumiskyvyn merkitys korostuu usealla eri tasolla – kulttuurisensitiivisyyden toteutumiseksi sitä vaaditaan työntekijältä, maahanmuuttajanuorelta, kantaväestön nuorilta ja koko ympäröivältä yhteiskunnalta ja sen organisaatioilta.
As a research method was used the descriptive literature review. The material search for the literature review was performed in the the following databases: Google Scholar, EBSCOhost web, ERIC and Melinda. Finnish headwords were kulttuurisensitii* and nuorisotyö* and english headwords that were used was adolescent*, you*, youth work*, cultural* sensitive*, cultur* competence*, multicultur* and cultur*. In total I chose six (6) researches that examined cultural-sensitive youth work. Researches were analysed by using inductive content analysis.
The results of the literature review show that cultural-sensitive youth work is guided by individual, community and social frameworks. The aim of cultural-sensitive youth work is to support the involvement of immigrant children and intercultural interaction. Realization of work requires cultural knowledge, open-minded, dialogue and resources. In the light of research findings, the training of employees promotes cultural-sensitivity and cultural knowledge. It is also noteworthy that the significance of renewal is emphasized on several levels - it is demanded by a worker, immigrant youth, the young people of the support population and the whole surrounding society and its organizations, so cultural-sensitivity is realized.