Videopelien grafiikkanaisten evoluutio
Stenvall, Nelli (2018)
Stenvall, Nelli
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010736
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella videopelien naispäähahmojen visuaalisen toteutuksen kehitystä vuosien 1985–2017 aikana. Tämä toteutettiin arvioimalla laadullisesti naispäähahmojen ulkonäössä ilmeneviä toistuvuuksia ja eroja sekä seksualisoinnin ilmentymistä. Naispäähahmoja on yhteensä 48 ja heidät on tiettyjen kriteerien mukaisesti poimittu 32 vuoden pelihistoriasta.
Tietoperusta koostuu pääasiassa digitaalisista lähteistä ja tutkimuksista, jotka liittyvät videopelien hahmoihin. Tietoperusta on jaettu kolmeen osaan. Ensiksi käyn läpi videopelihahmoja kulttuurin ja markkinoinnin näkökulmasta. Seuraavaksi käsittelen videopelihahmoja visuaalisella ja psykologisella tasolla. Kolmantena kerron naishahmojen historiaa ja kulttuurillista suhtautumista niihin. Tällä tavalla tutkielmaani lukiessa rakentuu asteittain syventyvä ymmärrys pelihahmojen tärkeydestä vaikuttajina niin kulttuurillisesti, pelillisesti kuin markkinallisesti. Näin on myös helpompi ymmärtää, miksi naispäähahmojen määrään ja laadullisuuteen liittyvät ongelmat ovat tärkeitä ratkaista.
Tutkielmani tulokset näyttävät naispäähahmojen visuaalisen toteutuksen muuttuneen suppeammaksi ja seksualisoivaksi. Monipuolisuus naispäähahmojen ulkonäöissä, ikä, hiukset, keho, värit, oli runsaimmillaan 1900-luvulla ja vähentynyt huomattavasti vuoteen 2017 mennessä. Seksualisointi on ollut vallitsevaa koko tarkastelemani aikajanan ajan, ollen korkeimmillaan vuosina 2000–2010. Uskon tutkielmani hyödyttävän videopelialaa lisäämällä kriittisyyttä, mitä tulee naishahmojen luomiseen ja tukevan hahmototeutuksen monipuolistumista. Tutkielman aihevalinta pohjautui omaan henkilökohtaiseen kiinnostukseen alaa kohtaan.
Tietoperusta koostuu pääasiassa digitaalisista lähteistä ja tutkimuksista, jotka liittyvät videopelien hahmoihin. Tietoperusta on jaettu kolmeen osaan. Ensiksi käyn läpi videopelihahmoja kulttuurin ja markkinoinnin näkökulmasta. Seuraavaksi käsittelen videopelihahmoja visuaalisella ja psykologisella tasolla. Kolmantena kerron naishahmojen historiaa ja kulttuurillista suhtautumista niihin. Tällä tavalla tutkielmaani lukiessa rakentuu asteittain syventyvä ymmärrys pelihahmojen tärkeydestä vaikuttajina niin kulttuurillisesti, pelillisesti kuin markkinallisesti. Näin on myös helpompi ymmärtää, miksi naispäähahmojen määrään ja laadullisuuteen liittyvät ongelmat ovat tärkeitä ratkaista.
Tutkielmani tulokset näyttävät naispäähahmojen visuaalisen toteutuksen muuttuneen suppeammaksi ja seksualisoivaksi. Monipuolisuus naispäähahmojen ulkonäöissä, ikä, hiukset, keho, värit, oli runsaimmillaan 1900-luvulla ja vähentynyt huomattavasti vuoteen 2017 mennessä. Seksualisointi on ollut vallitsevaa koko tarkastelemani aikajanan ajan, ollen korkeimmillaan vuosina 2000–2010. Uskon tutkielmani hyödyttävän videopelialaa lisäämällä kriittisyyttä, mitä tulee naishahmojen luomiseen ja tukevan hahmototeutuksen monipuolistumista. Tutkielman aihevalinta pohjautui omaan henkilökohtaiseen kiinnostukseen alaa kohtaan.