Liiketoimintamalli : case K-design
Kvist, Teija (2018)
Kvist, Teija
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää liiketoimintamalli uudelle huonekaluliikkeelle. Huonekaluliikkeen työnimenä toimi koko opinnäytetyöprosessin ajan K-design. Työ toteutettiin laadullisena konstruktiivisena tutkimuksena, jossa luotiin konkreettinen tuotos, liiketoimintamalli. Konstruktiivisen tutkimuksen luonteen mukaisesti työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja siinä käytettiin useampaa kuin yhtä menetelmää. Käytetettyjä menetelmiä olivat Business Model Canvas liiketoimintamallin työstämiseen ja aivoriihi ideointiin.
Toimeksiantaja haluaa pysyä anonyyminä, mutta kyseessä on huonekaluliike, joka on toiminut alalla yli 20 vuotta. Toimeksiantaja toimii myös benchmarking yrityksenä, jonka liiketoimintamallilla avattiin alalle tyypillistä toimintatapaa. Teoriapohjana toimi yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen kirjallisuus ja tietoperustassa keskityttiin liiketoimintamallin käsittelyyn.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen on uuden huonekaluliikkeen liiketoimintamalli ja mitä asioita se sisältää?”. Kysymykseen vastattiin luomalla liiketoimintamalli käyttäen Business Model Canvas -työkalua ja sen liiketoiminnan neljän pääryhmän: asiakas, palvelu, infrastruktuuri ja taloudellinen kyvykkyys kautta saatiin kattava kuva mitä liiketoimintamalli sisältää ja miten se toimii.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintamalli huonekaluliike K-designille. Luotua liiketoimintamallia voidaan hyödyntää, mikäli yritys päätetään perustaa. Työn tekeminen haastoi vanhoja ajattelu- ja toimintapoja, sekä lisäsi opinnäytetyön tekijän asiantuntijuutta ja yrittäjävalmiuksia. The purpose of this thesis was to develop a business model for a new furniture shop. During the thesis process, the new furniture shop had a workname called K-design. This thesis was implemented as a qualitative constructive research, which created a concrete output, a business model. According to the nature of the constructive research, the work was done in close co-operation with mandator and used more than one method. The used methods were Business Model Canvas and brainstorming.
The mandator of this thesis wanted to stay anonymous, but it was a company which sells furnitures and it has been in the business for over 20 years. The company was also a benchmarking company whose business model opened up a typical business model of retailing furnitures. The theoretical background was the literature of entrepreneurship and business competence and the theoretical frame focused to the business model.
The research question was "What is the business model of a new furniture shop and what does it includes?". The question was answered by creating a business model using the Business Model Canvas tool and through its four major business activities: customer, service, infrastructure and financial ability was created a picture of what business model includes and how it works.
The result of this thesis was a business model for new furniture shop called K-design. The business model is worthwhile if the company is decided to set up. Working of this thesis challenged old ways of thinking and actions and added the author's expertise and entrepreneurial skills.
Toimeksiantaja haluaa pysyä anonyyminä, mutta kyseessä on huonekaluliike, joka on toiminut alalla yli 20 vuotta. Toimeksiantaja toimii myös benchmarking yrityksenä, jonka liiketoimintamallilla avattiin alalle tyypillistä toimintatapaa. Teoriapohjana toimi yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen kirjallisuus ja tietoperustassa keskityttiin liiketoimintamallin käsittelyyn.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen on uuden huonekaluliikkeen liiketoimintamalli ja mitä asioita se sisältää?”. Kysymykseen vastattiin luomalla liiketoimintamalli käyttäen Business Model Canvas -työkalua ja sen liiketoiminnan neljän pääryhmän: asiakas, palvelu, infrastruktuuri ja taloudellinen kyvykkyys kautta saatiin kattava kuva mitä liiketoimintamalli sisältää ja miten se toimii.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintamalli huonekaluliike K-designille. Luotua liiketoimintamallia voidaan hyödyntää, mikäli yritys päätetään perustaa. Työn tekeminen haastoi vanhoja ajattelu- ja toimintapoja, sekä lisäsi opinnäytetyön tekijän asiantuntijuutta ja yrittäjävalmiuksia.
The mandator of this thesis wanted to stay anonymous, but it was a company which sells furnitures and it has been in the business for over 20 years. The company was also a benchmarking company whose business model opened up a typical business model of retailing furnitures. The theoretical background was the literature of entrepreneurship and business competence and the theoretical frame focused to the business model.
The research question was "What is the business model of a new furniture shop and what does it includes?". The question was answered by creating a business model using the Business Model Canvas tool and through its four major business activities: customer, service, infrastructure and financial ability was created a picture of what business model includes and how it works.
The result of this thesis was a business model for new furniture shop called K-design. The business model is worthwhile if the company is decided to set up. Working of this thesis challenged old ways of thinking and actions and added the author's expertise and entrepreneurial skills.