Building a GUI Library for a C++/SDL 2.0 Game Engine
Kuure, Topi (2018)
Kuure, Topi
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010682
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin omaa projektia varten. Työn päätarkoitus oli tutkia pelimoottoria varten tehdyn graafisen käyttöliittymäkirjaston kehitystekniikoita hyödyntäen data-oriented design -paradigmaa. Tutkimus pohjautuu pelimoottorin päälle tehdyn graafisen käyttöliittymäkirjaston kehittämiseen, käyttäen C++ ohjelmointikieltä ja SDL 2.0 kirjastoa.
Tutkimuksessa hyödynnetyn data-oriented design -paradigman tausta tulee Llopisilta, jonka sanotaan olleen termin keksijä, sekä Actonilta ja Fabianilta, jotka ovat olleet paradigman puolestapuhujia. Termillä ei ole vakiintunutta suomenkielistä käännöstä. Lähteistä löytyneiden mallien lisäksi tämän tutkimuksen aikana onnistuttiin luomaan uusia kehitysmalleja graafisten käyttöliittymäkirjastojen kehittämiseen data-oriented -tekniikalla.
Tämän työn aikana kehitetyn ohjelmistokirjaston jatkokehitys voisi antaa lisää perspektiiviä aiheeseen. Suuremman ohjelmistokirjaston kehittäminen voisi antaa paremman kuvan siitä miten data-oriented design vaikuttaa ohjelmistojen laajentamiseen ja ylläpitoon. This Bachelor’s thesis was meant for a personal project. The main objective of this thesis was to research techniques for building a graphical user interface library for a game engine utilizing the data-oriented design paradigm. The research was conducted through designing and implementing a graphical user interface library on top of a C++/SDL 2.0 game engine.
The background for the data-oriented design paradigm used in this thesis came from Llopis, being the inventor of the term “data-oriented design” (allegedly); Acton, and Fabian, who are proponents of the paradigm. Some new development models were created during this thesis, and others were found from the sources.
Developing the library created in this thesis further would give more perspective on the subject. Developing a bigger GUI library would give a better picture on how the data-oriented design model handles expansion and how good it is for the maintainability of the code.
Tutkimuksessa hyödynnetyn data-oriented design -paradigman tausta tulee Llopisilta, jonka sanotaan olleen termin keksijä, sekä Actonilta ja Fabianilta, jotka ovat olleet paradigman puolestapuhujia. Termillä ei ole vakiintunutta suomenkielistä käännöstä. Lähteistä löytyneiden mallien lisäksi tämän tutkimuksen aikana onnistuttiin luomaan uusia kehitysmalleja graafisten käyttöliittymäkirjastojen kehittämiseen data-oriented -tekniikalla.
Tämän työn aikana kehitetyn ohjelmistokirjaston jatkokehitys voisi antaa lisää perspektiiviä aiheeseen. Suuremman ohjelmistokirjaston kehittäminen voisi antaa paremman kuvan siitä miten data-oriented design vaikuttaa ohjelmistojen laajentamiseen ja ylläpitoon.
The background for the data-oriented design paradigm used in this thesis came from Llopis, being the inventor of the term “data-oriented design” (allegedly); Acton, and Fabian, who are proponents of the paradigm. Some new development models were created during this thesis, and others were found from the sources.
Developing the library created in this thesis further would give more perspective on the subject. Developing a bigger GUI library would give a better picture on how the data-oriented design model handles expansion and how good it is for the maintainability of the code.