Työtyytyväisyystutkimus Sotkan henkilökunnalle
Berglund, Johanna (2018)
Berglund, Johanna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työtyytyväisyystutkimus ja sen toimeksiantajana toimii huonekaluliike Sotka. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sotka ketjun henkilöstön työtyytyväisyyden nykytila ja siihen vaikuttavat tekijät. Kesäkuun 2017 Sotkan omistajan vaihdoksen ja Keskon aiemmin aloittama konseptin muutoksen myötä koin aiheen ajankohtaiseksi. Työskentelen itse Sotka ketjussa sisustusmyyjänä, joten tutkimuksen aihe on minulle hyvin läheinen.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu työtyytyväisyys teorioista ja työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä, joista tähän tutkimuksen näkökulmaksi olen valinnut työn ominaisuudet, työilmapiiri, esimiestyö, tiedonkulku, palaute, palkitseminen ja organisaation toiminnan vaikutus. Tutkimuksessa käytetty aineisto on pääasiassa kirjallisuuslähteitä.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä käyttäen apuna Webropol ohjelmaa. Kysely lähetettiin 50 Sotkan myymälän henkilökunnalle ja esimiehille. Vastausaikaa oli noin 2 viikkoa ja sen aikana lähetettiin useampi muistutusviesti. Vastauksia tuli yhteensä 104 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Sotkan henkilökunnan työtyytyväisyyden tila on melko hyvällä tasolla. Työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, mutta toivoivat enemmän kannustusta, avoimuutta ja tasapuolisuutta. Koulutus- ja kehittymismahdollisuudet koettiin vähäisiksi. Lisäksi palkitsemisjärjestelmään toivottiin muutosta. Suurimmaksi epäkohdaksi tutkimuksessa paljastui johdon ja alaisten väliset suhteet ja sieltä tuleva negatiivinen palaute ja painostus. Tutkimusten tulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia jatkoa varten. The aim of this thesis was to determine the job satisfaction in Sotka. A company operating in the field of selling household furniture. The purpose was to research how satisfied the employees are with their work and which factors affect their well-being. In June 2017 the ownership of the company changed and therefore the author considered the subject a current topic in the case company.
The theoretical part consists of job satisfaction theories, characteristic of the work, atmosphere in the workplace, leadership, communication and impact of the organization’s action. In addition, the part includes giving and reserving feedback as well as employee rewarding. The theoretical material in this thesis is mainly derived from literary sources.
The research was executed by using quantitative measures. The questionnaire consists of questions based on theories in this study. The data was collected with the help of questionnaire which was sent to employees and managers in fifty shops. The informants were given two weeks to participate and in the end 104 employees answered the questionnaire.
The survey showed that employees in Sotka are mainly satisfied with their work. The research also showed that the employees hoped for more support, openness, sincerity and objectivity. Education and development opportunities in the company were considered limited. Based on the study, negative feedback and pressure from the leadership are the main causes of employee’s dissatisfaction.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu työtyytyväisyys teorioista ja työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä, joista tähän tutkimuksen näkökulmaksi olen valinnut työn ominaisuudet, työilmapiiri, esimiestyö, tiedonkulku, palaute, palkitseminen ja organisaation toiminnan vaikutus. Tutkimuksessa käytetty aineisto on pääasiassa kirjallisuuslähteitä.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä käyttäen apuna Webropol ohjelmaa. Kysely lähetettiin 50 Sotkan myymälän henkilökunnalle ja esimiehille. Vastausaikaa oli noin 2 viikkoa ja sen aikana lähetettiin useampi muistutusviesti. Vastauksia tuli yhteensä 104 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Sotkan henkilökunnan työtyytyväisyyden tila on melko hyvällä tasolla. Työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, mutta toivoivat enemmän kannustusta, avoimuutta ja tasapuolisuutta. Koulutus- ja kehittymismahdollisuudet koettiin vähäisiksi. Lisäksi palkitsemisjärjestelmään toivottiin muutosta. Suurimmaksi epäkohdaksi tutkimuksessa paljastui johdon ja alaisten väliset suhteet ja sieltä tuleva negatiivinen palaute ja painostus. Tutkimusten tulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia jatkoa varten.
The theoretical part consists of job satisfaction theories, characteristic of the work, atmosphere in the workplace, leadership, communication and impact of the organization’s action. In addition, the part includes giving and reserving feedback as well as employee rewarding. The theoretical material in this thesis is mainly derived from literary sources.
The research was executed by using quantitative measures. The questionnaire consists of questions based on theories in this study. The data was collected with the help of questionnaire which was sent to employees and managers in fifty shops. The informants were given two weeks to participate and in the end 104 employees answered the questionnaire.
The survey showed that employees in Sotka are mainly satisfied with their work. The research also showed that the employees hoped for more support, openness, sincerity and objectivity. Education and development opportunities in the company were considered limited. Based on the study, negative feedback and pressure from the leadership are the main causes of employee’s dissatisfaction.