Tuloksellisuutta asiakaskäyntiin
Järvelin, Marko (2018)
Järvelin, Marko
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Onninen Oy Oulun Talotekniikka – myyntiryhmä. Tutkimuksessa on tutkittu asiakaskäyntejä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää myyntiryhmän asiakkailta, millaiseksi ja kuinka tärkeäksi he kokevat asiakaskäynnit, sekä voidaanko niitä kehittää tuloksellisempaan suuntaan. Lisäksi asiakaskäyntien sisältöön annetaan kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä käsitellään teoreettiselta pohjalta teknistä myyntiä, esimiestyötä ja asiakastapaamisia. Tarkoituksena on, että valmista opinnäytetyötä voitaisiin käyttää asiakaskäyntien suunnittelun lisäksi työkaluna ja perehdyttämisvälineenä teknisen myynnin esimiehille, sekä teknisille myyjille.
Teoria on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään teknistä myyntiä. Toisessa käsitellään esimiestyötä ja avataan hyvää johtamistapaa. Kolmannessa käsitellään asiakastapaamisia ja asiakkuuksien hoitamista. Tietoperusta kerättiin alan kirjallisuudesta, sekä sähköisistä lähteistä. Lisäksi kehittämistehtävän tietoperustaa kerättiin asiakashaastattelulla, sähköisesti lähetettävän kyselylomakkeen muodossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Kyselylomakkeen perusteella saatiin käyttökelpoista tietoa asiakaskäyntien suunnittelemista varten. Tämä tieto yhdistettynä teoriaosuuden kanssa muodostavat kokonaisuuden, jota toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää henkilökuntansa perehdyttämistarkoituksessa.
Opinnäytetyössä käsitellään teoreettiselta pohjalta teknistä myyntiä, esimiestyötä ja asiakastapaamisia. Tarkoituksena on, että valmista opinnäytetyötä voitaisiin käyttää asiakaskäyntien suunnittelun lisäksi työkaluna ja perehdyttämisvälineenä teknisen myynnin esimiehille, sekä teknisille myyjille.
Teoria on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään teknistä myyntiä. Toisessa käsitellään esimiestyötä ja avataan hyvää johtamistapaa. Kolmannessa käsitellään asiakastapaamisia ja asiakkuuksien hoitamista. Tietoperusta kerättiin alan kirjallisuudesta, sekä sähköisistä lähteistä. Lisäksi kehittämistehtävän tietoperustaa kerättiin asiakashaastattelulla, sähköisesti lähetettävän kyselylomakkeen muodossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Kyselylomakkeen perusteella saatiin käyttökelpoista tietoa asiakaskäyntien suunnittelemista varten. Tämä tieto yhdistettynä teoriaosuuden kanssa muodostavat kokonaisuuden, jota toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää henkilökuntansa perehdyttämistarkoituksessa.