Traumatisoituneen nuoren kohtaaminen: opaslehtinen lastensuojelussa työskenteleville
Halttunen, Elina (2024)
Halttunen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110925
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tarkoituksena oli tuoda helposti saatavilla olevaa tietoa terveydenhuollon ammattihenkilöille trauman kohdanneen lapsen kohtaamisesta ja hänen hoidostaan. Kehittämistyömme tavoite oli traumatietoisen hoitotyön vahvistuminen lastensuojelussa. Opinnäytetyössä toteutettiin työhön perehdyttävä opaslehtinen lastensuojelussa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Lapsen traumatisoitumista ja sen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen on tutkittu melko paljon, mutta silti traumatietoinen kohtaaminen ja trauman kohdanneen potilaan hoitaminen Suomessa on hyvinkin puutteellista. Traumatietoisesta kohtaamisesta löytyy jonkin verran tutkittua tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen avuksi, mutta tieto ei monesti ole helposti saatavilla. Opinnäytetyössä perehdyttiin teoriatietoon nuorten yleisimmistä trauman ilmenemismuodoista, niiden vaikutuksista lapsen kehitykseen sekä yleisimmistä hoitomuodoista. Teoriatiedon pohjalta luotiin helposti saatavilla oleva tieto opaslehtisen muodossa traumatisoituneiden nuorten kohtaamisesta.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli ammatillinen perhekoti Kotiniitty. Opaslehtinen kehitettiin ammatilliseen perhekotiin perehtyville työntekijöille, sillä traumatisoituneen nuoren kohtaaminen on lastensuojelussa olennaista. Huostaanotetuilla lapsilla ja nuorilla on tutkimusten mukaan useita kroonisia terveysongelmia, tunnesäätelyongelmia ja kehityksellisiä viiveitä verrattuna muihin lapsiin ja nuoriin.
Opaslehtinen sisältää seuraavia teemoja, jotka käsittelevät traumoja: trauman ymmärtäminen ja tunnistaminen, kohtaaminen ja turvallisen tilan luominen. Traumaksi luokitellaan sellaiset kokemukset, jotka lapsi kokee uhkaavaksi tai haitallisiksi, ja joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun, kehitykseen, terveyteen ja hyvinvointiin. Traumatietoinen sairaanhoitaja ymmärtää trauman vaikutuksen lapseen ja perheeseen, toimii yksilölähtöisesti ja pyrkii välttämään uudelleentraumatisoitumisen. Traumatietoinen sairaanhoitaja kykenee tavoitteelliseen työskentelyyn nuoren traumojen selättämiseksi.
Opaslehtistä voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kouluttamiseen. Opaslehtinen tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten ammattilaiset voivat tukea nuoria traumojen käsittelyssä. Opaslehtinen tarjoaa arvokasta tietoa, kuinka luoda turvallinen ja empaattinen kohtaamisympäristö. Opaslehtistä voidaan jatkokehittää saadun palautteen ja kokemusten perusteella. Uusien tutkimustulosten ja ammattikäytäntöjen myötä opaslehtistä voidaan päivittää, ja tämän helpottamiseksi opaslehtinen on digitaalinen. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään jatkossa traumatisoituneiden nuorten kohtaamisessa ja hoidossa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli ammatillinen perhekoti Kotiniitty. Opaslehtinen kehitettiin ammatilliseen perhekotiin perehtyville työntekijöille, sillä traumatisoituneen nuoren kohtaaminen on lastensuojelussa olennaista. Huostaanotetuilla lapsilla ja nuorilla on tutkimusten mukaan useita kroonisia terveysongelmia, tunnesäätelyongelmia ja kehityksellisiä viiveitä verrattuna muihin lapsiin ja nuoriin.
Opaslehtinen sisältää seuraavia teemoja, jotka käsittelevät traumoja: trauman ymmärtäminen ja tunnistaminen, kohtaaminen ja turvallisen tilan luominen. Traumaksi luokitellaan sellaiset kokemukset, jotka lapsi kokee uhkaavaksi tai haitallisiksi, ja joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun, kehitykseen, terveyteen ja hyvinvointiin. Traumatietoinen sairaanhoitaja ymmärtää trauman vaikutuksen lapseen ja perheeseen, toimii yksilölähtöisesti ja pyrkii välttämään uudelleentraumatisoitumisen. Traumatietoinen sairaanhoitaja kykenee tavoitteelliseen työskentelyyn nuoren traumojen selättämiseksi.
Opaslehtistä voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kouluttamiseen. Opaslehtinen tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten ammattilaiset voivat tukea nuoria traumojen käsittelyssä. Opaslehtinen tarjoaa arvokasta tietoa, kuinka luoda turvallinen ja empaattinen kohtaamisympäristö. Opaslehtistä voidaan jatkokehittää saadun palautteen ja kokemusten perusteella. Uusien tutkimustulosten ja ammattikäytäntöjen myötä opaslehtistä voidaan päivittää, ja tämän helpottamiseksi opaslehtinen on digitaalinen. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään jatkossa traumatisoituneiden nuorten kohtaamisessa ja hoidossa.