Palvelumyyjien kokemuksia etätyöstä
Kokko, Heli (2018)
Kokko, Heli
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää finanssialalla henkilöasiakaspalvelussa työskentelevien palvelumyyjien kokemuksia etätyöstä ja johtamisesta sekä näiden vaikutuksia työhyvinvointiin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu etätyötä, tulevaisuuden työelämää, työhyvinvointia ja johtamista käsittelevistä teoksista ja verkkolähteistä sekä aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tapaustutkimusta.
Tutkimustulokset ovat yhteneväisiä aiempiin etätyöstä tehtyjen tutkimuksien tuloksiin. Palvelumyyjät kokivat etätyöskentelyn autonomian lisäävän työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Etätyömahdollisuus koettiin työnantajalta luottamuksen osoitukseksi ja nykyaikaiseksi tavaksi tehdä työtä, jossa läsnäolo konttorilla työnantajan määräämään kellon aikaan ei ole välttämätöntä. Etätyössä koettu autonomia ja työmatkoista vapautuva aika koettiin kokonaisvaltaisesti myönteiseksi ja elämänlaatua parantavaksi tekijäksi. Työmatkoihin ei etätyöpäivinä kulu aikaa eikä rahaa ja työpäivää voidaan rytmittää muuhun elämään sopivaksi. Joustavan työajan koettiin soveltuvan erityisen hyvin myyntityöhön.
Etätyöskentelyn haasteeksi koettiin vähentyneet kontaktit työyhteisöön sekä työergonomia kotona työskennellessä. Tutkimusaineiston yhteneväisyyksiä voidaan todeta myös tässä opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan etätyöstä ja työhyvinvoinnin malleista. Palvelumyyjien työn luonteella ja tavoitteilla on oma vaikutuksensa tutkimustuloksiin ja työn luonne on nähtävissä empiirisessä aineistossa. Kehityskohteet liittyivät käytännön työhön ja etätyössä haasteelliseksi koettuihin seikkoihin, kuten ergonomiaan, pelisääntöihin ja vuorovaikutukseen. The purpose of this thesis was to research experiences on telecommuting from the perspective of service sellers. The aim was to find out what the advantages and disadvantages of telecommuting are, and what kind of consequences virtual work and management have on individuals' and coworkers' wellbeing at work.
The theoretical part discusses former researches, literature, scientific articles and digital sources about telecommuting, distance management, future of work and wellbeing at work. This thesis is conducted by using qualitative research method and data is collected by semi-structured interviews. The results showed that telecommuting have mainly beneficial effects on employees' wellbeing. For example job satisfaction, motivation, performance and perceived autonomy were considered as positive effects of telecommuting. Furthermore, the study showed that working at home increased employees' leisure time compared to office days, and it had positive influence on work-life balance but negative consequences to the relations with colleagues. Based on the results, some development proposals are given about guidelines of telecommuting, ergonomics, distance management and communication.
Tutkimustulokset ovat yhteneväisiä aiempiin etätyöstä tehtyjen tutkimuksien tuloksiin. Palvelumyyjät kokivat etätyöskentelyn autonomian lisäävän työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Etätyömahdollisuus koettiin työnantajalta luottamuksen osoitukseksi ja nykyaikaiseksi tavaksi tehdä työtä, jossa läsnäolo konttorilla työnantajan määräämään kellon aikaan ei ole välttämätöntä. Etätyössä koettu autonomia ja työmatkoista vapautuva aika koettiin kokonaisvaltaisesti myönteiseksi ja elämänlaatua parantavaksi tekijäksi. Työmatkoihin ei etätyöpäivinä kulu aikaa eikä rahaa ja työpäivää voidaan rytmittää muuhun elämään sopivaksi. Joustavan työajan koettiin soveltuvan erityisen hyvin myyntityöhön.
Etätyöskentelyn haasteeksi koettiin vähentyneet kontaktit työyhteisöön sekä työergonomia kotona työskennellessä. Tutkimusaineiston yhteneväisyyksiä voidaan todeta myös tässä opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan etätyöstä ja työhyvinvoinnin malleista. Palvelumyyjien työn luonteella ja tavoitteilla on oma vaikutuksensa tutkimustuloksiin ja työn luonne on nähtävissä empiirisessä aineistossa. Kehityskohteet liittyivät käytännön työhön ja etätyössä haasteelliseksi koettuihin seikkoihin, kuten ergonomiaan, pelisääntöihin ja vuorovaikutukseen.
The theoretical part discusses former researches, literature, scientific articles and digital sources about telecommuting, distance management, future of work and wellbeing at work. This thesis is conducted by using qualitative research method and data is collected by semi-structured interviews. The results showed that telecommuting have mainly beneficial effects on employees' wellbeing. For example job satisfaction, motivation, performance and perceived autonomy were considered as positive effects of telecommuting. Furthermore, the study showed that working at home increased employees' leisure time compared to office days, and it had positive influence on work-life balance but negative consequences to the relations with colleagues. Based on the results, some development proposals are given about guidelines of telecommuting, ergonomics, distance management and communication.