Striimaamisen ytimessä : Mikä motivoi Twitch-striimaajia?
Lyytinen, Mirka (2018)
Lyytinen, Mirka
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311213
Tiivistelmä
Twitch-striimaaminen on yksi kasvavista tavoista viettää aikaa sosiaalisessa mediassa. Tässä tutkimuksessa pyrin kartoittamaan, mitä Twitch-striimaaminen on vuonna 2018 ja miten Twitch-striimaajat kulkevat mukana koko ajan kehittyvällä striimausalustalla. Twitch on YouTuben kaltainen palvelu, joka keskittyy live-videon esittämiseen. Tätä videota kutsutaan striimiksi. Twitch-striimin rinnalla toimii myös chattipalvelu, jonka kautta striimin katsojat voivat keskustella strii-maajan kanssa.
Tutkimuksen tietoperustassa avaan tutkielmalleni tärkeitä termejä kuten henkilöbrändäys, sosiaalinen media, erilaiset striimauspalvelut ja niiden eroavaisuudet verrattuna Twitch-striimaamiseen. Keskityn tarkasti Twitchin historiaan, siihen mikä on striimi ja miten striimaajia luokitellaan kyseisellä alustalla.
Pääsääntöisesti tutkielmani tulokset olivat yhdensuuntaisia sen kanssa, mitä Twitch-striimaajat ajattelevat liittyen oman henkilöbrändinsä tärkeyteen ja omaan tulevaisuuteen Twitchissä. Haastattelut opettivat minua siitä, miten paljon Twitch-striimaajat miettivät lopettamista ja erilaisten töiden etsimistä. Twitchin monimuotoinen tulevaisuus tuli myös selkeästi ilmi tuloksissani.
Twitch-striimaaminen kokopäiväisenä työnä ei tulevaisuudessa ole mahdotonta. Osa Twitch-striimaajista tekee sitä jo. Tie kokopäiväiseksi Twitch-striimaajaksi ei kuitenkaan ole helppo, vaan vaatii paljon työtä liittyen striimaajan omaan työhön sisällöntuottajana Twitchille ja mahdol-lisesti erilaisten sponsorien hankintaan.
Uusien sosiaalisten medioiden tutkimisen jatkuminen on toivottavaa, koska nämä uudet alustat päivittyvät vuosien aikana niin voimakkaasti, että aikaisemmat tutkimukset aiheesta tulevat olemaan auttamatta hyvinkin vanhentuneita. Tasaisesti ilmestyvät tutkimukset helpottaisivat tutki-joiden ja tavallisten ihmisten käsitystä näistä aiheista. Twitch streaming is one of the growing ways in which people spend their time on social media. In this thesis I wanted to find out what streaming on Twitch platform is in 2018 and how the streamers are adapting to the ever-changing platform. I’m also looking to answer a few basic questions that are my thesis; what motivates Twitch-streamers to stream and why do they stream in general.
In the knowledge-base part of my thesis, I start with a few terms that are vital for my thesis. Such terms include personal branding, social media, different streaming services and how they are different from Twitch. I also go a bit deep into the history of Twitch and I explain what a stream is, and how Twitch can classify their own streamers.
The main research method in my thesis is a themed interview. I interviewed four Twitch-streamers for my thesis. In the interviews I focused my questions about Twitch-streamers feelings and thoughts about personal branding, how they see their own future on Twitch and streaming in general. I did three of my interviews on the phone, and one through email. With references from case studies I wanted to study Twitch streaming, especially from the Twitch-streamer’s angle and point of view.
Twitch streaming as a full-time job in the future is not impossible. Some people already do it. Road to a full-time Twitch streamer is not easy. It takes a lot to do content creation to be full-time on Twitch or with different sponsor you might want to work with in the future.
Studying the new social media platforms where content creation is in the key place should be continued. These platforms change so much in a shot notice of time, that all the most recent studies quickly become outdated in few aspects of them.
Tutkimuksen tietoperustassa avaan tutkielmalleni tärkeitä termejä kuten henkilöbrändäys, sosiaalinen media, erilaiset striimauspalvelut ja niiden eroavaisuudet verrattuna Twitch-striimaamiseen. Keskityn tarkasti Twitchin historiaan, siihen mikä on striimi ja miten striimaajia luokitellaan kyseisellä alustalla.
Pääsääntöisesti tutkielmani tulokset olivat yhdensuuntaisia sen kanssa, mitä Twitch-striimaajat ajattelevat liittyen oman henkilöbrändinsä tärkeyteen ja omaan tulevaisuuteen Twitchissä. Haastattelut opettivat minua siitä, miten paljon Twitch-striimaajat miettivät lopettamista ja erilaisten töiden etsimistä. Twitchin monimuotoinen tulevaisuus tuli myös selkeästi ilmi tuloksissani.
Twitch-striimaaminen kokopäiväisenä työnä ei tulevaisuudessa ole mahdotonta. Osa Twitch-striimaajista tekee sitä jo. Tie kokopäiväiseksi Twitch-striimaajaksi ei kuitenkaan ole helppo, vaan vaatii paljon työtä liittyen striimaajan omaan työhön sisällöntuottajana Twitchille ja mahdol-lisesti erilaisten sponsorien hankintaan.
Uusien sosiaalisten medioiden tutkimisen jatkuminen on toivottavaa, koska nämä uudet alustat päivittyvät vuosien aikana niin voimakkaasti, että aikaisemmat tutkimukset aiheesta tulevat olemaan auttamatta hyvinkin vanhentuneita. Tasaisesti ilmestyvät tutkimukset helpottaisivat tutki-joiden ja tavallisten ihmisten käsitystä näistä aiheista.
In the knowledge-base part of my thesis, I start with a few terms that are vital for my thesis. Such terms include personal branding, social media, different streaming services and how they are different from Twitch. I also go a bit deep into the history of Twitch and I explain what a stream is, and how Twitch can classify their own streamers.
The main research method in my thesis is a themed interview. I interviewed four Twitch-streamers for my thesis. In the interviews I focused my questions about Twitch-streamers feelings and thoughts about personal branding, how they see their own future on Twitch and streaming in general. I did three of my interviews on the phone, and one through email. With references from case studies I wanted to study Twitch streaming, especially from the Twitch-streamer’s angle and point of view.
Twitch streaming as a full-time job in the future is not impossible. Some people already do it. Road to a full-time Twitch streamer is not easy. It takes a lot to do content creation to be full-time on Twitch or with different sponsor you might want to work with in the future.
Studying the new social media platforms where content creation is in the key place should be continued. These platforms change so much in a shot notice of time, that all the most recent studies quickly become outdated in few aspects of them.