Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointisuunnitelma

Tuomaala, Veera (2018)

 
Avaa tiedosto
tuomaala_veera.pdf (1.280Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Tuomaala, Veera
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311210
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on laatia Meroxille markkinointisuunnitelma, joka sisältää kehitysehdotuksia toiminnalle. Yritykselle ei ole aiemmin laadittu vastaavaa markkinointisuunnitelmaa ja markkinointiin kaivattiin kehittämistä ja uusia näkemyksiä. Toimeksiantajan toiveiden mukaan työssä keskityttiin potentiaalisimpien markkina-alueiden tunnistamiseen. Lähtökohta-analyysien avulla havaittiin nykyisen markkinoinnin kehittämisen tarve. Kannattavuudessa havaittiin nostamisen tarvetta myymällä tuotetta sinne mistä siitä saadaan paras kate. Rajaamalla tuottoisimmat alueet, pystytään kohdistamaan markkinointitoimenpiteitä näille alueille. Yritys suuntaa myyntinsä tulevaisuudessa vain jälleenmyyjille. Mainonnan tavoitteena oli viestiä suoraan kuluttajalle ja lisätä tuotteen kysyntää. Reaaliaikaisten asiakastietojen hankkiminen ja analysointi auttaa yritystä kysynnän luomisessa ja mahdollistaa henkilökohtaisemman otteen kohdata asiakas eri kanavissa. Markkinoinnin tavoitteena on olla paremmin segmentoitua, automatisoitua, yhdenmukaista ja merkityksellistä valituissa kanavissa. Näillä keinoilla luodaan kysyntää, vauhditetaan myyntiä ja lisätään uskollisuutta asiakkaissa.

Teoreettinen osuus käsittelee markkinoinnin merkitystä, toimialan markkinointia, markkinoinnin tavoitteita ja kilpailukeinoja, sisäistä ja ulkoista markkinointia, markkinointiviestintää, markkinoinnin suunnitteluprosessia, budjetointia ja seurantaa. Teoreettinen osuus luo pohjaa markkinointisuunnitelmassa käytetyille ratkaisuille. Opinnäytetyö oli menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, joka tavoitteli käytännön toimien kehittämistä ja järkeistämistä yrityksessä. Kvalitatiivisin menetelmin pyrin ymmärtämään kohteen taustaa, laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyön tuotteena laaditussa markkinointisuunnitelmassa kehotetaan yritystä suuntaamaan myyntinsä potentiaalisimmille alueille, lisätä henkilöstöresursseja, ottaa CRM käyttöön, panostaa logistiikan huolelliseen suunnitteluun, markkinointitoimenpiteiden käyttöönottoon ja oikea-aikaisuuteen, digikanavien hyödyntämiseen ja luomaan asiakkaalle selkeän ostopolun.

Analysoimastani aineistosta saatiin selville näytteiden lukumäärällä painotettu pH:n keskiarvo kunnittain. Tämän perusteella voitiin todeta, että 25 % kunnista pH-luku on alle 5,7. Viljavuusluokka on silloin monissa paikoin alle V4 tason eli tyydyttävän. Kalkitukselle on tarvetta, jotta päästäisiin tavoitetasoon V5 eli hyvä. Alue, josta Merox saa tuotteestaan parhaan katteen on selkeästi kalkitukselle tarvetta. Tämä alue on alle 150 km Raahesta. Aineistosta koostin taulukon, jossa on esitelty kunnat, jotka sijaitsevat Meroxin kannalta parhaalla markkina-alueella. Taulukosta nähdään kunnan keskimääräistä pH-arvo ja viljelyala. Viljelyala kertoo, kuinka paljon alueella on mahdollista kalkita. Viljavuusluokaltaan kunnat olivat huononlainen, välttävä ja tyydyttävä. Kun tavoitellaan viljavuusluokkaa hyvä, on alueilla kalkitukselle tarvetta.
 
The purpose of my thesis is to prepare a marketing plan for Merox containing development pro-posals for the operation. The company has not previously had a corresponding marketing plan and marketing needs new development and new perspectives. According to the client's wishes, the work focused on identifying the most potential market areas. Initial analyzes revealed the need to develop current marketing and increase profitability by selling the product where the best margin is. By crossing the most populous areas, it is possible to target marketing activities in these areas. The company will only direct its sales to dealers in the future. The purpose of advertising was to communicate directly to the consumer and increase the demand for the product. Acquiring and analyzing real-time customer data will help the company create demand and enable a more personalized approach to meet customers in different channels. The goal of marketing is to be more segmented, automated, consistent, and relevant in selected channels. These tools generate demand, accelerate sales, and increase loyalty to customers.

The theoretical part deals with the importance of marketing, marketing, marketing objectives and competition, internal and external marketing, marketing communication, marketing planning process, budgeting and tracking. The theoretical part is the basis for the solutions used in the marketing plan. The thesis was a methodological developmental work that sought to develop and rationalize practical activities in the company. By qualitative methods, I seek to comprehend the background, quality, characteristics and meanings of the subject comprehensively.

The marketing plan as a product of the Bachelor's Thesis invites the company to direct its sales to the most potent areas, to increase human resources, to take CRM, to invest in careful planning of logistics, the introduction of marketing measures and timeliness, the use of digital channels and to create a clear purchasing path for customers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste